AMERIČKI AVIONI SPREMNI ZA STARO GVOŽĐE: Nema se para, vojska SAD izbacuje iz upotrebe letelice dokazane u borbi

Novosti online 26. 12. 2021. u 19:03

AMERIČKO vazduhoplovstvo od 2022.godine izbaciće iz upotrebe oko 160 borbenih letelica među kojima su lovci, dronovi, izviđački avioni i avioni za popunu gorivom.

Foto: USAF tviter

Pentagon očekuje da na taj način oslobodi sredstva za modernizaciju novijih modela. Amerikanci su prinuđeni da štede jer je tehničko stanje njihove avionske flote daleko od idealnog.

SAD imaju najviše vojnih aviona na svetu — samo Ratno vazduhoplovstvo ima oko 5.800. Održavanje ove armade da bi ostala u ispravnom stanju je večna glavobolja Pentagona. Mnogi modeli su već stariji od trideset godina i samo zauzimaju prostor u hangarima i zahtevaju novac za popravke. U suštini, tehničari su primorani da održavaju beskorisne letelice.

U staro gvožđe ide 160 aviona

Komanda američkih vazduhoplovnih snaga redovno pokušava da ubedi Kongres da dozvoli povlačenje iz upotrebe zastarelih modela. Međutim, marljivim zakonodavcima je ovo slaba tačka.

Uostalom, vojska je odavno želela da 280 američkih borbenih aviona A-10 Tanderbolt II ode u staro gvožđe, ali to nije bilo odobreno. Ovi podzvučni jurišnici su u upotrebi od 1977. godine, borili su se u mnogim vojnim operacijama i imaju reputaciju pouzdanog sredstva koje je podrška pešadiji. „Najsvežiji“ avioni imaju oko 35 godina, a njihovi zadaci su u skladu sa zadacima modernijih letelica.

Međutim, kongresmeni su ipak izašli u susret Ratnom vazduhoplovstvu. Od 2022.godine oko 160 aviona će biti poslato na otpad, uključujući 48 modela F15C „Igl“ što iznosi 20 odsto od ukupne flote, kao i 47 lakih višenamenskih lovačkih aviona F-16C „Fajting Falkon“. Lovci, od kojih se mnogi još uvek sećaju „Pustinjske oluje“ biće zamenjeni F-35 i F-15EX.

Foto: Tviter

Sve manje dronova u upotrebi

Iz sastava Ratnog vazduhoplostva biće povučena i četiri borbena aviona za kontrolu i određivanje ciljeva tipa E-8JSTARS. Oni su relativno mlade letelice koje su u službi od 1996.godine, ali problem je eksploatacija koja je preskupa. Još uvek se ne zna koji avion će doći na njihovo mesto. Razrada novog a sličnog obustavljena je 2019.godine.

Najozbiljnije gubitke pretrpeće flota dronova za strateško izviđanje. Od 29 bespilotnih letelica RQ-4 Global Hawk Block-30 iz upotrebe će biti izbačeno dvadeset. Ovi dronovi su sposobni da patroliraju i sprovode izviđanje trideset sati na visini od 18 hiljada metara na udaljenosti do 22 hiljade kilometara od operatera. Inače, redovni su gosti u okolini ruske granice na Krimu i kontakt linije u Donbasu.

Amerikanci još od 2000-ih godina aktivno koriste RQ-4 za operacije širom sveta. Dronovi se lome, a njihovo održavanje je izuzetno skupo, dok je jeftinije poslati na zadatak američki avion sa posadom Lokid U-2 koji je namenjen za izviđanje na velikim nadmorskim visinama. Verovatno će funkcije drona Global Hawk biti prenete na „stelt“ bespilotne letelice RQ-170 Sentinel.

U staro gvožđe otići će i 32 aviona za popunu goriva koji su „značajnije letelice“ poput KC-135 Stratotanker i KC-10 Ehtender. Njihova prosečna starost je 52 godine. Prema standardima u vazduhoplovstvu, to je veoma mnogo. I dok Ehtenderi, koji su uvršteni u naoružanje 1981.godine, još nisu iscrpeli resurse, za većinu Stratotankera koji su proizvedeni od 1954.do 1965.godine vreme je da budu poslati na otpad.

Foto: EPA

Ispostavilo se da nije sve tako ružičasto, jer najnoviji model aviona ovog tipa KC-46 pati od čitavog spektra „dečjih bolesti“. Pentagon je izdvojio 55 miliona dolara za otklanjanje nedostatka i odložio bar do 2024.godine dalju isporuku aviona KC-46 Ratnom vazduhoplovstvu.

Spisak od trinaest vojno-transportnih aviona C-130H „Herkules“ će uskoro biti gotov. Pet aviona će zameniti moderniji modeli poput C-130J „Super Herkules“ koji ima novije motore i avione. Američko vazduhoplovstvo će imati 279 ovih vozila. Razne modifikacije „stotridesetice“ eksploatišu se od 1954.godine – to su najčešći vojni prevoznici na svetu.

Tehnički problemi

Masovno izbacivanje iz upotrebe je direktna posledica, najblaže rečeno, nesavršenog tehničkog stanja američke avijacije. U prošlogodišnjem izveštaju Kancelarija za reviziju SAD je na osnovu inspekcije vazduhoplovstva, mornarice i kopnenih snaga zaključila da mnoga borbena vozila neće moći ni da polete.

Prema propisima, najmanje 80 odsto letelica mora biti spremno za poletanje u svakom trenutku. Od 2011. do 2019.godine inspektori su proverili 46 tipova aviona i helikoptera, od njih, samo tri modela su manje-više ispunjavala potrebne uslove.

Flota aviona od 24 modela za devet godina nijednom nije uspela da dostigne nivo tehničke spremnosti od 80 odsto. Računska komora je ovo stanje nazvala gotovo katastrofalnim. Ovo se odnosi na lovce F-16, nagibne avione V-22 Osprej, palubne izviđačke avione E-2 Hokaj i mnoge druge. Treba napomenuti da borbena gotovost 11 tipova aviona uopšte nije prelazila 55 odsto tehničke spremnosti.

Foto: Tviter

Štaviše, mnoga pitanja u vezi sa popravkom opreme nastaje zbog dramatičnog nedostatka komponenti. Konkretno, više se ne proizvode rezervni delovi za palubne borbene avione F/A-18E/F Super Hornet i EA-18G Grovler, jer su njihovi proizvođači napustili tržište.

Najveći problem su američki strateški bombarderi B-1Lanser. Prošle godine, zamenik predsednika Zajedničkog načelnika štabova general Džordž Hejten izjavio je da od 62 aviona samo šest je operativno. Bombarderi B-1 su učestvovali u hiljade borbenih misija, uglavnom na Bliskom istoku u klimatskim uslovima za koje nisu bili prilagođeni. Kao rezultat toga, bili su izuzetno istrošeni, a Pentagon je nedavno saopštio da će povući iz upotrebe 17 najproblematičnijih bombardera.

rs.sputniknews.com

BONUS VIDEO: RUSI PODIGLI DVA BORBENA AVIONA ZBOG AMERIKANACA - Snimak objavilo rusko Ministarstvo odbrane

Pogledajte više