FESTIVALI KRIGLU POSLALI NA INTERNET: Pandemija virusa otežala rad kraft pivara, PKS se trudi da im pomogne

J. Su. - S. B.

30. 09. 2020. u 16:41

ZANATSKI proizvođači piva iz Srbije ne proizvode velike količine piva, ali asortimanom i specifičnim kvalitetom i ukusom predstavljaju deo turističke ponude Srbije.

ФЕСТИВАЛИ КРИГЛУ ПОСЛАЛИ НА ИНТЕРНЕТ: Пандемија вируса отежала рад крафт пивара, ПКС се труди да им помогне

Novosti

Nakon izbijanja pandemije kovid 19, obustavljanja i ponovnog pokretanja rada HoReCa sektora, pokrenuta je i prodaja kraft piva ali ne u punom kapacitetu, jer su sve manifestacije i festivali, koje predstavljaju zanačajan kanal prodaje i promocije zanatskih piva, otkazani ili odloženi.

U takvim okolnostima proizvodnja je svedena na minimum i usmerena na onlajn prodaju, koja ne može da nadomesti prodaju preko HoReCa sektora. Sekcija proizvođača zanatskih piva Privredne komore Srbije je u prethodnom periodu pokrenula niz inicijativa kako bi podržala ovaj sektor, a neki od proizvođača su poneli i žig "čuvarkuća" poput piva "mala barka", kako bi povećali vidljivost svojih proizvoda na tržištu i istakli proizvod stvoren od domaćih sirovina i vrednosti.

- Kapaciteti kraft pivara su ograničeni, pa je tako najveći broj proizvođača, više od 90 odsto, opredeljen za prodaju na lokalu - kaže Aleksandar Bogunović, sekretar Udruženja za biljnu proizvodnju Privredne komore Srbije. - Prepoznatljivost i specifičnost novog proizvoda je dobro prihvaćena na našem tržištu, pa je tako u poslednjih nekoliko godina i broj zanatskih pivara konstantno rastao. Specifičnost i način prodaje na lokalu, pretežno u hotelima, restoranima i kafićima, bili su ove godine velika prepreka zanatskim pivarama. Zbog karantina i blokiranog, a kasnije restriktivnog rada HoReCa sektora, kao i smanjenog izvoza, realizacija piva je bila skoro potpuno onemogućena, što je dovelo ne samo do prestanka prodaje, već i do prijema nerealizovanog piva iz kanala distribucije i njegovog uništenja zbog isteka roka trajanja.

SARADNjA

Grupacija proizvođača piva sa posebnom Sekcijom proizvođača zanatskih piva je tokom leta imala veoma intenzivne sastanke u Ministarstvu poljoprivrede i nekoliko inicijativa i predloga je razmatrano kako da se pomogne ovoj grani industrije, kaže Aleksandar Bogunović iz Privredne komore Srbije.

- Jedna od inicijativa, koja bi mogla biti dobar podstrek za naredni period, bila bi vraćanje uplaćenog iznosa akcize za 2019. godinu u iznosu od 50% za zanatske pivare. Na taj način bi se jednokratno moglo pomoći proizvođačima do 10.000 hl za izmirenje obaveza prema kupcima, nabavku repromaterijala i sirovina za novu proizvodnju i ostvarenje kontinuiteta u radu - zaključuje Bogunović.

U sličnoj situaciji su se našle i srednje i velike pivare, ali za razliku od njih, pitanje je koliki broj zanatskih pivara će uspeti da opstane do kraja godine. One su znatno ranjivije i nemaju finansijski potencijal i kapacitet da izdrže ovako teške tržišne uslove, dodaje Bogunović. Proizvodnja je svedena na minimum i kao nužnost je sve više usmerena aktivnost na onlajn prodaju i kućnu dostavu, koja ne može da nadomestiti prodaju preko HoReCa sektora.

Iz "Kabinet pivare" ističu da su izuzetno stresnu 2020. godinu obeleženu padom prodaje kako na domaćem tako i na inostranom tržištu donekle prevazišli onlajn prodajom.

- Skoro potpuni pad HoReCa kanala distribucije, kako na domaćem tako i na inostranom tržištu, mnogo je uticao na pad poslovanja naše firme - kaže Kosara Dangić Melentijević, suosnivač ove kompanije. - Od mnogih ugovorenih izvoza samo se njih nekoliko realizovalo, a svi festivali su otkazani do daljeg. Jedina pozitivna strana je bila što je nas online shop koji postoji već dve godine napokon počeo intenzivnije da radi. Takođe naš restoran u prirodi u podnožju Kosmaja doprineo je da lansiramo koncept piknika gde ljudi mogu da uživaju u čarima kako prirode tako i piva - objasnila je ona.

Novosti

Prema rečima Maše Erić, iz porodične kompanije "Scenario", čije je pivo "mala barka" dobilo pravo korišćenja žiga "čuvarkuća", svaka pomoć i podrška institucija i pojedinaca je dobrodošla.

- Zanatska pivska scena i naše poslovanje su išli uzlaznom linijom sve do pojave kovida 19 u martu 2020. godine u Srbiji - objašnjava Erić. - Posle rigoroznih mera i potpunog zatvaranja poslovanja mi smo tokom dva meseca organizovali dostavu zanatskog piva za poneti na kućnu adresu. Uspeli smo da prodamo zalihe piva i premostimo veliki udar na poslovanje. Nakon ponovnog otvaranja radimo sa skraćenim radnim vremenom i smanjenim obimom posla što otežava poslovanje. Inicijativa PKS za žig "čuvarkuća" je bila nešto što smo priželjkivali od kada smo počeli da proizvodimo naše pivo "mala barka". Odmah smo se prijavili. Veoma smo zahvalni i ponosni jer je to dokaz da je naš trud i rad na promovisanju domaće proizvodnje dao rezultate. Kako ističe nada se da će na tržištu žig "čuvarkuća" povećati vidljivost i drugih proizvoda iz asortimana i promovisati domaću proizvodnju još više.

INDUSTRIJA U RAZVOJU

Prema podacima iz registra, u Srbiji trenutno ima više od 50 registrovanih zanatskih pivara. Zanatska piva svojom ukupnom proizvodnjom zauzimaju manje od 0,5% tržišta piva Republike Srbije jer su pre svega fokusirana na ugostiteljske objekte, pabove, specijalizovane prodavnice piva, dok se mali broj etiketa može naći i u marketima. Tržište piva u Srbiji je veoma jako i više od 30 odsto prozvedenog piva završi u izvozu.

Novosti

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri