KAKO IZGLEDA KINESKI F-16: Da li je izraelski transfer tehnologije u Kinu stvorio odličan borbeni avion

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

13. 09. 2023. u 19:26

PRVI prototip J-10 Vigorous Dragon je završen u junu 1997. Njegovo prvo lansiranje, značajan događaj u istoriji vazduhoplovstva, dogodilo se 23. marta 1998.

Foto vikipedija / Alert5


Uprkos statusu borbenog aviona J-10 kao vrhunca kineskog domaćeg programa borbenih aviona, različiti izveštaji sugerišu moguću vezu između Izraelske aerokosmičke industrije i Kineskog konzorcijuma za aeronautičku konstrukciju tokom faze projektovanja J-10.

Izveštaji su otkrili da su Izraelci tajno delili poverljive informacije sa CAC-om o LAVI, izraelskom borbenom avionu iz 1980-ih koji finansira Amerika. Razvoj aviona je zaustavljen u ranoj fazi kada su SAD prestale da ga finansiraju.

LAVI je uključio mnogo tehnologije zasnovane na SAD. Neke od karakteristika bile su zajedničke sa lovcem Lokid Martin F-16, pokazujući tehnološku snagu SAD. Verovatno je da J-10 koristi američku tehnologiju, koja bi mogla da uključi naprednu avioniku, kompozitne materijale i specifične kontrole leta, naglašavajući međunarodne uticaje u njegovom dizajnu.

TEHNOLOŠKA OGRANIČENjA
Primetan je uticaj Izraela na dizajn J-10, posebno u njegovoj jedinstvenoj konfiguraciji kanar-delta. Međutim, razlike kao što su povećana veličina, modifikovan oblik krila i povećano rastojanje između kanarda i krila ga razlikuju od LAVI-ja.

Zbog tehnoloških ograničenja, Kina nije mogla da koristi kompaktni Pratt & Whitney PW1120 motor iz LAVI-ja. To je bilo zbog nemogućnosti proizvodnje lakih kompozitnih delova u velikom obimu. Kao rezultat toga, dizajn J-10 je izmenjen i proširen kako bi se prilagodio sovjetskom turboventilatorskom motoru AL-31F, što je rezultiralo težinom 11,75 tona.

J-10A i J-10AH su prošireni sa dvosedima J-10AS ili J-10ASH. Ovaj model, dizajniran za pomorsku upotrebu, integrisan je u PLAAF 2005. godine, označavajući posvećenost Kine unapređenju vojne avijacije. Sa konfiguracijom sa dva sedišta, J-10 je ključni napredak u avijaciji. Njegova veća dorzalna (leđna) kičma sadrži osnovnu elektroniku.

U martu 2009. otkriveni su detalji o J-10B, sledećoj varijanti J-10. Njegova glavna karakteristika je motor Saturn-Liuika AL-3FN serije 3, koji generiše veći potisak od prethodnih motora.

J-10B ima naprednu vojnu tehnologiju uključujući infracrvenu pretragu i praćenje [IRST], lasersku kuglu za daljinomer i digitalnu staklenu kabinu sa tri displeja u boji visoke rezolucije. Takođe ima ekran na kacigi i holografski head-up displej u kokpitu.

PESA I AESA
Avion koristi napredni X-band pasivni elektronski skenirani niz [PESA] (Passive Electronically Scanned Array [PESA]) radar uglednog Instituta br. 607. Ovo je prvi put da je takva tehnologija ugrađena u kineski borbeni avion.

Rupprecht sugeriše da je J-10B dizajniran tako da uključuje radar sa aktivnim elektronskim skeniranjem [AESA] koji je razvio čuveni 14. institut. Međutim, zbog nesrećnih kašnjenja, u proizvodnju je ušao tek sredinom 2013. godine. Model J-10B je započeo serijsku proizvodnju i ubrzo nakon toga, najnovija varijanta J-10C je primećena krajem decembra 2013. J-10C je opremljen poboljšanim AESA radarom i od 2019. ima nadogradnju motora Šenjang (Shenyang) WS-10 . Ovo je prvi uspešno proizveden turboventilatorski motor u Kini posebno za borbene avione.

Kineska avio-tehnologija zaostaje za platformom F-16 za otprilike 15 godina, a čak i više u poređenju sa naprednim lovcima poput F-35. Međutim, trenutni model J-10 ima jednu osobinu koja F-16 nedostaje: kontrolu vektora potiska. Ova karakteristika poboljšava upravljivost letelice tako što kontroliše pravac izduvnih gasova mlaznjaka, omogućavajući mu da se kreće na neočekivane načine.

VEKTORISANjE POTISKA J-10
Prvi put predstavljena u Sjedinjenim Državama ranih 1990-ih, kontrola vektora potiska menja način navigacije aviona manipulisanjem pravcem izduvnih gasova motora. Ovo omogućava da se avion kreće u pravcu suprotnom njegovoj neposrednoj putanji.
Koristeći ovu tehnologiju, letelica može naglo da promeni pravac, strmo se uzdiže, značajno usporava ili izvodi druge neobične manevre. Ovo je moguće zahvaljujući kompjuterski kontrolisanom sistemu koji brzo pretvara pilotov kontrolni unos u akciju, uklanjajući potrebu za složenim proračunima. Pilot samo komanduje, a avion sprovodi neophodne korake da završi manevar.

J-10 JE USVOJIO OVU TEHNOLOGIJU
U ranim dizajnima aviona, lopatice su korišćene da bi se promenio potisak motora i promenio pravac. Bilo je slično promeni smera protoka baštenskog creva palcem. Moderna tehnologija vektoriranja potiska, kao što su pokretne mlaznice potiska, sada je zamenila ove lopatice. Ova tehnologija je uočljiva u F-22 Reptoru koji može da pomeri svoj ugao potiska do 24 stepena u bilo kom pravcu.

Slično tome, Rusija je ugradila ovu tehnologiju u svoje lovce Suhoj Su-30, Su-35 i Su-57, demonstrirajući njenu efikasnost. Ovo povećava performanse aviona i postavlja viši standard u tehnologiji aviona. 2017. godine, na aeromitingu u Rusiji prikazani su impresivni manevri Su-35, zaslužni za kontrolu vektora potiska [TVC]. Danas je kineski J-10 takođe usvojio ovu tehnologiju, pridruživši se elitnoj grupi borbenih aviona poznatih po svojoj superiornoj manevarskoj sposobnosti.

ORUŽJE I EKSTERNA OPTEREĆENjA

J-10C je generacija 4++ i u Kini je tokom obuke ili vojnih vežbi uvek pobeđivao veći J-16 i ruski Su-35 u misijama. Unutrašnje naoružanje vazduhoplova sastoji se od topa Grjazev-Šipunov GŠ-23, koji se nalazi ispod lučke strane nosa. Drugo oružje i oprema nameštaju se spolja na 11 podvesnih tačaka, na koje se mogu pričvrstiti do 6.000 kg (13.228 lb) bilo raketa i bombi, rezervoara sa gorivom ili druga oprema.

Rakete vazduha-vazduh mogu uključivati rakete kratkog dometa vazduh-vazduh, kao što su PL-8 i PL-9, rakete srednjeg dometa, kao što su PL-11 i PL- 12, nevođena i precizna vođena municija, kao što su bombe sa laserskim vođstvom, protivbrodne rakete, kao što su IJ-9K i anti-radarski projektili poput PJ-9.

BONUS VIDEO - RUSIJA: Visokoprecizna snajperska puška Astarta predstavljena na forumu Armija-2023

Pogledajte više