ŠEST SATI PARKIRANJA 225 EVRA! Gradske vlasti Pariza objavile "rat" džipovima

Vlasnici džipova, ali i drugih "glomaznih" automobila, među koje spadaju i neke limuzine, moraće uskoro dobro da odreše kesu da bi se parkirali u Parizu.

Foto: Goran Čvorović

Nova tarifikacija za ionako skupo ulično parkiranje podrazumeva vrtoglave sume. Sva termička vozila koja su teža od 1,6 tone i električna od preko 2 tone, i šira od 1,8 metara, plaćaće mesto tri puta skuplje.

To u pariskim uslovima predstavlja basnoslovne sume. Tako će sat parkiranja na ulicama Grada svetlosti za džipove koštati od 12 do 18 evra, zavisno od zone, umesto 4 do 6 evra za ostale. Tarifa progresivno raste, pa se množi sa dva za dva sata, sa šest za četiri sata i sa 12 za šest sati koji će, u centru, tako, koštati čak 225 evra!

Gradske vlasti računaju da će se mera odnositi na oko 10 odsto voznog parka, odnosno na oko 7.000 vozila od 70.000 parking-karata koje se dnevno izdaju u Parizu. Procenjuje se da će to doneti oko 35 miliona dodatnih evra u gradski budžet.

Ovo je još jedna od odluka levičarske gradonačelnice pariske prestonice An Idalgo i njene ekipe, koja je izazvala veliku debatu i dosta negodovanja. S druge strane, ekolozi pozdravljaju njene poteze. Princip delovanja An Idalgo, koja jedan od najvećih svetskih gradova želi da pretvori u ekološku zonu, mnoge iritira. Među merama koje izazivaju polemiku je i ograničenje brzine od svega 30 kilometara na sat u najvećem delu grada.

Naročito su upitne ankete, na osnovu kojih se donose odluke. U njima učestvuje izuzetno mali broj Parižana, i obično prođu nezapaženo, sve do objavljivanja konačnih rezultata. U ovoj za utrostručene tarife parkiranja učestvovalo je samo 5,68 odsto žitelja, a pozitivno se izjasnilo tek nešto malo više od polovine - 54,55 odsto. Kada je u aprilu prošle godine doneta odluka da se s ulica Pariza uklone gradski električni trotineti jer su ih korisnici ostavljali svugde po trotoaru i kolovozu, a bili su i pretnja za pešake, u ispitivanju je učestvovalo samo 103.000 ljudi, odnosno 7,46 odsto onih s pravom glasa. Tako značajna manjina diktira život velikoj većini.

Nova mera o trostrukoj ceni parkinga stupa na snagu 1. septembra, a iz nje su izostavljeni rezidenti, zanatlije, zaposleni u zdravstvu i hendikepirani. Udruženja automobilista sada pokušavaju da pronađu rupu i zakonu i eventualno ospore odluku. Jedan od oslonaca im je to što zakon omogućuje različite tarife vezane za dimenziju vozila ili stepen zagađenja, ali ne i za težinu.

SLEDE PRIMER PARIZA

Lion će u junu uvesti sličnu meru, dok će istovremeno pojeftiniti dnevno parkiranje sa 20 na 15 evra za najsiromašnije porodice i čista vozila. Grenobl i Bordo takođe razmišljaju o tome da značajno poskupe parkiranje za džipove, dok su u Lilu i Tuluzu to, za sada, odbili.

Pogledajte više