ТЕНДЕНЦИЈА ОПОРАВКА ТРГОВИНЕ НОВИМ ВОЗИЛИМА: Продаја кола у петој брзини
22. 01. 2019. у 17:02
У 2018. раст у салонима аутомобила износио 14,4 одсто, а нове власнике добила 30.731 лимузина
АКО је раст или пад продаје нових аутомобила у некој земљи показатељ општег стања привреде, онда је податак да је у Србији у 2018. до купаца стигло за 14,4 одсто више нових возила јасан сигнал да нам је ипак кренуло. Можда не баш у петој брзини, али с обзиром на све, нико, бар од увозника, не може да буде незадовољан.
Прочитајте још - Купи ауто, па на Златибор
Наиме, прошле године је у Србији продато 30.731 ново возило (аутомобили и лака комерцијална возила), док је у 2017. до купаца стигло 26.878 аутомобила, показују подаци Српске асоцијације увозника нових аутомобила.
Прочитајте још - Пада тражња за "Теслиним" електричним аутомобилима?
Још значајнији је податак да се раст продаје наставља већ четврту годину узастопно. Да подсетимо, после 2008. године, када је продато 57.000 нових возила, уследила је светска економска криза (за коју су тадашњи економисти на власти тврдили да може само да нам погодује), па је уследио и пад продаје.
Колико су били стручни, показује податак да смо 2009. купили 44.695 возила, наредне 2010. је продато 40.391, а 2011. свега 31.911 нових возила.
Када су сви говорили да ниже испод тога тржиште не може ићи, 2012. је показала да увек може лошије - 23.052. Ни уз помоћ "реекспорта" који се наредних година одомаћио у Србији, увозници нису могли боље од 20.140 возила у 2013. и 19.688 у 2014.
Тек у 2015. се показују знаци опоравка, па је продато 21.784 возила. У 2016. раст је већ осетнији - 26.522, а у 2017. најзад су се појавили осмеси на лицима дилера и продаваца - 26.878 возила (сви истичу: без реекспорта).
- Иако су аутомобили због нових прописа о безбедности и еко-стандардима доста поскупљивали из године у годину, последњих неколико година је дошло до реалног раста - оцењује Драган Шкрњић, аналитичар аутомобилског тржишта и први човек "Еко-аутоклуба", организатора чувеног "Тесла релија". - Порасла је просечна плата, а увозници су снизили марже и, у сарадњи са пословним банкама, понудили боље услове куповине, па чак и бескаматне кредите или динарске без учешћа.
Све је то, каже он, условило бољу продају, али, према његовом мишљењу, брине неконтролисани раст увоза половних возила (око 120.000 годишње са највећим бројем "еко-3" мотора) и недостатак слуха код држава за стимулацију куповине хибридних и електричних возила.
У прошлој години најпродаванији бренд, рачунајући аутомобиле и лака комерцијална возила, била је "шкода". Она је обрадовала 5.047 купаца. "Фијат" је други, са 4.384 продата возила, а трећи "Фолксваген", са 2.579 продатих аутомобила и лаких комерцијалних возила. Треба истаћи да је на четвртом месту "рено", са 2.223 возила, док је на петом "Дачија", са 1.903 продате јединице.

Код лаких комерцијалних возила апсолутни лидер је "Фијат" са 1.613 возила, више него дупло у односу на другопласирани "Фолксваген" (736).
У Србији је прошле године продато 1.312 мопеда и 968 мотоцикала. Продато је и 1.739 камиона, скоро 20 одсто више него годину дана раније.