ФИЛМСКА КРИТИКА: Момци из блока
16. 01. 2019. у 12:41
"Блиски непријатељи", режија Давид Елхофен
фото З.Јовановић
Температуру на "Кустендорфу" подигао је Елхофенов филм "Блиски непријатељи", изванредна показна вежба "филма потере", који је још давно дефинисао Џон Форд као ситуацију "човека у опасности". Овај филм је узорак тог жанра у нашем времену, професионални посао високе категорије, са добрим глумцима и ефектном драматургијом, па му је сигурна добра прођа и у нашим биоскопима. Али, разлог што су се "Блиски непријатељи" нашли у Кустуричиној селекцији сасвим је друге природе. Овај филм је, у најбољем, значајна студија савремене Француске (могла би се слободно прибројати и ауторова родна Белгија) и сасвим лично, ауторско промишљање о људима који творе Европу нашег доба.
Главни јунаци овог филма су десперадоси нарко-бизниса (више се не говори о криминалу!), један дилер а други жаца, одрасли у бетонским предграђима данашњег Париза, међу дошљацима из Магреба и рубних делова сиротињске Европе. Свет који је изграђен као уточиште за све оне "Французе који се не осећају Французима" (израз Елхофенов), Мароканце, Алжирце, Португалце и мигранте са свих меридијана, по спољним обележјима сасвим личи на овдашње "блокове". Готово да нема архитектонске и урбанистичке разлике између новобеоградских ламела и Mairie de Lilas, удаљених чворишта приградског живота, неколико километара удаљених од центра, обележених бетонским вертикалама и штимунгом безнађа. Чак и енетеријери ових станишта верни су изрази заједничког отуђења. Тај аутистични пејзаж Париза рађа другу, трећу, четврту генерацију отпадника, одсечених од својих корена, а потпуно неприлагођених, чак и супротстављених култури Запада.
Тај у правој мери представља "слепо поље" (Анри Лефевр), које Европа не види и не чује, резерват паралелних закона и механизама контроле сасвим одвојених од државе. Нови трибализам, донесен из негдашњих колонија, постаје јачи од поретка и буја надомак Трокадера. Разне врсте трефикинга овде су главни извор прихода. Организовани криминал је ендемична појава и стиче се рођењем, народ навелико дилује и не сматра то нарочитим грехом. Преступници и полицајци су блиски непријатељи, живе "од нагодби" и истог "вишка вредности"; сатиру једни друге у потрази за бољим животом; опасност је део ове смртоносне игре.
Главна тема овог филма, међутим, нису нарко-ратови него потпуна и неопозива смрт породице. Елхофена не занима само зашто идеја породице нестаје из живота Запада, него и из затворене заједнице дошљака из традиционалних друштава, где је све до сусрета са Западом имала одлучујућу улогу. Све се изнивелисало и срушило у Макроновој Француској, стари морал је нестао, нови није ни почео да се ствара. Са породицом умире и Европа. У таквом друштву нема више вредности за које вреди живети. Нема више ни лопова и жандара. На обема странама су жестоки момци из блока.