ABRAMSI LAKA META ZA RUSKI KORNET: Predstojeća sezona kiša i blata u Ukrajini učiniće američki tenk ranjivijim (VIDEO)

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

16. 09. 2023. u 19:00

ODLOŽENA isporuka američkih tenkova M1A1 Abrams ukrajinskoj vojsci može izazvati više problema nego što je očigledno.

Foto: Profimedia


Kako je BulgarianMilitary.com izvestio da će SAD odložiti isporuku Abramsa Ukrajini za najmanje nekoliko nedelja zbog pojačane obuke.

Na prvi pogled, ništa strašno, mogli biste pomisliti. Ali u stvarnosti, ovo je veoma veliki problem koji se ne pominje. Nekoliko nedelja kasnije znači ulazak u jesen u Ukrajini kojoj prethode jesenje kiše. Ukrajinsko blato, poznato i kao ukrajinska crna zemlja, bilo je jedan od razloga što je ukrajinska prolećna ofanziva prerasla u letnju.

Pa, opet je ono doba godine kada će borbenim vozilimaa biti otežano kretanje. A Ukrajina je u nepovoljnom položaju – njene trupe će morati da napadnu, odnosno da se kreću, dok će se Rusi braniti, odnosno zauzeti odbrambene pozicije.


STVAR IMIDžA

Hajde da pogledamo političku stranu pitanja – Rusija je već uništila prvi tenk koji je engleski isporučio Ukrajini, Čelindžer 2. U stvari, ruska vojska je postala prva u istoriji koja je uništila engleski tenk Čelindžer 2.

To nesumnjivo utiče na imidž britanske borbene opreme. Do sada je Čelindžer 2 bio poznat upravo po ovoj činjenici. Ruski izvori čak tvrde da je drugi Čelendžer 2 uništen od strane protivtenkovskog raketnog sistema Kornet iz prošlog veka.

Ovo uništavanje opreme koju je isporučio Zapad u Ukrajini je simbolično. To dokazuje da nema nedodirljivog oružja i da bilo šta rusko ili ukrajinsko može biti poniženo, bez obzira na reklamne poruke i patriotska razmišljanja i komentare jednog dela društva. Sve gori na isti način – i ruski oklop, i nemački, i britanski, i američki oklop.

Već se spekuliše da je uništeni tenk Čelendžer 2 razlog zašto su SAD povećale vreme obuke ukrajinskih tenkovskih posada. Na ovaj način, SAD se nadaju da neće morati da šalju Abramsa u Ukrajinu i da trpe isto poniženje od strane aktivnih ruskih medija. S druge strane, nadolazeće ukrajinsko blato može se koristiti i kao razlog za moguće „ponovno odlaganje“ isporuke američkih tenkova. Ali zašto je blato zastrašujuće za M1 Abrams?

Foto EPA/AP


TRAKCIJA I UPRAVLjIVOST

Tenkovi Abrams M1 su dizajnirani da rade u različitim vremenskim uslovima, uključujući kišu i blatnjav teren. Iako jake kiše i ukrajinsko blato mogu predstavljati neke izazove, malo je verovatno da će u potpunosti sprečiti tenkove da se kreću.

Tenkovi su opremljeni snažnim motorima i naprednim sistemima vešanja koji im omogućavaju kretanje kroz težak teren. Međutim, performanse tenka mogu biti pogođene u određenoj meri.

Blato može smanjiti vuču i otežati tenkovima brzo i efikasno manevrisanje. Ovo takođe može povećati rizik od zaglavljivanja ili mulja, što zahteva dodatno vreme i trud za izvlačenje tenka. Stoga, iako tenkovi i dalje mogu da rade u takvim uslovima, njihove borbene performanse mogu biti donekle ugrožene.

ABRAMS IMA PROTIVMERE PROTIV KIŠE/BLATA

Da bi ublažili efekte kiše i blata, tenkovi Abrams M1 su opremljeni funkcijama koje poboljšavaju njihovu mobilnost. Tenkovi imaju široke gusenice koji svoju težinu šire na veću površinu, smanjujući verovatnoću da potonu u meko tlo.

Pored toga, tenkovi imaju visok razmak od tla, što im omogućava da prolaze kroz blatnjav teren bez zaglavljivanja. Tenkovi takođe imaju sistem samočišćenja za svoje gusenice koji pomaže u sprečavanju nagomilavanja blata i održavanju vučne sile.

Ove karakteristike dizajna omogućavaju tenkovima da nastave da se kreću čak i u teškim vremenskim uslovima, iako njihova brzina i agilnost mogu biti malo smanjeni. Ali upravo agilnost i smanjena brzina biće problem za ukrajinske posade Abramsa. Kada su ove statistike potcenjene, tenkovi postaju lake mete.


