POLEMIKA ZBOG PLOČICA IZ 1901: Obnova fasade Vladičanskog dvora u Novom Sadu pretvorila se u optužbe protiv SPC

J. SIMIĆ

07. 10. 2020. u 11:09

OBNOVU fasade Vladičanskog dvora, remek-dela arhitekte Vladimira Nikolića iz 1901. godine i ujedno jednog od najreprezentativnijih zdanja kojim se Novi Sad hvali na turističkim razglednicama, prate optužbe iz pojedinih medija direktno uperene ka Njegovom preosveštenstvu episkopu bačkom dr Irineju, koji stoluje u tom dvoru.

Foto arhiva

Tvrdnje da je posredi "crkveni skandal", te da su stare fasadne pločice zamenjene novima sa kompjuterskom šarom, energično negiraju velikodostojnici Eparhije bačke, ali i stručnjaci i eksperti pokrajinskog i gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture pod čijim nadzorom preduzeće "Koto" sa podizvođačima restaurira spoljašnost dvora.

- U prljavu medijsku kampanju su uključeni pojedinci iz Zavoda koji su nezadovoljni svojim položajem i nemogućnošću da se "ugrade" u poslove na obnovi Vladičanskog dvora, jer im je poznat stav vladike Irineja da su najvažniji kvalitet materijala i rokovi za završetak poslova - poručuju iz Eparhije bačke.

Foto arhiva

Vladika Irinej, naime, nije želeo da odustane od tehnološki najboljeg kvaliteta materijala kojim će se obnavljati zgrada, a posebno je insistirao na tome da svaki materijal pre ugradnje ima uredan atest domaćih stručnih instituta, kao i da se restaurira sve što je moguće, ali i da se u što većoj meri sačuva originalni izgled zgrade. U ovome je imao saglasnost i snažnu podršku vodećih ljudi iz struke i rukovodstva oba zavoda.

- Kada neko ustvrdi da su pločice Vladičanskog dvora od pre 119 godina u takvom stanju da je potrebno neko malo restauriranje, mogu samo da u tim rečima pročitam neznanje ili lošu nameru - kaže Vladan Simić, protojerej i sekretar Eparhije bačke, naglašavajući da su pločice veoma pažljivo skidane, mnoge su i sačuvane, te će upravo njima biti obložena južna fasada zgrade.

FAMA GDE JOJ MESTA NEMA

DIREKTOR Pokrajinskog zavoda Zoran Vapa ističe da su "sporne" pločice na fasadi neopravdano postale jedan od razloga iznenadne brige za zaštitu kulturne baštine, te da se pravi fama tamo gde je nema.

- Ako je, u ovome slučaju, trebalo da se vodi polemika, morala je biti na stručnom nivou, a ne u polemiku i blaćenje uvoditi Eparhiju bačku i episkopa Irineja. Struka je ta koja može da polemiše - zaključuje Vapa.

Po rečima Zorana Vape, direktora Pokrajinskog zavoda, Eparhija bačka i episkop Irinej zalagali su se od samog početka izrade projektne dokumentacije i kroz izvođenje radova, da se koriste najbolji materijali, da se prati dinamika koja je zadata izvođačima, kako u narednih 50 ili 100 godina ne bi bilo potrebe za ponovnu obnovu dvora.

- Meni je najbitnije da je to konzervatorski urađeno po najsavremenijim standardima i da su Novosađani time zadovoljni - rekao je direktor renomirane stručne ustanove koja već 70 godina radi na projektima širom naše pomesne Crkve, uključujući i manastir Hilandar na Svetoj Gori.

Pogledajte više