TRAGOVI ČOVEKA U SVIM BOJAMA: Umetnica Vesna Milunović, sa stalnom adresom u Parizu, predstavila izložbu slika u Beogradu
IZLOŽBU slika "Obojene decenije", otvorenu u Udruženju slikara i ljubitelja slikarstva "Kornjača", naša umetnica sa stalnom adresom u Parizu, Vesna Milunović, posvetila je svom ulasku u osmu deceniju.
Vesna Milunović, Foto Privatna arhiva
Ali, kako kaže, na njen 70. rođendan, prošle godine, u postkovid atmosferi, nije bilo moguće organizovati takvu svečarsku postavku, pa je zato predstavlja sada.
- Izložila sam desetak slika, nastalih u poslednjih deset godina, jer sam želela da ovom rođendanskom izložbom malo sebi dam podstrek da nastavim da trajem kao umetnik - objašnjava za "Večernje novosti" Milunovićeva, koja će do kraja meseca ostati u Beogradu, a onda se vraća u Pariz.
U francuskoj prestonici čeka je tokom proleća jedna kolektivna postavka, a u junu će izlagati u Stokholmu.
- Hoću još malo da proputujem po Evropi, dok se Evropa ne raspadne - kaže kroz šalu. - Iako sam ušla u osmu deceniju, ipak nisam izgubila želju za slikarskim traganjem.
"Ledene tajne", Foto Privatna arhiva
Već sama imena dela koja se nalaze na ovoj svojevrsnoj retrospektivi u "Kornjači" - "Snovi u nebesa", "Zaigrati sa srebrnom lutkom", "Ledene tajne", "Svojina večnosti", "Ja sam svemu na svetu uspavanka", ukazuju da je osnovna potka njenih slika - poetska.
- Te slike se bave postojanjem i nestajanjem - otkriva sagovornica.
- Okrenula sam se lepšim tragovima života i na tim platnima sam, bojama i lepom tkaninom, asocirala na pokret, na to da je u toj odeći nekada postojao čovek. Slike ukazuju na te naše tragove u krpama.
Živeći i stvarajući u dve sredine, Vesna Milunović tvrdi da svakoj pripada na različit način:
- Pariz mi je inspiracija, tamo lakše dišem kao umetnik, mada stalno osećam neku nostalgiju. A ovde sam zadovoljnija i srećnija. Što više trajemo, to nas nešto jače vuče ka kući, roditeskom domu, domovini...
"Snovi u nebesa", Foto Privatna arhiva
Rođena u Skoplju 1952, Vesna Milunović je diplomirala, a potom i magistrirala na beogradskom Fakultetu primenjenih umetnosti. Do sada je samostalno izlagala 47 puta, a učestvovala je na više grupnih postavki o Srbiji, Jugoslaviji,Francuskoj, Grčkoj, Nemačkoj, Portugaliji, Italiji, Izraelu... U katalogu koji prati ovu rođendansku postavku, objavljen je i tekst našeg uglednog likovnog kritičara Đorđa Kadijevića, koji primećuje da "na prvi pogled površnom posmatraču njena platna izgledaju kao reklamni panoi za promet proizvoda luksuzne tkanine", ali "predstavljene na visokom artističkom nivou, njene draperje lepršaju u prostoru, čije su naizgled slučajne konfiguracije uistinu precizno komponovane":
- Tek kada se oslobodi prvog utiska o tim efektnim kompozicijama, posmatrač može da uoči da njihovi oblici "kriju" forme ljudskog tela. Kada se uoči ta "kostimirana praznina", otkriva se pravi smisao sadržine slika Milunovićeve. Posmatrač prepoznaje simbolično iskazanu, misaono prisutnu pojavu "iščezavanja čoveka" i gubljenja ljudskosti u istorijski aktuelnom procesu otuđenja, koji kulminira u naše vreme. Slikane draperije Milunovićeve viju se u čudnom lepršanju u kome se sa iznenađenjem opažaju konture nevidljivog čoveka u pokretu. Tada se oslobađa neslućeno dejstvo "kostimirane praznine" kao prava tema ovih slika. Ta naizgled laka, očaravajuća lepota slikanog prizora krije u sebi ozbiljnu, "tešku" temu...- zaključuje Kadijević.
JEDINSTVENA ZAMISAO "KORNjAČE"
ODABIR Udruženja slikara i ljubitelja slikarstva "Kornjača", u Carigradskoj ulici, za domaćina "rođendanske izložbene žurke", kaže nam Milunovićeva, nije slučajan, jer je dugogodišnji prijatelj sa direktorkom, slikarkom Ljubicom Radović. Ali, razloga je mnogo više:
- To je izuzetno lepa galerija, posebno za kamerne izložbe - ističe sagovornica. - Imaju odličnu zamisao i koncept da udruže stvaraoce i poštovaoce umetnosti i bilo bi divno da u tome što duže istraju.
LAK POTEZ SIGURNE RUKE
KADA je reč o načinu slikanja Milunovićeve, Đorđe Kadijević primećuje da pada u oči njena neobično sigurna ruka, dug, šorok, a opet lak potez četkom na belom platnu.
- Milunovićeva slika zaista virtuozno, postižući da i komplikovanim formama sačuva jasnoću - obrazlaže istoričar umetnosti. - Kolorit prožet dejstvom intenzivnih tonova boje deluje kao sredstvo zavaravanja, čiji prividno veseli blesak prikriva realno sumornu i depresivnu sadržinu slike.