AJFELOVA KULA, BAGET I - ŠTRAJKOVI: "Novosti" na licu mesta: Goste predstojećih Olimpijskih igara u Francuskoj mogli bi da dočekaju problemi

Poljoprivrednici, gradski saobraćaj, "žuti prsluci"… Dugačak je spisak nezadovoljnih kategorija društva koje bi mogle da stupe u štrajk tokom predstojeće Olimpijade (26. juli – 11. avtust) i Paraolimpijskih igara (28. avgust – 8. steptembar).

Foto: Goran Čvorović

Francuske vlasti uporno pozivaju na razum, šaljući poruku da će njihova zemlja ovog leta biti pod budnim okom celog sveta, i da tom prilikom treba poslati najlepšu moguću sliku, a da lokalne probleme, nezadovoljstva i trvenja treba ostaviti za vreme pre ili posle Igara. Ali, ima onih sindikalnih boraca koji misle da je upravo prisustvo hiljada kamera i armije novinara iz svakog kutka planete najbolji trenutak da se njihov buntovnički glas nadaleko čuje. Glavni sindikat pariskog gradskog saobraćajnog preduzeća tako je već zvanično najavio odluku o stupanju u štrajk u dugačkom periodu od 5. februara do 9. steptembra, što, u krajnjem delu ovog roka, obuhvata i dva velika olimpijska događaja.

Osnovni razlog nezadovoljstva ljudi koji svakodnevno razvoze Parižane i turiste iz celog sveta su – male plate. Poslednji podaci pokazuju da vozači metroa i autobusa prosečno primaju 2.625 evra mesečno, uz mnoge druge privilegije. Tražili su porast primanja od 0,9 odsto, ističući inflaciju od 4,9 odsto koja, za prehrambene proizvode prema nekim proračunima ide i do 11,9. Odbio ih je, kažu, generalni direktor Žan Kasteks, donedavni francuski premijer, koji, kako ističu, prima godišnju platu od 450.000 evra.

Može tako da se dogodi da metroi i autobusi u određenim trenucima ostanu u depoima, u trenutku kada milioni ljudi iz celog sveta budu nagrnuli u francusku prestonicu. Da ironija bude veća, upravo u tom periodu najavljeno je značajno poskupljenje karata, da bi se nadoknadio procenjeni trošak od oko 200 miliona evra za "pojačani prevoz" tokom Igara.

Cena jedne karte će u tom periodu tako porasti sa 2,10 na 4 evra, dok će karnet sa deset karata koštati 32 evra umesto 17,30. Za prigradsku železnicu, jedan tiket će stajati 6 evra. Dnevna karta koštaće 16 evra. Za dva dana treba izdvojiti 30, za tri 42, a za nedelju dana 70 evra. Da bi se olakšao život lokalnom stanovništvu, mesečna karta ostaće na 84 evra, pa će verovatno mnogi turisti posezati upravo za tom opcijom.

Koliko su zaposleni u gradskom saobraćaju odlučni da se čuje njihov glas, pokazuje i poruka kosekretara solidarnih sindikata javnog pariskog prevoznika Bertrana Dimona.

- Obožavam sport. Osim što sam mehaničar, ujedno sam i sportski trener. Ali, ovo je zabava bogatih. Ko od radnika u mehaničarskom odeljenju za održavanje kompozicija metroa u kome radim može da plati kartu da vidi takmičenja na Olimpijskim igrama? Niko! Jedva satavljaju kraj s krajem – istakao je pred kamerama francuske televizije Dimon, za koga, zbog svega što je naveo, OI ne predstavljaju opštenarodne igre, ističući da čak ni volonteri neće moći da vide nadmetanja.

Poručio je da zaposleni u gradskom saobraćaju nerado obustavljaju rad, da ih dan štrajka košta dnevnicu, ali da ima onih koji jedva sastavljaju kraj s krajem i da spavaju napolju pre nego što dođu na posao. Kompozicije, kaže, zato nema ko da vozi. Ove godine raspisan je konkurs za 5.300 novih radnih mesta, uz 6.600 od prošle godine. Zato, kaže, štrajkača pauza tokom Igara ne dolazi u obzir.

- Francuska hoće da pokaže drugu sliku od one koju ceo svet gleda godinama, demonstranata koje biju i prskaju dimnim bombama, s izbijenim očima "žutih prsluka". Ali, očekujete li da ćemo čekati kraj OI da bi nas posle toga tukli? Radnici nisu glupi – istakao je Dimon.

Senator republikanaca Filip Tabaro, koji je učestvovao u istoj emisiji s njim na veoma gledanoj informativnoj televiziji BFMTV, nije uspeo da ga ubedi da bi trebalo poslati bolju sliku u svet tokom najlepše sportske manifestacije na svetu koju će posmatrati četiri milijarde ljudi, uz 16 miliona gostiju. Sindikati, kaže, hoće da iskoriste OI da bi ostvarili svoje zahteve. Pozvao ih je da sačekaju materijalnu korist koju će svi zajedno dobiti od Igara u godinama koje slede.

- Da bi Bernar Arno nastavio da stiče još više profita – nije se dao sindikalista.

Posle svega, nisu mali izgledi da se turisti ovog leta u Parizu uvere u ciničnu izreku da su tri najpoznatija simbola Francuske Ajfelova kula, duguljasti hleb baget i štrajkovi.

Pogledajte više