LEKOVITI POGLED U OSVIT CIVILIZACIJE: Aleksandar Cvetković o razlozima zbog kojih slikarstvo nije mrtvo i poukama grčkih mitova
ŽIVIMO u nekom novom dobu koje se ne osvrće na tradiciju. Razočaran sam. Mladi gotovo da uopšte više ne slikaju. Bave se konceptualnom umetnošću, performansima, proširenim medijima, fotografijom...
Ali, za jednog od naših najugednijih likovnih umetnika, Aleksandra Cvetkovića, koji ovo priča za "Novosti" - slikarstvo nije mrtvo! To je nedavno i dokazao u dva beogradska izložbena prostora, Galeriji ULUS-a i "Dar Maru", u kojima je publiku poveo na "eskapističko krstarenje Odisejevom barkom", kako to piše u katalogu postavke "Alegorija na grčke mitove".
- Najsrećniji sam za štafelajem, ili kada odem kod nekog kolege u atelje, a tamo miriše venecijanski terpentin - nastavlja sagovrnik. - To je kao kad uđeš u crkvu, pa zamiriše miro. Nadam se da će se i kod nas mladi umetnici, koji uglavnom prate ono što se dešava na globalnoj sceni, vratiti platnu i štafelaju. Nedavno, kada sam bio u Njujorku, posetio sam jedan prostor u kome radi sedam mladih Amerikanaca, koji su "raspalili" ogromne formate. Slikaju kao nekada.
Nemoguće je, smatra Cvetković, odlučiti da više ne postoje klasične discipline, veliki romani, klasična muzika...
- Da li to znači da bi sad svi trebalo da repujemo - pita se umetnik. - Ne ide to.
Polazeći od misli Madlen Lengl, koju citira u katalogu - "Kad izgubimo mitove gubimo svoje mesto u univerzumu", Cvetković poslednjih deset godina, na svoj svedeni, znakovni likovni jezik, prevodi priče iz antičke Grčke.
- Kad se čovek tome prepusti, tu nema nazad, to je kao reka bez povratka - objašnjava autor koji će uskoro i u kragujevačkom Narodnom muzeju predstaviti dela iz ovog ciklusa. - Kada gledam kroz šta trenutno prolazi civilizacija, čini mi se da se ništa nije promenilo. Grčka mitologija bremenita je tragedijom, a i nama se, na globalnom nivou, dešavaju velika stradanja. Često me oneraspoloži što tu ništa ne mogu da pomognem, pa okrenem glavu štafelaju i stvaram.
Bavi se tako Cvetković Hefestom, padom Persofone, potragom za Zlatnim runom, Hesperidinim vrtom jabuka, putem za Minojski vrt, Trojom, Minotaurom, mitom o Sizifu, Tezejevim jedrima... Ali i pričama sa srećnim krajem, kakav je Odisejev povratak Penelopi, na Itaku. Pogled upire ka osvitu civilizacije iz koga je sve poniklo: astronomija, filozofija, književnost, pozorište.
- Jedino me još čudi, kako su, kada su imenovali sazvežđa i među zvezde stavljali velike junake i kraljeve, spajali na nebu te milione tačkica - priča umetnik, koji je napravio sopstveni astronomski atlas, dajući imena sazvežđima po svojim velikim savremenicima, poput džez pijaniste Teleonijusa Monka.
STARI ROKER
SADA je u modi neka druga muzika, a ja sam stari roker, iz šezdesetih, sedamdesetih - priznaje sagovornik. - Još imam bend i sviramo isključivo bluz i američki rokenrol. Zbog korone smo napravili pauzu, ali smo nastupali po beogradskim klubovima. Meni je to prva ljubav, jer sam prvo početo da sviram, pa tek onda da slikam.
ZDRAVLjE I ETIKA
POSLE povratka iz Njujorka, gde je živeo deset godina, Cvetković je otišao da živi u Deliblatsku peščaru.
- Napustio sam urbane zone, kojih sam se zasitio, i pobegao u šumu. Tamo imam veliki atelje, svoj mir, muziku, čist vazduh, domaću hranu, jedan mini zoološki vrt u kome svašta čuvam... U globalnom smislu, čovek se mnogo udaljio od prirode, a nema nam opstanka ako ne vodimo računa o našim planinama, ali i gradskim parkovima. Moramo da ih čuvamo, zarad zdravlja i etike.