PRAVILA ZA VOŽNjU ELEKTRIČNIH TROTINETA: Evo šta je predložila Radna grupa MUP-a

Novosti online

24. 09. 2020. u 21:42

ПРАВИЛА ЗА ВОЖЊУ ЕЛЕКТРИЧНИХ ТРОТИНЕТА: Ево шта је предложила Радна група МУП-а

Foto: P. Mitić

ELEKTRIČNI trotineti bi mogli i dalje da se voze na trotoaru, ali uz ograničenje brzine do osam kilometara na sat, predlaže radna grupa MUP-a koja se bavi izradom Zakona o bezbednosti saobraćaja kojim će se regulisati i vožnja ovih dvotočkaša.

Prema poslednjim informacijama, u Srbiji trenutno ima više od 40.000 električnih trotineta.

Sa druge strane, Beograd ima oko 650.000 automobila i trotineti su nakon gradskog prevoza postali najpopularniji alternativni način transporta, što je pozitivno, ako se ima u vidu potreba da se smanji zagađenje vazduha u prestonici.

Ali, kako raste broj trotineta, raste i potreba da se uvedu pravila i način njihovog korišćenja ne bi li se zaštitili svi učesnici u saobraćaju, pa samim tim i vozači ovih dvotočkaša.

- Činjenica je da električnih trotineta ima sve više na trotoarima i da mnogi ova vozila koriste kao alternativni prevoz. Oni mogu da doprinesu i smanjenju gužvi na kolovozu i zagađenju vazduha. Mi dosad nismo imali nezgode sa težim posledicama u kojima su učestvovali trotineti. Zato razmišljamo da novim zakonom propišemo da se trotineti i dalje voze trotoarom, ali uz ograničenje brzine do šest, sedam ili najviše osam kilometara na sat. To znači da bi praktično išli brzinom pešaka - kažu u saobraćajnoj policiji.

Takođe, i dalje su otvorena pitanja ko će smeti da vozi koji trotinet i da li će biti obavezna zaštitna oprema, naglašavaju u policiji.

S druge strane, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović smatra da električnim trotinetima nikako nije mesto na trotoaru.

- Postavlja se pitanje šta je trotinet ako se na tržištu pojavio trotinet koji ide 100 na sat? Je l‘ to motocikl? Ako znamo da je razlika između mopeda i motocikla to što moped nema brzinu veću od 45 na sat? S druge strane, nejasno je ko će i na koji način da kontroliše vozače trotineta da li poštuju ograničenje brzine do šest, sedam ili osam kilometara na sat? Kako će da uhvate nekog ko prekorači brzinu ako trotineti nemaju registarsku oznaku? Zašto bicikl po zakonu ne sme na trotoar, a trotinet sme? To su sve pitanja koja se moraju sada propisati jer su na tržištu sve jeftiniji i brži trotineti? Da ne bude da sada zakonom dozvolimo trotinete na trotoaru, a da posle četiri godine sve menjamo kada su se svi navikli da voze na taj način - objašnjava Okanović.

(B92)

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Joakim

25.09.2020. 03:56

"To" treba zabraniti ! Na trototaru treba da trčkaraju deca, ne može da se u tako gustom prometu kreće objekat (vozilo) koji je po gabaritu neravnomerno snažnije od čoveka. Hoću reći, ako se na trotoaru sudare dva čoveka to je uglavnom bezazelno, ali ako se čovek sudari sa trotinetom, to je onda za čoveka može biti vrlo opasno

Zoran

25.09.2020. 06:36

Električni trotinet neka se vozi biciklističkim stazama, tamo gde ih ima. Trotoar je prostor za pešake i koliko treba da se ubeđujemo oko toga. Kakva maksimalna brzina od 8 km/čas? Koji pešak može normalnim hodom da postigne tu brzinu? Kako vozač da zna koliko je to, jer trotinet nije saobraćajno sredstvo i nema brzinomer. Uvek će imati izgovor da ne zna koliko je to. Sve ovo je samo izgovor za proterivanja pešaka sa neprikosnovenog prostora za kretanje.

Alex vrnjački

25.09.2020. 08:56

Trotinet je vrlo nestabilno prevozno sredstvo i krajnje je opasno voziti ga po kolovozu. Sa druge strane, voziti ga po pešačkoj zoni je opasnost za pešake i najviše decu. Sada se sve svodi na kulturu samog vozača i to nije dobro. Prestoga pravila guše ovo odlično "vozilo" ali ja bih išao na kartu da ako udari pešaka u pešačkoj zoni, da bude bezuslovno kriv. Siđi brate, preguraj ga pored dece i posle nastavi.

Nikp

26.09.2020. 06:53

@Alex vrnjački - Trotinet su vozila sva deca, i ja medju njima sada vec davnih 80g.i nikome se nije nista ozbiljno stalo, malo modrica, ogrebotina i slicno.U holandiji, amsterdam 80 posto njih vozi bicikle, trotinete, segveje i slicno, i to nikome nesmeta, izadji bre malo iz dvorista i vidi malo dalje od kucnog praga. O ovi napravise od njega spejs satel, smeta ti trotinet... Ali zato jamaha, suzuki, kavasaki koji prodje 200 pored tebe u kolima, to ti ne smeta? Dvostruki standard

Branko

25.09.2020. 12:29

Slažem se sa g.Okanovićem u svim segmentima,rekao je to kao čovek,kao pravnik,kao čovek koji misli i o drugima koji koriste iste te krcate i ne najbolje izvedene trotoare prema svrsi. Komisija je jedno nestručno tijelo,koje ne zna ni brzinu kojom se kreće pešak.Koji to pešak može u gradu preći 6-8 km na sat,nigde??? Kako će korisnik el.trotineta znati kojom brzinom vozi,a posebno kako to kontrolisati?Država,ako misli na građane,vodi računa o zagađenosti,onda treba da zabrani uvoz svih starih vozila,da u velikim gradovima uvede električne autobuse,TAXI isto,benificije za vozila,putnička i dostavna,koja idu na el.pogon.To je rešenje,a ne ovo preslikavanje trotineta,jer naši malograđani će uskoro početi držati svinje na balkonima jer to se radi na Zapadu. Da li ova Komisija u svom sastavu ima i generala iz saobraćajne policije,kome je hobi vožnja glisera,pa da i to predloži,pošto BG ima zgrade na “vodi”.Uvedite u gradove i sela kanalizaciju,zdravu vodu,zabranite paljenje otpada na njivama,pooštrite mere ispravnosti motornih vozila,edukujte saobraćajce da savesno i nepristrasno obavljaju svoj posao,kontrolišite ih kamerama, GPS,iznenadnom kontrolom,a ne da više vremena provode u kafanama,uzimaju novac i druge nelegalne radnje vrše u toku vremena.Jedva od stomaka ulaze u auto i bahato se ponašaju prema učesnicima u saobraćaju.Kad se desi saobraćajna nesreća,umesto da prvi dođu na lice mesta,čeka ih i hitna,vatrogasna i istražni sudija. U gradovima su najugroženiji pešaci,oni nemaju ni trotoare,a biciklisti preko pešačkog prelaze prelaze bez smanjenja brzine,na zeleno svetlo,umesto da sjašu sa bicikla. Električne trotinete potpuno zabraniti i zabraniti i njihov uvoz,a u Srbiji se ne mogu koristiti.