RATNI AVION KOJI MENJA PRAVILA BORBE: Kineski lovac J-20 postao još moćniji (VIDEO)

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

02. 07. 2023. u 20:33

KINESKI teški lovac koji treba da obezbedi nadmoć u vazduhu, Čengdu J-20B, upravo je poleteo u nebo u istorijskom prvom letu.

Foto: EPA

Ali ovo nije bio bilo kakav let – to je bio prvi put da je lovac pete generacije pokretao ne jedan, već dva nova WS-15 turboventilatorska motora sa naknadnim sagorevanjem.

Značajan događaj dogodio se na probnom aerodromu kompanije Chengdu Aircraft Industry Corporation, koji se nalazi u blizini njegove primarne fabrike aviona - jedinog te vrste van Sjedinjenih Država koji je izbacio više eskadrila lovaca pete generacije.

Uprkos nemogućnosti da se motori vizuelno potvrde kao WS-15, informativni baner pored piste poslužio je kao glasnik događaja. Štaviše, motori su emitovali jedinstveni zvučni potpis, zvuk koji se primetno razlikovao od poznatog zujanja WS-10C koji je prethodno pokretao avion. Ovaj poseban zvuk je imao svoj javni debi, omogućavajući svima u dometu sluha da budu svedoci istorije.

Prvi pogled na WS-15 u akciji viđen je u januaru 2022. kada je integrisan u J-20 za probni let. Premotajte 18 meseci unapred, a motori sada pokreću letove u dvostrukoj konfiguraciji. Ovaj brzi napredak je svedočanstvo ubrzanog tempa kojim se program kreće, što ukazuje na obećavajuću budućnost projekta.

 


STELT ĆE SE POBOLjŠATI


Dvostruka konfiguracija motora ukazuje na povećano poverenje u njegove performanse. Ovo podešavanje omogućava mogućnost oslanjanja na isprobani sekundarni motor, WS-10C, koji trenutno pokreće većinu J-20 jedinica. Ova sigurnosna mreža znači da lovac i dalje može da sleti koristeći WS-10 ako najsavremeniji WS-15 naiđe na bilo kakve smetnje u performansama.

Dizajniran sa dimenzijama sličnim američkom F-22 Raptoru, J-20 je kreiran da ga pokreću dva motora. Ovo je oštar kontrast u odnosu na lakši, jednomotorni lovac F-35 američkog ratnog vazduhoplovstva. Jedan motor F-35 je bio mera za smanjenje troškova, ali žrtvuje superiorne performanse leta u svakom aspektu.

Nadograđeni model, J-20B, opremljen je novim motorima. Prvi put je primećen u decembru 2022. godine, sa uglađenijim krovom niskog profila. Očekuje se da će ovo podešavanje dizajna značajno poboljšati mogućnosti prikrivenosti i aerodinamiku trupa aviona. Takođe omogućava besprekorniju integraciju sa podignutom kičmom lovca, odražavajući slična poboljšanja viđena u drugom kineskom programu lovaca pete generacije, FC-31.


WS-15 JE INŽENjERSKO ČUDO


Zamislite buku motora dok je kineski borbeni avion J-20B, koji sada pokreće dva motora sledeće generacije WS-15, poleteo u nebo na svom prvom letu u julu 2020. WS-15, čudo inženjerstva, je počeo punu serijsku proizvodnju samo nekoliko godina kasnije, u martu 2023. Uočavanje ovih uglađenih motora u letu, snimljenih na kristalno jasnim slikama 5. aprila 2023., bilo je prizor za posmatranje. J-20 je već zastrašujuća snaga, koja se može pohvaliti izdržljivošću koja prevazilazi bilo koju zapadnu klasu lovaca. Sa WS-15 u trupu, spreman je da pomeri te granice još dalje, zahvaljujući svojoj superiornoj efikasnosti goriva.

Pojava WS-15 otvara svet strateških mogućnosti za jedinice J-20. Njihov povećani domet mogao bi značiti duže patrole, više vremena za zadržavanje tokom dužnosti protivvazdušne odbrane i mogućnost udaranja ciljeva na Tajvanu sa njegove manje branjene istočne obale. Nije isključeno da bi ovi stelt lovci mogli da izvrše misije protiv zapadnih objekata u Japanu, drastično smanjujući potrebu za dopunom goriva iz vazduha.


NAJSNAŽNIJI MOTOR

U vazduhu je zujanje, osećaj iščekivanja. Opšte se predviđa da će WS-15 biti najmoćniji motor ikada integrisan u dvomotorni lovac. Nadmašuje svoje kolege, kao što su sovjetski AL-41F za lovac MiG 1.42 i D-30F-6 za presretač MiG-31M, a oba su ukinuta nakon raspada države. Trenutno, motor F-22 F119 prednjači u grupi sa 17,5 tona potiska. Ipak, predviđa se da će WS-15 dostići zapanjujućih 19-20 tona, hvaleći se odnosom potiska i težine na nivou F135 koji daje snagu F-35.

Zamislite mlaznjak koji huči nebom, nadmašujući svoje prethodnike u svakom pogledu – to je J-20 stelt lovac sa motorima sledeće generacije WS-15. Ne samo da obećava da će poboljšati letne performanse J-20, već se takođe očekuje da će smanjiti operativne troškove i ukupne troškove životnog veka, zahvaljujući smanjenim potrebama održavanja u poređenju sa WS-10C. Dok je WS-10C već dao lovcu sposobnost superkrstarenja – postizanje supersoničnih brzina bez naknadnog sagorevanja – WS-15 je spreman da pomeri granice još dalje.

 


VRHUNSKI SISTEMI

Trenutno, J-20 i F-35 imaju jedinstvenu odliku da su jedini lovci pete generacije u proizvodnji i na snazi na nivou eskadrile. F-22, koji je nekada delio ovaj status, prekinuo je proizvodnju nešto manje od četiri godine nakon njegovog uvođenja i sada je na ivici prevremenog penzionisanja. J-20 i F-35 su se ukrstili po prvi put u martu 2022. godine, na sastanku koji je doveo do toga da je general Pacifičkih vazdušnih snaga Kenet Vilsbah pohvalio operacije i sisteme komande i kontrole J-20.

Ovaj lovac je čudo inženjeringa, kombinujući visoke performanse leta i obimni nosač oružja F-22 sa naprednim karakteristikama avionike koje se vide na F-35. Opremljen je najsavremenijim distribuiranim sistemima otvora i nišanima na kacigi, što mu omogućava da nadmaši obe američke platforme u oblastima sa kojima su se ranije borili. J-20 nije samo stelt lovac, on menja pravila borbe.

BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku

Pogledajte više