Šta je to režim ratne rezerve S-300 u kome F-35 nije mogao da otkrije PVO (VIDEO)

P. Z. S. / bulgarianmilitary.com

13. 06. 2023. u 21:33

PRE dva meseca pisali smo o zanimljivom incidentu američkog pilota stelt lovca F-35 koji je prošle godine leteo blizu Ukrajine. Kako Craig Andrle priča, njegova uloga je bila da leti svojim F-35 iznad Ukrajine i radarom aviona da skenira Ukrajinu.

Foto: EPA


Na taj način, podseća Andrle, ne samo da je tokom rata održavana borbena sposobnost NATO-a, već su prikupljene informacije dostavljene i ukrajinskoj komandi. Ali jedna njegova priča zaokuplja našu pažnju više od njegovih svakodnevnih aktivnosti.

On se priseća da ga je na jednom od njegovih letova zemaljska kontrola u Nemačkoj obavestila gde se u Belorusiji nalazi određeni ruski sistem PVO S-300PMU-1 sovjetskog dizajna. Od Andrlea je zatraženo da koristi radar F-35 dok je leteo pored ukrajinsko-poljsko-beloruske granice kako bi potvrdio lokaciju sistema.

Andrle je bio veoma iznenađen kada uopšte nije otkrio PVO sistem, koji je, prema drugim obaveštajnim podacima, bio tu do nekoliko sati ranije. Kasnije se ispostavilo da je S-300PMU-1 bio u „režimu ratne rezerve“.


ŠTA JE „REŽIM RATNE REZERVE“?

Režim „ratne rezerve“ je karakteristika sistema protivvazdušne odbrane S-300PMU-1 koja mu omogućava da radi u ograničenom kapacitetu čak i ako su neke od njegovih komponenti oštećene ili uništene tokom sukoba. Ovaj režim je dizajniran da obezbedi da sistem može da nastavi da funkcioniše čak i ako pretrpi štetu od neprijateljske vatre ili drugih izvora.

Kada je S-300PMU-1 u režimu „ratne rezerve“, automatski će se prebaciti na rezervne komponente i sisteme ako su glavne oštećene ili uništene. Na primer, ako je radarska antena uništena, sistem će se prebaciti na rezervnu antenu da nastavi sa praćenjem ciljeva. Ovo pomaže da se osigura da sistem može da nastavi efikasno da funkcioniše čak i pod neprijateljskim napadima.


KADA JE S-300 NAPADNUT

„Režim ratne rezerve“ se obično koristi u situacijama kada je S-300PMU-1 napadnut ili u opasnosti da bude napadnut. Prelaskom na ovaj režim, sistem može da nastavi da pruža zaštitu protivvazdušne odbrane čak i ako se ošteti. Ovo može biti posebno važno u konfliktnoj situaciji u kojoj sposobnost odbrane od neprijateljskih vazdušnih napada može biti kritična za uspeh vojnih operacija.

Režim „ratne rezerve“ sistema PVO S-300PMU-1 je karakteristika koja omogućava sistemu da sačuva svoje resurse i produži svoj radni vek. U ovom režimu, sistem je delimično ili potpuno isključen, ostavljajući samo osnovne komponente aktivne. Ovo smanjuje habanje sistema, kao i štedi gorivo i druge resurse. Ali uprkos tome, sistem nastavlja da pruža zaštitu protivvazdušne odbrane, ali samo kada je to najpotrebnije.


NEDOSTACI

Uzimajući u obzir sve navedeno, možemo zaključiti da „režim ratne rezerve“ daje prednosti bateriji PVO u određenim trenucima. Ali tamo gde postoje prednosti, postoje i nedostaci. Tako je i u ovom slučaju.

Jedan veliki nedostatak je to što sistem slabije reaguje i manje je sposoban da otkrije pretnje i reaguje na njih kada je u ovom režimu. Ovo ga može učiniti ranjivim za napad, posebno ako neprijatelj može pokrenuti iznenadni napad ili preplaviti sistem velikim brojem ciljeva.

Još jedan potencijalni nedostatak je to što sistemu može biti potrebno više vremena da se ponovo aktivira i ponovo postane potpuno operativan nakon što je u „režimu ratne rezerve“. Ovo može biti problem ako sistem treba brzo da se primeni kao odgovor na pretnju, jer možda neće moći da reaguje na vreme da spreči napad.

Generalno, odluka da se koristi „režim ratnih rezervi“ treba da se zasniva na pažljivoj proceni rizika i koristi koje su uključene. Iako može biti efikasan način za očuvanje resursa i produženje životnog veka sistema, trebalo bi da se koristi samo kada su prednosti veće od potencijalnih nedostataka i rizika.


ZAŠTO F-35 NIJE OTKRIO S-300PMU-1?

Moramo da kopamo dublje u objašnjenja. Evo šta se dogodilo tog dana Andrleu i njegovom F-35. Leteo je utvrđenom rutom. Imao je zadatak da potvrdi geolokaciju S-300PMU-1 u Belorusiji.

Andrle je stoga aktivirao radar svog lovca da aktivno skenira ciljeve. U sličnom režimu, F-35 vidi sve. Kada je u ovom režimu radar F-35 prima sve aktivne signale koji se odbijaju i vraćaju na F-35.

Ali u isto vreme, S-300PMU-1 je isključio aktivni režim skeniranja i prešao u pasivni režim skeniranja. tj. ruski sistem PVO ne traži neprijatelja, on samo sluša. Kada radar S-300 sluša, on ne vraća signale, odnosno signali se ne odbijaju. Tako radar F-35 trenutno ne može da otkrije da ima pasivno aktiviran PVO sistem, pošto od njega ne prima aktivne signale.

NORMALAN I BORBENI REŽIM

Sistem PVO S-300PMU-1 ima nekoliko režima rada, uključujući „normalan režim“, „borbeni režim“ i „režim ratne rezerve“. „Normalni režim“ se koristi u mirnodopskim uslovima i namenjen je redovnoj obuci i održavanju sistema.

„Borbeni režim“ se koristi tokom vojnih operacija, kada je sistem aktivno angažovan u otkrivanju i gađanju ciljeva.

BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku

Pogledajte više