ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ужасно и дивно

Драганa Бошковић

24. 09. 2018. у 14:52

52. БИТЕФ: Фабрицио Касол и Ален Плател: "Реквијем за Л.", Гент, Белгија

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ужасно и дивно

Драганa Бошковић

ДВА неспојива појма из наслова спојио је још Станиславски, у свом "Систему", који слави емоцију у драмској уметности. "Ле бале се д ла бе", са музиком Фабриција Касола, и у кореографији Алена Платела, по мотивима Моцартовог "Реквијема", ствара музичко-сценско дело о последњим сатима живота госпође Л. (аутори тврде да је породица ауторизовала овај чин) - на огромном екрану, гледамо сат и по лице жене која пред нама умире (!).

Заситивши се "мимезиса", подражавања, свих страсти, посредованих имплицитном драмском уметношћу, две и по хиљаде година старим упињањима да се кроз драму доживи, уживљавањем и прочишћавањем страхова, катарза - позориште је, на 52. Битефу, прешло на "овердоз" страве отупелим позоришним чулима, на стварно умирање на сцени, док траје перформанс.

Ако је разлог за мучно умирање, које је гледалац присиљен да проживљава, Моцартова миса, коју изводе чудесни музичари, уз звуке Африке и кореографију на симболичним гробовима, по којима гипко, певајући и свирајући, играју, у посматрачу се јавља природни отпор - опело је, ипак, на реду после биолошке смрти, а не за време живота, ма како он, по речима аутора, био при крају. Ако се позоришни чин дешава "сада и овде", ми, док слушамо Моцартову специфично обрађену музику, небеске гласове божанствених музичара - гледамо лице жене на којем се не види ни да пати, ни да одлази, а опело траје... Када се одлазак, догоди, то је показано само анђеоским крилима, која "прелете" преко екрана. И тада би тек, ваљда, дошло време за опело.

"Црно опело за бели свет", како је, у селекцији 52. Битефа, најављен "Реквијем за Л.", не само што је насилна, него и крајње неукусна метафора. Ма како да је пуна сала Сава центра аплаузима поздравила невероватне музичаре, готово све из Африке, јер је тај сегмент Касолове и Плателове представе био фасцинантан, аплаудирало се животу, дакле, сигурно је да нико од нас није изашао из сале без кнедле у грлу. Нажалост, не због уметничког узбуђења, већ због асоцијације на одлазак наших најближих, па и госпође Л., чији смо самртни грч гледали на екрану дуго, дуго, док су се најмилији опраштали од ње.

Реакција на стварну смрт људског бића тешко да може да буде уметнички доживљај, упркос небеској музици и изврсним извођачима. И у каквој ли је то вези са "новим десничарским покретима и ауторитарним режимима у Европи", о којима, у контексту, ове представе пише селектор?! Шта ли је следеће?

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

Рашо

24.09.2018. 16:00

Многи би данас да се назову тим неодређеним и подведу под магловити појам "уметник", чији садржај никада није утврђен. У тим млатарањима и накарадним покушајима свакаве бизарности и будалаштине им падну на памет. Раде све за шта помисле да им може бити од користи у тим већим делом болесним настојањима. Неки од њих су напросто безобразни а неки су такви и ту помоћи углавном нема. За чуђење су пак они који своје време, новац и пажњу посвете "делима" таквих!