BURNA REGOVANJA: Prosvetna javnost o predloženim izmenama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

B.Borisavljević

14. 03. 2023. u 14:54

PREDLOG izmena i dopuna Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, izazvao je burna reagovanja.

Foto N. Karlić

U stručnoj javnosti, saglasni su da novine predstavljaju dalje urušuvanje kvaliteta obrazovnog sistema. Najveći revolt je izazavala odredba da će profesori, na zahtev roditelja, morati pismeno obrazlažu ocenu. Ništa manje nastavnike nije uvredio ni predlog da će zaposlenje biti moguće sa završenim masterom na bilo kom fakultetu.

Ipak, većina smatra da predložene izmene neće biti usvojene, niti zaživeti u praksi.
Prema rečima Milorada Antića, predsednika Foruma srednjih stručnih škola Beograda, Ministarstvo prosvete je smislilo novu igricu za zabavu učenika u kojoj je pobednik onaj ko se bude više puta žalio na ocenu. Ističući besmislenost ovog predloga, on navodi da je za "očekivati" da se bira i škola, koja bude imala najviše izjava nastavnika.

- Predložene izumene vode ka još većem zlostavljanju i maltetiranju nastavnika - kaže Antić. - Kako bi to izbegli, oni će, linijom manjeg otpora i davati ocene, ne zamerajući se roditeljaima i đacima. Činjenica je da nedostaju nastavnici pojedinih predmeta, ali ne može se zanemaritu stručnost i kvalitet, kako bi se rešio ovaj probelem. Nedopustivo je da se dozvoli da u školi može da radi neko ko je završio master na bilo kom fakultetu. Znamo svi kako je lako doći do diploma na privatnim fakultetima. Gde je tu stručnost? To je totalno srozavanje kriterijuma za poziv profesora.

Antić smatra i da je besmislena odredba da je odeljenski starešina dužan da vodi evidenciju o pojačanom vaspitnom radu nad učeniko, istučući, da razredni nije hobotnica i da pored svog, preuzima posao koji je u nadležnosti pedagoga i psihologa.
Predsednik Foruma beogradskih gimnazija Aleksandar Markov, je uveren da neće biti prihvaćen predlog da su profesori u obavezi da pismeno opravdaju svaku ocenu, u slučaju da ona nije po meri njihovih roditelja.

MAJSTORI

Stručna javnost je saglasna da praktičnu nastavu u srednjim stručnim školama mogu držati lica sa četvrtim stepenom stručne spreme i određenim brojem godina radnog iskustva.
Kako ističu, to ih kvalifikuje da mogu učenicima preneti znanje stečeno kroz radno iskustvo. Izmenama je predviđeno da je, pored diplome srednje škole, potrebno da je položen majstorski ispit i pet godina radnog iskustva u struci.


- Ne znam stvarno ko je to mogao da smisli i mislim da to neće zaživeti u praksi - kaže Markov. - Sasvim je dovoljno, kao do sada, da nastavnik usmeno obrazloži ocenu, a roditelji ako žele bliža objašnjenja mogu da dođu na otvorena vrata. Zadovoljni smo jer je u izmene unet naš predlog da se učenik ne može ispisati iz matične škole, dok se ne okonča vaspitno disciplinski postupak, što je do sada bio slučaj. Tako su đaci, odlazili u drugu školu sa peticom iz vladanja, pošto je postupak za težu povredu discipline prekinut.
Profesor ekonmske grupe predmeta u Srednjoj školi u Barajevu Saša Saković, smatra da će predložene novine koje su tiču master diplome odraziti na kvalitet nastave.

- U eri kada se do diplome osnovnih, pa tako i master studija može vrlo lako doći, pitanje je ko će predavati đacima - kaže Saković. - Profesori koji su redovno studirali na državnim fakultetima, prošli ceo ciklus osnovnih i master studija, dovedeni su u neravnopravni položaj.

Pogledajte više