KLJUČ U TRAJNOJ ZABRANI VOŽNJE: Profesor Milan Vujanić objašnjava - kako da se promeni crna statistika nastradalih u saobraćaju

G. NOVAKOVIĆ

06. 09. 2021. u 15:40

CRNA statistika prema kojoj su tokom prošle godine pijani vozači usmrtili stotinu ljudi, jeste uznemirujuća, ali treba imati u vidu da su brojke u Srbiji daleko ispod onih u zemljama u okruženju, kada je reč o broju stradalih.

КЉУЧ У ТРАЈНОЈ ЗАБРАНИ ВОЖЊЕ: Професор Милан Вујанић објашњава - како да се промени црна статистика настрадалих у саобраћају

Dr Milan Vujanić, Foto N. Fifić

Treba se zapitati šta je sa onim slučajevima u kojima su građani stradali od strane vozača koji nisu bili pod dejstvom alkohola. To što je neko bio pijan, ne znači i da je kriv.

Ovako za "Novosti", govori prof. dr Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta, sa Katedre za bezbednost, komentarišući statističke podatke iznete tokom obeležavanja 15 godina kampanje "Apatinske pivare", pod nazivom "Kad pijem, ne vozim". Kako je tom prilikom naveo Vladimir Vida iz Uprave saobraćajne policije, prošle godine na našim putevima, u sudarima u kojima su učestvovali vozači pod dejstvom alkohola, smrtno je stradalo 100 osoba.

Prema rečima profesora Vujanića, broj nastradalih ljudi je oko 600. Čak i kada se ta cifra poginulih uzme u obzir, situacija u Srbiji nije dramatična.

Foto N. Fifić

- Kada smo počeli da pišemo Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima 2001. godine, bilo je 1.240 mrtvih - podseća profesor Vujanić.

- Od tada je sve vreme opadao broj stradalih, i može se reći da smo postigli evropski bitan rezultat. Od 2014. godine pa nadalje, stradalih u saobraćaju ima oko 600. Kada se porede podaci, Srbija jeste malo lošija od proseka u Evropskoj uniji, ali je bolja od mnogih zemalja. Crna Gora ima duplo više nastradalih, Hrvatska je takođe loša. Od zemalja u okruženju, nijednoj nismo blizu.

Prema rečima profesora Vujanića, uvek postoji način da se i ove brojke smanje, u skladu sa Zakonom.

Kontrola i kaznena politika dva su pravca delovanja, na koje nadležni treba da se fokusiraju, kako bi se spasli životi učesnika u saobraćaju. Međutim, naš Zakon ne predviđa trajne mere, u kojima bi, prema mišljenju našeg sagovornika, mogao da bude ključ smanjenja broja stradalih.

- U Srbiji se ne primenjuju trajno oduzimanje vozačke dozvole, niti zabrana ponovnog polaganja vozačkog ispita. Takođe, nije moguće ni trajno oduzeti vozilo od bahatog vozača.

ZABRINjAVAJUĆE Cilj je još smanjiti broj udesa, Foto N. Skenderija

Pravnici se protive tim merama, jer su vozila privatno vlasništvo. Posedovanje pištolja je privatna stvar, pa se on ipak oduzima, tako da ovaj argument pojedinaca pada u vodu - oštar je Vujanić.

Naš sagovornik smatra da bi trajne mere mogle da utiču na ljude u Srbiji da se odviknu od takvih prekršaja, u kojima gine veliki broj ljudi. Ublažavanje Zakona o bezbednosti nikako nije u korisno.

- Kazneni poeni dobijali su se 2014. godine za vožnju bržu od 30 kilometara na sat u naseljenom mestu. Toga više nema. Država puni budžet od pisanja kazni i to je u redu, ali ako pešaka udarite pri brzini od 80 kilometara na čas, on obavezno gine. I o tome treba da se razmišlja - zaključuje naš sagovornik.

MLADIĆ POZITIVAN NA DROGU

PRIPADNICI Ministarstva unutrašnjih poslova, Uprave saobraćajne policije u Beogradu, isključili su u subotu uveče iz saobraćaja mladića (21), koji je upravljao automobilom marke BMV pod dejstvom psihoaktivnih supstanci. Kako su saoštili iz MUP, kontrola je sprovedena u Bežanijskoj ulici u Zemunu, i tada je kod mladića droga testom utvrđeno prisustvo kokaina i kanabisa. Vozač je zadržan u prostorijama policije i protiv njega će biti podneta odgovarajuća prekršajna prijava.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

UKRAJINA POVLAČI RADIKALNI POTEZ: Ovo mnogi nisu očekivali, čak su i Rusi zbunjeni pred Olimpijske igre Pariz 2024