JOŠ IMA VREMENA - ZA PREISPITIVANJE: Hoće li se, posle više od pola veka, obustaviti profesionalno snimanje pozorišnih predstava (3)

Vukica Strugar

14. 01. 2023. u 15:00

STARE knjige štampaju se u novim izdanjima, slike pohranjuju u muzejima, filmske trake iznova "rifrešuju" u skladu s modernim tehnologijama.

"Olimp" Foto Bitef

Jedino se pozorišna predstava gasi svake večeri sa spuštanjem zavese i budi sa sledećim izvođenjem - uvek za nijansu drugačija, neuhvatljiva u jedinstvenosti stvaralačkog nadahnuća. Ali, kad jednom siđe s repertoara, njen odlazak je trajan i nepovratan. Zato je za istoriju (ne samo) pozorišta, od neprocenjivog značaja da se sačuva snimak predstave, koji će generacijama koje dolaze svedočiti o glumcima, rediteljima i repertoarima, sa čijih ramena oni treba da posmatraju i procenjuju sopstvenu stvarnost i umetnički trenutak.

Koliko je važno sačuvati pozorišni trag u vremenu, nije trebalo ni objašnjavati ni dokazivati: od svojih početaka i u skladu sa tehničkim mogućnostima, naša televizija beležila je i arhivirala pozorišna dostignuća. Nažalost, prvi put u svojoj istoriji sada je na prekretnici da zbog smanjenja budžeta preusmeri sredstva na "isplativije" poduhvate.

Foto: N. Skenderija

Ivan Medenica

- Dobro je poznato da snimak pozorišne predstave nije isto što i živo izvođenje. Doživljaj je sasvim drugačiji, a po savremenim teorijama predstava nije ono što se dešava na sceni nego ono što je između scene i gledališta - ističe Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa i profesor FDU. - Međutim, bez obzira na tu jedinstvenost i neponovljivost scenskoga čina, snimci pozorišnih predstava su od neprocenjive vrednosti. Oni su,pre svega, jedna od primarnih građa za proučavanje pozorišta iz prošlosti i jedno od osnovnih sredstava za istoriju pozorišta. Lično, na Fakultetu dramskih umetnosti sa studentima analiziram snimke velikih, značajnih predstava. Dakle, to je i nezamenjivo nastavno oruđe.

Pozorišta generalno, podseća naš sagovornik, ne poseduju opremu s kojom bi mogla da ostvare kvalitetne, dobro urađene snimke predstava, pa se smatralo da je ovo dužnost nacionalnog servisa, kao što je njegova dužnost i arhiviranje kulturnih sadržaja.

- Ne treba zaboraviti da je jedan od najvećih uspeha i poduhvata u istoriji televizije bio prenos "Olimpa" Jana Fabra na 51. Bitefu. Realizovale su ga tri ekipe sa stotinak ljudi, što je radikalno u tom danu podiglo gledanost Trećeg programa RTS-a - naglašava Medenica. - Bitef svake godine sarađuje sa RTS-om koji snima i emituje jednu od predstava sa tekućeg izdanja Bitefa. Između ostalog, i da bi publika van Beograda imala priliku da pogleda nešto od najaktuelnijeg sadržaja festivala i samim tim svetskog pozorišta. Ostaje mi samo da se nadam da će ova odluka, u opštem interesu, biti preispitana. I da će se od nje odustati, ukoliko je doneta, jer bi sve drugo bilo neprihvatljivo.

Žarko Rakić Foto Tanjug

Predsednik Programskog saveta RTS Žarko Rakić kaže da gledaoci kao da su predvideli šta bi moglo da se dogodi u narednom periodu, pa su nedavno iskazali neke primedbe i sugerisali predloge u vezi sa dramskim sadržajem RTS:

- Programski savet je sredinom decembra prošle godine održao tri javne rasprave o programskim sadržajima RTS. Gostovali smo u Kragujevcu, Vranju i u Beogradu - otkriva Rakić. - Ono što je bilo veoma interesantno tokom tih izuzetno posećenih razgovora je da su se čule mnogobrojne ideje za bolji sadržaj RTS. Pa su tako, između ostalog, učesnici u raspravi govorili o manjkavostima dramskog programa. Bilo je dobronamernih saveta i mišljenja da Radio Beograd radi neuporedivo bolje i zanimljivije, i da bi televizija mogla da se ugleda na njihova iskustva i sa njima usaglasi svoj program.

"Mesec (dana) na selu" Foto Narodno pozorište Užice

Rakić ističe da će Programski savet primedbe koje su se čule tokom javne rasprave uneti u detaljan izveštaj, koji će biti prosleđen generalnom direktoru RTS i Upravnom odboru kuće.

- Nadam se da će naš izveštaj pomoći odgovornim ljudima u RTS da preciznije utvrde pravce uređivačke politike i odgovore na neka pitanja koja su sticajem okolnosti zanemarena, napuštena, ili nisu na dovoljno dobar način obrađena. To se, naravno, odnosi i na snimanje dramskih predstava, odnosno na njihovo arhiviranje, mada o tome do sada nismo raspravljali. Sve će biti u izveštaju, kad ga završimo i usvojimo, a onda ga kao preporuku uputimo odgovornima.

Na pitanje da li očekuje povratnu informaciju, Rakić odgovara:

- Praksa Programskog saveta je da se posle izvesnog vremena analiziraju rezultati onoga što je upućeno rukovodstvu, tako da je za očekivati da se pojavi neka povratna informacija, a sve u nameri da programski sadržaji budu što bolji. Uloga medija u svemu je veoma važna. Polazim od toga da je dobronamerna svaka primedba i sugestija, pa samim tim može i pomogne da se situacija popravi, a problemi prevaziđu.

TEATRI U SRBIJI

JEDNA od posledica ovakvog poteza RTS posebno bi mogla da se odrazi na teatre u unutrašnjosti koji nemaju novca ni za kvalitetno "informativno" snimanje:

- Ne može se ni očekivati od pozorišta, pogotovo onih iz manjih sredina, da raspolažu sa takvom infrastrukturom. Jer, snimanja iziskuju ozbiljna finansijska sredstva - obrazlaže Medenica.

Pogledajte više