LOŠE VREME ĆE UTICATI NA PRECIZNOST

Uticaj kiše i blata na borbene performanse tenkova Abrams M1 prevazilazi samo mobilnost. Tenkovi se oslanjaju na napredne sisteme navođenja i senzore za precizno gađanje ciljeva i procenu bojnog polja.

Jaka kiša i blatnjavi uslovi mogu uticati na rad ovih sistema. Kiša može da utiče na optiku i senzore, smanjujući vidljivost i potencijalno utičući na pogađanje cilja. Prskanje blata na spoljašnjoj strani tenka takođe može ometati vidljivost i otežati posadi da uoči i napadne neprijateljske pretnje.

Stoga, iako tenkovi i dalje mogu da rade u takvim uslovima, njihova sposobnost da efikasno napadaju mete i održavaju svest o situaciji može biti ugrožena.

Foto: EPA


PODRŠKA PROTIV LOŠEG VREMENA

Pored toga, održavanje i logistika tenkova Abrams M1 mogu biti izazovniji u kišnim i blatnjavim okruženjima. Blato se može nakupiti na spoljašnjosti i komponentama tenkova, koji zahtevaju češće čišćenje i održavanje.

Tenkovi takođe mogu zahtevati dodatne resurse i opremu za operacije izvlačenja ako se zaglave ili imobilišu. Ovi faktori mogu povećati logistički teret i potencijalno ograničiti borbenu gotovost tenkova.

Zbog toga je važno da vojne snage razmotre uslove životne sredine i planiraju u skladu sa tim kako bi osigurale efikasno raspoređivanje i održavanje tenkova u takvim sredinama.


ZAŠTO KORNET ATGM?

Protivtenkovska vođena raketa Kornet [ATGM] je sistem naoružanja ruske proizvodnje dizajniran za uništavanje oklopnih vozila. To je laserski vođena raketa koja se može lansirati sa različitih platformi, uključujući zemaljske lansere, vozila i helikoptere.

Raketa je opremljena bojevom glavom sa tandem punjenjem, koja se sastoji od dva eksplozivna punjenja. Prvo punjenje je dizajnirano da probije oklop vozila, dok je drugo punjenje namenjeno da detonira unutar vozila, uzrokujući maksimalnu štetu. Kornet ATGM se proizvodi od kasnih 1990-ih i još uvek je u upotrebi u raznim zemljama širom sveta.

Kornet ATGM funkcioniše korišćenjem poluautomatskog sistema za navođenje od komande do linije vida [SACLOS]. To znači da operater mora držati nišane rakete na meti do udara (najnovije varijante Kornet-EM su po sistemu ispali i zaboravi).

Raketa se lansira iz cevi, a kada je u letu, operater koristi džojstik da usmeri raketu ka cilju. Sistem za navođenje projektila prima komande od operatera preko lasera koja povezuje lanser sa projektilom. Ovo omogućava operateru da izvrši prilagođavanje putanje leta projektila, obezbeđujući precizno ciljanje.

Lansiranje sa postolja vozila ili aviona


PROIZVEDEN JOŠ 1990-IH

ATGM Kornet je prvi put proizveden krajem 1990-ih od strane ruske kompanije KBP Instrument Dizajn Biro. Razvijen je kao naslednik ranije rakete AT-5 Spandrel. Od svog uvođenja, Kornet je stekao popularnost i izvozio se u brojne zemlje, uključujući Alžir, Iran, Siriju i Saudijsku Arabiju. Takođe je korišćen u raznim sukobima, kao što su građanski rat u Siriji i građanski rat u Jemenu.

Kornet ATGM nosi bojevu glavu sa tandem punjenjem, koja se sastoji od dva eksplozivna punjenja. Prvo punjenje je prekursorsko punjenje koje neutrališe reaktivni oklop vozila, ako je prisutan. Drugo punjenje je glavna bojeva glava, koja je dizajnirana da probije oklop vozila i izazove značajnu štetu.

Bojeva glava rakete je sposobna da probije do 1.200 milimetara valjanog homogenog oklopa [RHA], što ga čini efikasnom protiv širokog spektra oklopnih vozila, uključujući glavne borbene tenkove.

Foto printskrin telegram anna_news


KORNET ATGM PROTIV OKLOPA

ATGM Kornet je bio uspešan u raznim sukobima i pokazao je svoju efikasnost protiv oklopnih vozila. Prijavljeno je da je uspešno uništio tenkove i druge oklopne ciljeve, uključujući i one opremljene reaktivnim oklopom.

Visoka sposobnost prodiranja i preciznost projektila čine ga ogromnim oružjem protiv oklopnih pretnji. Njegov uspeh u borbi doveo je do njegovog širokog usvajanja od strane različitih oružanih snaga i pobunjeničkih grupa.

BONUS VIDEO - RUSIJA: Visokoprecizna snajperska puška Astarta predstavljena na forumu Armija-2023

Pogledajte više