Nova metodologija proširenja EU: Evo šta čeka Srbiju

Novosti Online / Goran ČVOROVIĆ

04. 02. 2020. u 18:34

Nova metodologija proširenja EU predviđa snažnije finansijske i političke podsticaje za zemlje Zapadnog Balkana

Нова методологија проширења ЕУ: Ево шта чека Србију

Ilustracija/Foto: Despositphotos

NOVA metodologija proširenja EU, koju će sutra u Briselu predstaviti komesar za proširenje Oliver Varhelji, podrazumeva aktivniji i dinamičniji proces uz jaču finansijsku i političku podršku zemaljama kandidatima, ali istovremeno i suspendovanje procesa, u slučaju nazadovanja u reformama.


Istovremeno, da bi bio dinamičniji, pregovarački proces je sada klasifikovan po grupama, odnosno tzv. "klasterima", kojih ima ukupno šest, na osnovu kojih su poglavlja tematski okupljena. Klasteri će se otvarati kao celina.


Pri tom će se poštovati postojeći pregovarački okviri sa Srbijom i Crnom Gorom, uz poštovanje postignutog napretka i rada na poglavljima. To znači da se pregovarački okviri neće dopunjavati, već usklađivati uz dogovor s Beogradom i Podgoricom.


U nacrtu nove metodologije, koji je sastavljen na 7 stranica naglašava se da je reč o ojačavanju pristupnog procesa kredibilnom evropskom perspektivom za Zapadni Balkan. Potvrđuje se posvećenost proširenju koje ostaje ključna politika EU. Ističe se da je proces i dalje zasnovan na pojedinačnim zaslugama, a da je puno članstvo Zapadnog Balkana u političkom, bezbednosnom i ekonomskom interesu same EU, kao i da od toga zavisi i njen kredibilitet.


Cilj je da na osnovu nove metodologije proširenje bude efikasnije i dinamičnije. Namera je da se sve buduće članice ovako podrže u reformama koje se odnose na ekonomiju i vladavinu prava, u skladu s evropskim vrednostima. Takođe, kako se ističe, i da se umanji štetni uticaj trećih zemalja u regionu.


Novine su i uvođenje pozitivnih i negativnih posledica. Na pozitivnom tasu su bliža integracija i gradualno pristupanje evropskim politikama, tržištu i programima, kao i povećanje investicija. Konkretni benefiti biće predloženi u godišnjim izveštajima.


S druge strane, biće sakncionisani ozbiljna ili dugotrajna stagnacija ili nazadovanje u reformskom procesu. Evropska komisija to može da učini na sopstvenu inicijativu ili na zahtev neke zemlje članice.


Na raspolaganju su u tom smislu supsendovanje pregovora u određenim oblastima ili, u ozbiljnim slučajevima, celokupnog procesa, pristupa evropskom programima ili tržištu. Takođe, opseg i intezitet finasiranja iz EU fondova može da se "prilagodi naniže", osim podrške civilnom društvu.


Zemlje članice su pozvane da se sistematičnije uključe u pristupni proces, a predlažu se i redovni samiti EU – Zapadni Balkan, kao i inteziviranje ministarskih kontakata.


Kada je reč o klasterima, u prvu grupu su svrstana "Osnovna poglavlja", i u njih ulaze oblasti Pravosuđe i osnovna prava (23), Pravda, sloboda i bezbednost (24), Javne nabavke (5), Statistika (18) i Finansijska kontrola (32). One će se prva otvarati, a poslednja zatvarati.


U drugoj grupi su poglavlja vezana za "Unutrašnje tržište": Sloboda kretanja roba (1), Sloboda kretanja radnika (2), Pravo poslovnog nastanjivanja i sloboda pružanja usluga (3), Sloboda kretanja kapitala (4), Pravo privrednih društava (6), Pravo intelektualne svojine (7), Politika konkurencije (8), Finansijske usluge (9) i Zaštita potrošača i zdravlja (28).


Treću grupu, koja nosi naziv "Konkurencija i inkluzivni rast", sačinjavaju oblasti Informaciono društvo i mediji (10), Oporezivanje (16), Ekonomska i montearna politika (17), Socijalna politika i zapošljavanje (19), Preduzetništvo i industrijska politika (20), Nauka i istraživanje (25), Obrazovanje i kultura (26) i Carinska unija (29).


U četvrtoj, pod nazivom "Zelena agenda i održiva povezanost" su poglavlja Saobraćajna politika (14), Energetika (15), Transevropske mreže (21) i Životna sredina i klimatske promene (27).


Peta se odnosi na "Resurse, poljoprivredu i koheziju" i u njoj su oblasti Poljoprivreda i ruralni razvoj (11), Bezbednost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika (12), Ribarstvo (13), Regionalna politika i koordinacija strukturnih instrumenata (22) i Finansijske i budžetske odredbe (33).


U poslednju, šestu grupu, nazvanu "Spoljni odnosi", svrstana su poglavlja Spoljni odnosi (30) i Spoljna, bezbednosna i odbrambena politika (31).



Zanimljivo je da poglavlje 35, koje se odnosi na "Ostala pitanja, i u koje se u slučaju Srbije odnosi na Kosovo, nije u nacrtu šeme svrstano ni u jedan klaster.

Prva će se otvarati pregovori iz klastera "Osnovna poglavlja", a poslednji zatvarati.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Смрт ЕУ/НАТО окупацији, слобода народу Србије!

05.02.2020. 01:46

Кога реално, сем бирократских паразита и вазала који врло добро егистирају од ове шупље приче, занима уопште тај полумртви ЕУ рајХ и "чластво" у истом? Дајте више тај референдум !