“ŠAH-MAT” ZA BOING I LOKID: Ruski modularni stelt lovac Su-75 nudi nešto što nema nijedna letelica na svetu (VIDEO)

P. Z. S. /eurasiantimes.com

06. 12. 2023. u 20:33

RUSKA Ujedinjena avio-kompanija (UAC) patentirala je nešto što se čini kao modularnu varijantu jednomotornog lakog stelt lovca Su-75 Checkmate sa izmenljivim kokpitom.

Foto: Profimedia


Prema TASS-u, patentni dokumenti opisuju koncept aviona kao „jednomotorni taktički avion sa niskim radarskim potpisom“.

Patentirani koncept logično deli avion na osnovni deo trupa i deo glave (prednji deo sa kabinom) trupa. Osnovni deo trupa služi kao „osnovna transportna platforma“. Deo glave trupa je specifičan za ulogu za koju je lovac konfigurisan. Koristeći različite zamenljive delove glave, avion se može konfigurisati kao jednosede, dvosede ili bespilotni stelt lovac.

Delovi glave mogu imati različite aerodinamičke dizajne koji zadržavaju stelt karakteristike lovca.

U patentnim dokumentima se navodi da će patentirana univerzalna platforma omogućiti „radikalnu promenu funkcionalnosti celog vazduhoplovnog kompleksa uz zadržavanje istih transportnih mogućnosti ugrađenih u osnovnu platformu“.

Zamenljivi delovi glave se pričvršćuju pomoću jedinica u prelaznoj zoni na baznom delu trupa; tu su i konektori i nosaači za električne, hidraulične i druge sisteme koji su u interakciji sa spojnim konektorima i nosačima zamenljivog dela.

Objašnjavajući obrazloženje koncepta, autori patenta navode: „Trenutno, vojni avioni obavljaju mnoge zadatke. U tu svrhu se koristi široka flota aviona raznih veličina, što zahteva velike materijalne i ljudske troškove; kada se svi zadaci izvode sa jednim vazduhoplovom smanjuje se efikasnost njegovog korišćenja. Da bi se smanjili ili eliminisali troškovi, potrebno je u jednom avionu obezbediti mogućnost modifikacije za rešavanje različitih problema u uslovima tehničke baze operativnih organizacija.

Foto printskrin jutjub found and explained


OBJAŠNjNjE KONCEPTA

Aerodinamički gledano, deo trupa iza kokpita podržava letne sposobnosti aviona. Uopšteno govoreći, motor(i) u trupu obezbeđuju pogon, rezervoari za gorivo održavaju motore u radu, krila i kontrolne površine obezbeđuju sposobnost leta i manevrisanja, donji stroj omogućava poletanje i sletanje, senzori na trupu obezbeđuju svest o situaciji a komplet za samozaštitu čuva avion od neprijateljskih projektila.

Drugim rečima, baza trupa pruža sposobnost potrebnu za sve konfiguracije misije – višenamenski lovac (jedno sedište), dron matica (dvosed), trener (dvosed), EW (dvosed/jednosed) i senzor za prodor (bez pilota).

Oružje i senzori zahtevali su promene sa konfiguracijom misije. Na stelt lovcima, oružje specifično za misiju nosi se interno u odeljcima za oružje. Koncept je već modularan. Senzori – radarski, elektrooptički – nalaze se u prednjem delu trupa.
Moguće je nositi hardver za proizvodnju energije, komunikaciju i obradu podataka kao podršku misijama kao što su operacije matičnih dronova u odeljcima za oružje.

Ako se modularni lovac koristi isključivo za izviđanje, glavi trupa nije potrebna kabina. Ušteđeni prostor se može iskoristiti za postavljanje dodatnih senzora. Takođe, glava trupa bi mogla biti manja, smanjujući težinu i povećavajući izdržljivost.

Koncept modularnog lovca je logičan – smanjiće troškove svuda – troškove nabavke, operativne troškove, troškove obuke pilota i osoblja za podršku. Koncept će pomoći u smanjenju zaliha olakšavanjem upotrebe istog hardvera za odgovor na mnogo širi spektar pretnji i protivnika.

Foto Tanjug/AP


DA LI JE MODULARNI LOVAC IZVODLjIV

Veliko pitanje je – da li je koncept tehnički izvodljiv? I ako jeste, zašto to do sada nije sprovedeno?

Da, koncept je tehnički izvodljiv zbog tehničkog napretka. Softver za kontrolu leta (FCS) može lako da prilagodi promene u aerodinamičkim konfiguracijama. Savremeni borbeni avioni su aerodinamički nestabilni. Njima može da upravlja samo FCS, a ne piloti. FCS upravlja avionom, pilot ga samo vodi.

Ako FCS može da primi spoljni nosač 7,2 m dugačke rakete Kinžal i težine 4,3 tone na MiG-31K, on sigurno može da se nosi sa glavom trupa drugačijeg oblika ili veličine.

U konceptu Checkmate, svaki kokpit, tačnije, dizajn glave trupa, dolazi sa sopstvenim FCS. Dakle, promena mogućnosti bi bila skoro neprimetna.


ZAŠTO VEĆ NEMAMO MODULARNE LOVCE

Modularni dizajn lovca postao je izvodljiv sa pojavom kontrolnog sistema "flaj-baj-vajr" (fly-by-wire), pri čemu su ulazi pilota bili preneti na kontrolne površine leta na trupu ne preko kontrolnih šipki ili cevi za hidrauličnu tečnost, već preko električnih žica.
Međutim, imperativ za modularni lovac pojavio se tek nedavno da bi se nosio sa rastućom raznovrsnošću u sredstvima za upotrebom vazdušne moći. Više se ne koriste borbeni avioni samo za bombardovanje i raketiranje.

Koriste se za izviđanje, SEAD (Suzbijanje neprijateljske protivvazdušne odbrane), EW (elektronsko ratovanje) i, u skorije vreme, za kontrolu prikrivenih dronova koji mogu da prodru u veoma sporni (jako branjen) vazdušni prostor, bilo da daju informacije o cilju matičnom nosaču ili da napadnu mete na osnovu informacija o ciljanju koje je obezbedio matični nosač.

Komunikacioni, mrežni i hardver za obradu podataka potreban za operacije SEAD, EV, izviđanje i matične brodove uveliko se razlikuje od zahteva za hardverom za podršku za konvencionalne višenamenske operacije. Modularni dizajn lovca bi omogućio operateru da usavršava isti avion za potpuno različite misije, u zavisnosti od operativnih zahteva.


 

ZAKLjUČAK

Koncept modularnog lovca koji je patentirao UAC je značajan razvoj u vojnoj avijaciji. Tehnologija za implementaciju koncepta je već uspostavljena.

Tokom nedavnog Dubai Airshow 2023, UAC je najavio da je spreman da započne proizvodnju za borbeni avion Checkmate.

Stoga je malo verovatno da bi početna varijanta “šah-mata” bila modularnog dizajna. Ali kao što sam već rekao, tehnologija za njegovu implementaciju već postoji. UAC bi mogao da iznenadi i preokrene inicijativu koju je ranije izgubio od Zapada svojim neodlučnim usvajanjem stelt borbenih lovaca.

(Vijainder K Thakur)

BONUS VIDEO - ŠOJGU IZNEO PODATKE O KONTRAOFANZIVI Ukrajina izgubila 125.000 vojnika i 16.000 komada vojne tehnike

Pogledajte više