SRPSKE MOLITVE U PEĆINI ROĐENJA HRISTA: Reporteri "Novosti" na liturgiji u Vitlejemu, pre nego što su granice za poklonike zatvorene
ZVEZDE su još treperile na nebu dok se kolona srpskih poklonika uspinjala pustim strmim ulicama Vitlejema, grada čiju je sudbinu odredila svetlost zvezde i obeležila ulazak čovečanstva u Novu eru u noći kada je rođen Hrist.
Stigli smo na prostrani Trg jasli pred ogromnom Crkvom rođenja, hramom imperatora Justinijana čije su zidove krstaši ojačali u debele zidine tvrđave.
Ulaz u nju je jedva primetan tamni pravougaoni otvor, visok tek 130 centimetara, nazvan Vrata poniznosti. Osećaj teskobe u tom tunelčiću nestaje istog trenutka kada se iz njega iskorači u monumentalnu dvoranu sa četiri kolonade od po 11 visokih dorskih stubova. Njihovi, šest metara visoki vrhovi ukrašeni pravoslavnim vizantijskim krstovima nestajali su u tami svoda koga žućkasta svetlost svetiljki nije mogla da dosegne. Jedva su se nazirale i freske svetitelja u gornjim delovima stubova i grbovi krstaških plemića oslikani nešto niže.
U daljini, na pedeset metara od Vrata poniznosti, u istočnom delu hrama, blistao je pravoslavni ikonostas i pred njim je stajao red poklonika koji su čekali da celivaju ikonu mladolike nasmešene Bogorodice, optočenu srebrnim okovom i vencima cveća.
Levo od nje je mermerno stepenište, nalik malom amfiteatru, koje vodi naniže ka Pećini rođenja, cilju hodočasnika Vitlejema, čiju je sudbinu pre dva milenijuma odredila zvezda. I mesto Hristovog rođenja u toj podzemnoj kapeli označava srebrna zvezda sa 14 krakova, na kojoj se prelamaju svetla plamičaka kandila koja vise nad njom. U sredini je otvor kroz koji rukom može da se dodirne sveto tlo.
Mali reflektor iznad oltara nad zvezdom je jedino svetlo u tamnoj prostoriji dugoj 12 metara i širokoj 3 metra, koja je obložena memernim blokovima i više liči na tunel nego na pećinu. Liturgija u njoj je bila neobičnija od bilo koje druge kojoj sam prisustvovao. Bogosluženje palestinskog hrišćanskog sveštenika na arapskom, mešalo se božjom službom na grčkom, a kroz njih su se čule srpske molitve oca Gerasima, nekadašnjeg igumana Đurđevih stupova. Bila je to mala pravoslavana vaseljena u pećini odvojenoj od spoljnog sveta, u kojoj vreme nije postojalo. U njoj nismo znali kada se mastiljavo noćno nebo povuklo pred purpurom izlazećeg sunca. Jedina zvezda koja u Pećini rođenja uvek sjaji je ona vitlejemska, koja je najavila rođenje Hrista.
Igrom sudbine, svedočanstvo reportera "Novosti" o poklonjenju srpskih hodočasnika na drugom najsvetijem mestu hrišćanstva, posle Crkve vakrsenja u Jerusalimu, nastalo je doslovno u poslednji čas pre globalnog zatvaranja granica zbog pandemije. Nekoliko dana kasnije Izrael je morao da zatvori granice za turističke posete, a takvo je stanje i danas, uoči Božića.
U Vitlejemu je to bilo vreme kada se stanovnici palestinskog gradića nadomak Jerusalima nisu ni videli, utopljeni u nepreglednu masu hodočasnika. U stvari, Vitlejem je svakoga dana u godini bio preplavljen hrišćanskim poklonicima i turistima svih vera i boja koji su se slivali u Crkvu rođenja.
Zbog loše epidemiološke situacije, danas u njemu važi policijski čas i zabrana okupljanja. Kako stvari stoje, hodočašća i liturgija u Crkvi rođenja kakvima smo prisustvovali neće biti u bliskoj budućnosti, što je svedočanstvo "Novosti" iz Vitlejema pre kovida prečicom uvrstilo u istoriju.
Sada bolje razumemo reči običnih Vitlejemaca, koji su uz osmeh objašnjavali da im je istorijskih događaja odavno preko glave, čak i kada su dobri za turistički biznis.
Takav je bio slučaj i sa Vitlejemom, oka koga su se vekovima borili i sami hrišćani, pravoslavna crkva koja je ovde od Konstantinovog vremena, i katolička koja je stigla sa krstašima, jermenska, sirijska, koptska...
Danas najveći deo Crkve rođenja pripada grčkoj Jeruslimskoj patrijaršiji, a ostatak dele Jermeni i katolički monasi franjevačkog reda. To podseća na izreku Jerusalimljana i Vitlejemaca, da je svetost njihovih gradova i njihovo prokletstvo, jer je svaki osvajač želeo da ih zauzme da bi dokazao da je njegov Bog jači.
GRADITELjI I RUŠITELjI
MONUMENTALNI hramovni kompleks na mestu Hristovog rođenja je prvobitno sazidao imperator Konstantin i on je izgledao bitno drugačije od današnje crkve. Kolonade stubova u ogromnom dvorištu usmeravale su vernike ka centralnom hramu osmougaonog oblika u čijem je centru bila Pećina rođenja. Ta rotonda je kao i u Jerusalimu imala otvor na krovu koji je bacao mistično svetlo na hram povezujući nebo i zemlju.
Kada je ovaj kompleks srušen u Smarjanskoj buni u 6. veku, imperator Justinijan podigao je na njegovom mestu ogromnu baziliku koja je iznutra u velikoj meri sačuvala tadašnji izgled. Kada su došli krstaši, zidove hrama su ojačali i pretvorili ga u tvrđavu, a franjevci su uz njega dozidali svoj manastir. Nedaleko od Crkve rođenja omejadski kalif Omar je podigao džamiju, jer je Isus u islamu prorok Isa.