SAMO "STOP" ČUVA ŽIVOTE: Prethodnih dana, za samo nekoliko časova, na srpskim prugama stradalo troje ljudi

S.V.

28. 07. 2023. u 18:00

POŠTOVANjE putne signalizacije i oznaka na putu su najbolji način da se sačuvaju životi.

САМО СТОП ЧУВА ЖИВОТЕ: Претходних дана, за само неколико часова, на српским пругама страдало троје људи

Foto: I. Marinković

Kada je reč o ukrštanju pruge i puta, železničko vozilo na šinama ima apsolutnu prednost i prioritet u saobraćaju. Voz ne može da stane u mestu, niti može da zakoči. Mašinovođi je potrebno oko hiljadu metara da zaustavi voz, od momenta kad pritisne kočnicu. Apelujem na ljude da poštuju propise i stanu ispred prelaza, da pogledaju da li ide voz i da pređu tek kad budu sigurni.

Ovako, za "Novosti", Nenad Stanisavljević iz "Infrastruktura železnica Srbije" objašnjava bezbednosnu situaciju na srpskim prugama posle nedavnih nesreća na prelazima u Vrčinu i u mestu Popučke kod Valjeva.

U noći između ponedeljka i utorka, na automobil u kojem su bili Beograđani Vuk Gulan (18) i tinejdžerke Anđela B. (15) i Miona Đ. (17), na pružnom prelazu kod Vrčina naletela je lokomotiva bez vagona. Poginuli su Vuk, koji je upravljao vozilom i petnaestogodišnja Anđela, dok je Miona Đ. teško povređena. Nekoliko sati kasnije, na prelazu u mestu Popučke kod Valjeva, stradao je vozač kamiona J. P. (60), kada ga je udario brzi voz za Bar. Oba pružna prelaza bila su obezbeđena određenom signalizacijom.

Prema rečima Nenada Stanisavljevića, u Srbiji ima 2.118 pružnih prelaza, od čega je aktivno 1.700, a 522 je obezbeđeno rampama, branicima i polubranicima, dok na ostatku postoji vertikalna i horizontalna drumska signalizacija.

 

Foto: Privatna arhiva

Nastradali mladi u Vrčinu

- Mi smo na nivou evropskog proseka - ističe Stanisavljević. - Na primer, u Evropskoj uniji ima oko 100.000 putnih prelaza, a samo pola je obezbeđeno. Čak ni rampe nisu garancija da se nesreća neće dogoditi. Imamo veliki broj nesreća koje se događaju upravo kada su rampe spuštene, te vozači krenu da mimoilaze te branike ili ih polome i pređu preko pruge. I kada bismo na svkom prelazu imali rampe, to ne bi bila garancija da će se bezbednost saobraćaja i ljudski životi očuvati.

Naš sagovornik kaže da je najveći nivo bezbednosti, kada je reč o ukrštanju pruga, postignut na brzoj pruzi Beograd - Novi Sad. Tamo nema ukrštanja pruge i puta, nema putnih prelaza i do sad se nisu dešavale situacije sa tragičnim ishodom.

MUP apeluje na vozače

I Ministarstvo unutrašnjih poslova apeluje na učesnike u saobraćaju da poštuju signalizaciju u zonama pružnih prelaza jer time štite živote.

- Vozači su dužni da stanu na znak "stop" i propuste šinsko vozilo, a Pravilnikom o izmenama i dopunama Pravilnika o saobraćajnoj signalizaciji proširene su obaveze vozača kada su u zoni pružnih prelaza - rekao je pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan.

- Tako će biti i na pruzi od Novog Sada do Subotice i od Beograda do Niša, ali to je u ovom trenutku veoma teško uraditi na prugama širom Srbije.

Na pitanje koliko se često proverava da li su znakovi upozorenja oko pružnih prelaza na svom mestu ili su oštećeni, Stanisavljević kaže da su saobraćajni znakovi u nadležnosti lokalnih putarskih preduzeća, ali da i ekipe "Infrastrukture železnica Srbije" obilaze pruge i javljaju kada znakove treba zameniti ili popraviti.

Foto Ž. Knežević

- Ima mnogo krađa. Godišnje se na srpskim prugama slomi oko 2.000 rampi. U situaciji kad putni prelaz ne radi, naše stručne službe dobijaju pismeni nalog kako da se na tom delu pruge ponašaju. To znači da voz dođe do prelaza, stane, zaustavi se, da dug zvučni signal i onda kad se uveri da nikog nema na putnom prelazu i da nesreća ne može da se desi, najmanjom brzinom nastavlja dalje. Kada dođe do kvara na putnom prelazu, intervencije naših dežurnih ekipa kreću posle 15, a najviše 60 minuta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

SKANDAL U SRBIJI: Potukli se roditelji fudbalera iz Crne Gore i Rusije, povređena i deca (VIDEO)