PRAVE EVROPSKI BORBENI AVION: Dogovor Pariza i Berlina oko vojne letelice

G. ČVOROVIĆ-Od stalnog dopisnika Pariz

05. 04. 2021. u 23:25

FRANCUSKA i Nemačka uspele su da se dogovore oko principijelnih elemenata za proizvodnju budućeg zajedničkog borbenog aviona. Tome je prethodio sporazum "Erbasa" i "Daso avijacije", postignuti posle teških pregovora.

Foto AP

Novi moderni avioni biće deo vazdušne fregate koju će opsluživati pripadajući konektovani dronovi, i predstavljaće letelice nove generacije. Ali, to još ne znači da je put do zajedničkog evropskog vojnog aviona "čist".

Dogovor proizvođača dostavljen je Francuskoj, Nemačkoj i Španiji, trima zemljama koje učestvuju u ovom programu. To je potvrdila i francuska ministarka vojske Florans Parli.
Zapelo je bilo oko preraspodele poslova za izradu planova i delova budućeg aviona NGF ("Nova generacija borbenih aviona") iz projekta SKAF ("Vazdušni borbeni sistem budućnosti") čiji je prvi probni let predviđen za 2026. godinu, a uvođenje u službu tek oko 2040. "Daso avijacija" je zastupala "francusku stranu", dok je "Erbas", preko svojih nemačkih i španskih partnera smatrao da je samo "podizvođač radova", a ne ravnopravni učesnik. Problem je sada, kažu, rešen.

Ostalo je da se postigne konačni sporazum oko jednog od sedam glavnih elemenata u proizvodnji ovog aviona, motora koji će pokretati letelicu. Još se ne zna da li će biti ugrađeni agregati francuskog "Safrana", nemačkog MTU ili španskog ITP koji je u stvari filijala "Rols Rojsa".

Ostaje otvoreno pitanje i intelektualne svojine, koja u Nemačkoj treba da pripadne državi, a u Francuskoj industrijalcima. Dogovor između "Daso avijacije" i "Erbasa" se, međutim, smatra ključnim za izradu projekta. Nemačka strana poručuje da uskoro očekuje potpisivanje ugovora za sledeću fazu.

Ako žele da napreduju, dogovor bi trebalo da usledi brzo, da bi se dobila saglasnost Bundestaga za finansiranje, pre nemačkih izbora u septembru. U suprotnom, sve bi moglo dodatno da kasni.
 

Pogledajte više