Од кино-клуба до светског филма

Радмила Радосављевић

28. 01. 2019. у 10:27

Филмски живот је живљи од живота. Ту се, у ствари, ради о педесет живота окупљених на једном месту, говорио је Душан Макавејев у једном од последњих интервјуа за "Новости"

Од кино-клуба до светског филма

ФИЛМСКИ живот је живљи од живота. Ту се, у ствари, ради о педесет живота окупљених на једном месту, који производе једну измишљотину која треба да буде убедљива, да расплаче људе, да их покрене, насмеје, изнервира, инспирише", говорио је Душан Макавејев у једном од последњих интервјуа за "Новости".

Одлазак највећег српског и светски признатог авангардног редитеља растужио је његове бројне поштоваоце у Србији, региону и у иностранству, посебно оне којима је његова уметност била узор, који се од 25. јануара, када је преминуо, дирљивим порукама опраштају од њега. Биографија Душана Макавејева, значај ремек-дела која је створио генијални аутор померајући границе филмске уметности, постали су вест на насловним странама и порталима и многих медија у Европи.

Макавејев је био један од оснивача Европске филмске академије и њен доживотни почасни председник. У Паризу се, где је из политичких разлога емигрирао 1973, дружио с легендарним Годаром, Пјером и Жаком Превером, а велики Френсис Форд Копола доносио му је свој сценарио за спектакл "Апокалипса данас", да чује његово мишљење.

Своју филмску авантуру, која ће заувек остати живља од живота, јер је створила слободу у овдашњој кинематографији, уметности, друштву, велики Мак започео је аматерски, у чувеном Кино-клубу Београд.

- Стално сам се тамо мотао, долазио сам у Кино-клуб два пута недељно, уторком и четвртком, кад би комби довозио филмске траке с најновијим филмовима, и ту сам почео да сањам како да постанем професионалац - говорио је Мак о својој првој заљубљености у "покретне слике".

Врло брзо постао је један од најистакнутијих киноклубаша, који је скренуо пажњу већ својим првим експерименталним филмовима - "Јатаган мала" (1953) и "Печат" (1955), у којем је играо Јован Ћирилов. У професионалну кинематографију ушао је документарцима "Осмех" и "Доле плотови", које је снимио 1961, а већ следећи Маков филм, документарац "Парада" (1962) озбиљно је испровоцирао тадашње цензоре. У ишчекивању параде испред Савезне скупштине, у једном кадру појављује се девојка која чека свечану поворку, умотана у државну заставу тако да јој је звезда петокрака на стражњици, због чега је филм био цензурисан.

Политичка и друштвена цензура пратиле су Мака до краја каријере, не само код нас, јер је у свим својим филмовима, фантастичним филмским језиком и естетиком, подједнако оштро провоцирао и критиковао лажну социјалну једнакост, политичке обмане и табуе комунистичких држава, као и суровост лицемерје капитализма. Његов култни "W. R. Мистерије организма" овде је био "бункерисан" од 1971. до 1987, а Sweet Movie је неколико година био забрањен и у Великој Британији.

У БИОСКОПУ СУ СВИ ИСТИ

"Филмови су забава за свакога. У биоскопу смо сви исти. Постојбина филма је најјефтинија забава. Некада сте за пет центи могли да уђете у биоскоп у Њујорку. Само да се огрејете... Волео бих да, када говоримо о филму, не заборавимо и ту вулгарну страну живота", говорио је господин Мак, који је до краја живота остао левичар, који је у својим филмовима забележио све идеолошке заблуде тадашњег времена, али и визионарски антиципирао данашњи свет.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације