Награда Меша Селимовић: Још три дана гласања

В. Н.

уторак, 18. 02. 2020. у 10:43

Награда Меша Селимовић: Још три дана гласања
Књижевни критичари бирају књигу године (11): До петка, када ће бити проглашен победник, објавићемо изборе још 14 чланова Великог жирија

Књижевни критичари бирају књигу године (11): До петка, када ће бити проглашен победник, објавићемо изборе још 14 чланова Великог жирија.

ВЛАДИСЛАВА ГОРДИЋ ПЕТКОВИЋ (Нови Сад):

1. "ГРОЗОТА ИЛИ...", Слободан Тишма ("Чаробна књига")

2. "НЕШТО ШТО СТРАШНО ПОДСЕЋА НА ЖИВОТ", Небојша Миленковић

("Академска књига")

3. "ПО ШУМАМА И ГОРАМА", Миленко Бодирогић ("Орфелин")

4. "ОТКАКО САМ КУПИЛА ЛАБУДА", Тања Ступар Трифуновић ("Архипелаг")

5. YUGOSLAV, Ана Вучковић ("Партизанска књига")

Роман Слободана Тишме оркестриран је као низ варијација на тему пада у зрелост и лебдења у антигравитационом пољу породичне историје.

Првенац историчара уметности Небојше Миленковића говори о поразу уметника у бици против несхваћености, али и о стратегијама да се несхваћености одолева.

Однос страсти и лектире је конститутивни мотив другог романа Тање Ступар: страст у лектири тражи, и налази, одјеке и објашњења.

Лирски роман Ане Вучковић не говори само о жаљењу за мртвима, већи и о детаљима памћења који нас чине живима у свести оних којих више нема: сећање је двосмерна улица.

Бодирогићев роман у шест ходања траговима партизанских одреда и под епиграфским патронатом Оскара Данона је еколошка поема о систематском затирању природе и историје.


ЧАСЛАВ НИКОЛИЋ (Крагујевац):

1. BREAKING THE WAVES, Драган Бошковић (НБ "Стефан Првовенчани")

2. "У КРУГУ ДНЕВНИКА О ЧАРНОЈЕВИЋУ", Ала Татаренко (Фондација "Станислав Винавер")

3. "РУКЕ У РУКАМА", Ана Ристовић ("Архипелаг")

4. "ВУЧИЈА ЛОКВА", Селма Хасановић (Грађански форум, Нови Пазар)

5. "ТАЈНА ПАВЛОВЕ УЛИЦЕ", Драган Јаковљевић (Српске недељне новине, Будимпешта)


Иако је свет мали за оно што желимо и упркос убодима туге и празнине, могуће је, у књизи песама Д. Бошковића, и то да "ниоткуда" постане "однекуд", па да се стигне и до боливијских планина, Њујорка, Даблина... А. Татаренко осветљава језичко и књижевно вишегласје "Дневника", дијалог овог романа са светском литературом, а веома је упечатљиво његово поређење са романом "На сунчаној страни" Иве Андрића. Исписујући симболичку мапу урбаног простора (Берлина, Београда...), А. Ристовић проширује референцијалну базу савремене српске поезије. Јунакиња стихова у граду хода између означитеља различитих народа, занимања и најситнијих ствари, разгранавајући слике урбаног простора. Широк регистар тема у збирци песама С. Хасановић знак је богатог ја - песничког субјекта и песникиње. Језик ове поезије је предмет "ТО". Нешто што припада бићу, животу, нади, Богу, књижевности, слободи, сновима, љубави, осмеху... Два имена пештанске улице о којој приповеда Д. Јаковљевић - Пратер улица и Павлова улица - обележавају сложено, многоспратно време овог романа: савремени тренутак српског писца у Будимпешти, деведесете године у Србији, Други светски рат, крај 19. и почетак 20. века итд.

ТАТЈАНА ЛАЗАРЕВИЋ МИЛОШЕВИЋ (Смедерево):

1. "РУКЕ У РУКАМА", Ана Ристовић ("Архипелаг")

2. "ОГЛЕДИ ОКО СТОЛА", Слободан Зубановић (Културни центар Новог Сада)

3. "ЛИРКО КОПИЛЕ И БАБА-ТЕТКЕ", Биљана Миловановић Живак (Центар за културу Пожаревац)

4. "ПИЛОТ ТРАМВАЈА", Јовица Аћин ("Лагуна")

5. "ПРОСТОРИ ДУШЕ", Злата Коцић (НБ "Стефан Првовенчани")

А. Ристовић у лирској збирци твори лук који се од света догађајног уздиже до метафизичког. У томе пресудну улогу има језичка имагинација, која се опире дигитализованом свету лишеном доброте и присности. У песничкој збирци Б. М. Живак срећно је нађена жижна тачка у којој се преламају егзистенцијална, (по)етичка и идентитетска питања - универзална, а данас интензивно актуелизована. С. Зубановић у први план поставља рефлексију о пролазности и смрти и њиховој повезаности са креативним чином. Аутентични лирски глас песмама у овој збирци даје сугестивност својеврсних стихованих парабола. Роман Ј. Аћина, кроз узбудљиву причу која умрежава актере привидно одељене непрелазним границама, осветљава уплив историје и идеологије на живот појединца, иновативно здружујући традиционално и постмодерно у нову поетичку меру. "Простори" З. Коцић шире се од бобице рибизле, преко млечне капи рамонде, до магије немуштог језика. Од жанровски флуидних записа настаје мисаоно и поетички кохерентна књига, која осваја дубоком увереношћу у снагу лепоте, поезије и изворну чистоту душе.



НЕБОЈША ЛАЗИЋ (Београд):

1. "ЗАНАТСКИ ДОМ", Ђорђо Сладоје ("Православна реч")

2. "ПАНОНСКИ ПАЛИМПСЕСТИ", Слободан Мандић ("Агора", НБ "Жарко Зрењанин")

3. "ИЗБЛЕДЕЛЕ ДУШЕ", Младен Јаковљевић ("Академска књига")

4. "КРХОТИНЕ ЛЕТА", Жарко Миленковић (НБ "Стефан Првовенчани")

5. "ЧВОР НА ОМЧИ", Драшко Сикимић (ЛОМ)



Ђ. Сладоје је опевао различита занимања, занате, улоге, све оно што човек може радити, чинити и бити. Песник врло успело, често с благом иронијом пева о пчеларима, седларима, ткаљама, као и о тиранима, надрифилозофима и лелекачима. С. Мандић је написао један од најбољих романа у 2019. години. Не хрлећи за формалним иновацијама по сваку цену, као ни идеолошком диктату којем се све више робује, он је бираним језиком уронио у временске и просторне дубине судбина својих књижевних јунака. На први поглед, дело М. Јаковљевића се ослања на српску реалистичку приповетку где доминирају онострано и фантастично. Међутим, он модернизује сиже свог романа тако што, помало парадоксално, његови књижевни јунаци говоре у дијалекту. Песничком збирком Ж. Миленковића наша литература добила је зрелу поетску визију, на трагу најбољих остварења српских песника друге половине 20. века. Од овог песника можемо и морамо очекивати много у будућности. Роман Д. Сикимића могао је бити велико изненађење прошле године, али то се није десило пошто други део овог кратког текста није на естетском нивоу првог дела. Почетак романа је нарочито упечатљив, у њему аутор вешто комбинује стварност и фикцију, иронију и трагику.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације