DA LI ĆE RUSKI STELT BOMBARDER POLETETI? PAK DA pred izazovima koji ga mogu ostaviti samo na papiru

P. Z. S. / 19fortyfive.com

24. 08. 2023. u 20:00

PAK DA izgleda da će da propadne, smatraju zapadni izvori. Ruski dizajner aviona Tupoljev, sada deo korporacije Ujedinjenih aviona - moćnog konglomerata koja uključuje fabrike poput Suhoj i Mikojan-Gurevič - dobro je poznata po dizajnu velikih aviona.

Foto printskrin Youtube@FoundAndExplained

Još 1930-ih je držao rekord za najveće vazduhoplove, ANT-20 Makim Gorki. Od tada je kompanija radila na svom pedigreu sa strateškim bombarderom TU-95, uvedenim 1956. godine i još uvek u službi; supersoničnim bombarderom Tu-160 (blekdžek/beli labud); TU-154, jedan od najprisutnijih putničkih mlaznjaka u Rusiji i bivšem istočnim bloku; i TU-144, prvi istočni supersonični komercijalni avion.

Trenutno Tupoljev radi na njihovom sledećem projektu, PAK DA, prvom ruskom stelt bombarderu.


PREDSTAVLjAMO PAK DA

Rusko vazduhoplovstvo ima stelt bombareder u radovima već neko vreme.
Početni uslovi formulisani su u devedesetima i prvoj deceniji 2000-ih Tupoljev je započeo rad na dizajnu.

Iako za većinu borbenih aviona važi, brže je bolje i vazduhoplovni inženjeri rade na postizanju tog cilja, u slučaju PAK DA, Tupoljev je zapravo otišao na drugi smer i namerava da proizvede subsonični bombarder nesposobni da leti brže od Mah 1.0.
Umesto toga, dizajn se fokusira na stelt sposobnosti, želeći da dobiju rezultat sličan američkom B-2 Spirit (Duh) koji se oslanja na malu siluetu, a ne na brzinu da bi preživeo.


KLON B-2?

Stealt tehnologija nije jedini način na koji PAK DA oponaša B-2. Duh je visoko prepoznatljiva letelica zbog njegovog oblika - često se zove leteći krilo. U osnovi to znači da nema tipične delove aviona, trupa, krila i repa ili sa raznim stabilizacijskim i upravljačkim površinama. Umesto toga, avion se oslanja na sofisticirani računar za kontrolu leta kako bi održao stabilnost dok je u letu. Nedostatak sklopa repa u velikoj meri smanjuje radarski presek.

Mnogi detalji PAK DA ostaju nepoznati, međutim, njegova vrsta korisnog opterećenja je potvrđena kao konvencionalna, nuklearna i čak za hipersonično oružje. Biti u stanju da koristi projektile tako velike brzine, još je jedan razlog koji sprečava potrebu za letom velike brzine.

Umesto toga, mogućnost da ostane prikriven izvan neprijateljske vazdušne odbrane, dok će hipersonične rakete prodirati do cilja, biće način korišćenja ovog bombardera.
Jedan od izazova stelt aviona je skladištenje oružja. Tipično, rakete, bombe i rakete se kače na nosače pričvršćene na krila i trup. Ovo generiše smanjuje prikriveni profil i lako je uočiti avion.

Foto: Printscreen

Borba protiv toga, stelt avioni su dizajnirani da interno skladište svoje oružje, što može učiniti da se smanjeuje korisna nosivost. Čini se da to ne znači da je to pitanje PAK DA, što se vidi iz informacija koje govore da ima dozvoljeno opterećenje od 30t, više od 20T iznad granice B-2.

Trenutno se čini da je Tupoljev sagradio barem jednsan prototip PAK DA i možda nekoliko manjih modela za testiranje u vazdušnim tunelima. Očekuje se da će prototipovi početi da se koriste tokom narednih nekoliko godina i prvi let je projektovan za 2025. godinu.

Dok je potpredsednik ruske vlade Denis Maturov rekao da "ne postoji nikakav razgovor o korišćenju stranih delova u projektu ove vrste", ostaje da se vidi da li će zapadne sankcije zbog tekućeg rata u Ukrajini imati uticaja na razvoj novog bombardera.


ŠTA AMERIČKA VOJSKA MISLI O PAK DA

Iako ne žele da se unesu u određene detalje zbog straha od otkrivanja izvora i metoda prikupljanja podataka, zvaničnici odeljenja za odbranu očigledno imaju ozbiljne sumnje u PAK DA. U razgovoru za 19FortyFive sa jednim zvaničnikom novembra prošle godine on je istakao: “da je potrebna hrabrost da se oravi takav bombarder”. On je dodao da: "zaista izgleda dobro u društvenim medijima i na vojnim sajtovima na internetua, međutim, taj avion će ostati tamo gde je: na ploči za crtanje."

Takođe u novembru, dr Robert Farlei, vrhunski vazduhoplovni stručnjak, takođe je dao 19fortifive svoje mišljenje za PAK DA: "Reći ću da se ruska vazduhoplovna industrija trenutno suočava sa nekim kritičkim izazovima, s jedne strane da zameni gubitke nastale u Ukrajini, a s druge strane potrebom da zameni napredne komponente koje se više ne može da uvozi iz inostranstva. PAK DA možda nije na vrhu ruskih vazduhoplovnih prioriteta u doglednoj budućnosti."

(Maya Carlin)

Pogledajte više