ZARIBAO EVROPSKI OKLOPNIK: Rat u Ukrajini doveo u pitanje ambiciozne francusko-nemačke vojne planove i projekte

UKRAJINSKA kontraofanziva i masovne narudžbine nemačkog tenka "leopard 2" od strane saveznika koji ih dostavljaju, ili tek nameravaju da ih isporuče Kijevu, doveli su direktno u pitanje nastavak francusko-nemačkog projekta za proizvodnju zajedničkog tenka pod nazivom "Glavni sistem za kopnenu borbu" (MGCS).

Foto Tanjug/AP

Cilj je bio da se na ovaj način pokaže evropsko jedinstvo i konačno prekine sa kakofonijom u naoružanju, što otežava sistem jedinstvene odbrane. Slično je bilo i s projektom aviona "Borbeni vazdušni sistem budućnosti" (FCAS).

Pariz i Berlin su priču o sklapanju zajedničkog tenka započeli 2012. godine, a u konkretnu fazu se ušlo 2017, kada su francuski predsednik Emanuel Makron i tadašnja nemačka kancelarka Angela Merkel tokom zajedničkog ministarskog sastanka dveju zemalja u Parizu, izneli nameru razvijanja objedinjenog sistema naoružanja.

Na ovaj način, Francuzi su nameravali da zamene svoje zastarele "leklere", a Nemci "leoparde". Sve je trebalo da zaživi u teoriji od 2035. do 2040. godine. I, dok Pariz trenutno nema drugu opciju, nemački "leopard 2" doživljava "drugu mladost" vezanu za porudžbine u vezi s Ukrajinom.

Mnogo bure izazvala je u Francuskoj u aprilu izjava Suzan Vijegand, koja se nalazi na čelu grupe "Renk", jednog od proizvođača komponenti za "leopard 2", koja je nemačkoj ekonomskoj reviji "Virtšaft Vohe" izjavila da, posle najnovijih narudžbina, možda više nema smisla razmišljati o novom tenku i da treba preispitati projekat MGCS, "težak" oko sto milijardi evra. Stvari se od tada nisu poboljšale. Nemci bi odustajanjem Francuza u vezi sa tenkovima ostali u nebranom grožđu.

Što se tiče zajedničkih borbenih aviona, ni tu scenario nije najpovoljniji. Posle nekoliko neuspešnih pokušaja s Britancima, Francuzi i Nemci su i ovde pokušali da daju primer zajedništva. Uključili su i Špance, ali budućnost letelica unutar projekta FCAS s pratećim dronovima je neizvesna. Glavnu prepreku predstavlja sučeljavanje interesa grupa "Daso" i "Erbas", koje treba da učestvuju u proizvodnji i sklapanju budućih aviona. Tek nedavno je došlo do početnih otopljavanja, ali sve još nije perfektno.

Žulja ih ulazak Belgije u program

NA čuvenom Salonu aero-nautike u Buržeu kod Pariza od 19. do 25. ovog meseca biće predstavljene makete FCAS što se očekuje s nestrpljenjem, ali tragovi napetosti koja istrajava su vidljivi i kroz činjenicu da će "Erbas" i "Daso" ovu letelicu prikazati odvojeno, svako na svom štandu. Dodatni kamenčić u cipeli predstavlja najavljeni ulazak Belgije u ceo program, čemu se "Daso" protivi.

Pogledajte više