Олауфер Елијасон: Сан који поделите мења свет

М. КРАЉ

17. 09. 2018. у 21:00

Аутор "Утопије", о 75. Октобарском салону. Верујем у снагу уметности која покреће људе. Гледаоци увек играју активну улогу у мом креирању изложби

Олауфер Елијасон: Сан који поделите мења свет

Олауфер Елијасон

АУТОР који је реализовао многобројне велике изложбе и пројекте широм света - од Луизијане и Њујорка, преко Сао Паула, Париза, Лондона и Берлина, па до Стокхолма, Данац Олафур Елијасон, на 57. Октобарском салону представио је рад "Утопија". Један од водећих европских савремених стваралаца није присуствовао свечаном отварању "Октобарца", али је одговорио на питања које му је упутио наш лист.

* Рад који је представљен у Београду настао је као део изложбе "Станица Утопија" из 2003. године. Како разумети утопију у данашњем свету без снова?

- О природи утопије, у време трајања те изложбе, много сам разговарао са Хансом Урлихом Обрисом, који је био кустос поставке заједно са Моли Незбит. Утопија за мене још постоји, зато што сам у основи оптимиста. Често имамо погрешно убеђење да је утопија нешто што ће, када се буде остварило, решити све наше проблеме. Али идеја утопије коју сматрам највреднијом је да је то убеђење које носимо у себи. Оно нас мотивише и управља нашим активностима и ангажовањем у свету. Дубоко верујем у снагу уметности која покреће људе. То је оно што сматрам утопијским: снага подељеног сна која мотивише истинску акцију у свету, убеђење да је оно што радим вредно и другачије.

* Скулптура, слика, фотографија, филм и инсталација готово су равноправно заступљени у вашем опусу. Шта је предност таквог приступа?

- Мотивациона снага иза мојих радова је питање зашто, из чега проистиче и избор медија. У том смислу, медиј је неодвојив од садржаја рада. Наравно, то што нисам специјализован за неки медиј ствара потребу да у рад укључим експерта за ту врсту изражавања, и та потреба је учинила да мој студио постане окупљалиште мултиталената. Након што дођем до идеје шта радом желим да представим, тражим људе који ће омогућити да се та идеја оствари. За мене је то добро, јер боље размишљам у разговору са другим људима, тако да многе ствари које радим имају тај елемнт сарадње.

* Ваша уметност је интерактивна, колико вам је важна повратна информација од публике?

- Сматрам да су моји радови и изложбе у великој мери произведени заједно са публиком, што значи да гледаоци играју активну улогу у креирању доживљаја који понесу о уметничком делу или изложби. Повратна информација тако умногоме није директна, једносмерна улица између публике и мене, већ протиче међу свим људима који посећују и заједнички доживљавају изложбе. Било је занимљиво пратити како се то мењало протеклих десет година, док је расла улога друштвених медија, која је олакшала гледаоцима да између себе комуницирају о ономе што су видели, и то је уметничким делима дало живот ван непосредног простора где су изложена, али и мимо намера уметника који их је оригинално зачео.

Рад "Утопија" Фото/Промо


ЗЕЛЕНО СВЕТЛО ЗА ИЗБЕГЛИЦЕ

НА прошлогодишњем Бијеналу у Венецији, пројекат "Зелено светло" Олафур Елијасона (на слици), изложен на ударном месту у централном павиљону "Ђардина", изазвао је велико интереовање. Била је то, према речима аутора, скромна стратегија која се односила на изазове и одговорност, изазване масовним миграцијама. Део пројекта била је и радионица у коју су били укључени мигранти који су са дизајнерима и архитектама правили зелене светлосне инсталације, инсприсане оном коју је Елијасон изложио.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације