UMETNIČKA VIZIJA "VELIKOG RESETA": Petoro japanskih stvaralaca priredilo nesvakidašnju izložbu u Novom Sadu
KAKO povezati realnost i tradicionalne vrednosti sa savremenim tehnologijom koja je pre samo desetak godina bila nalik naučnoj fantastici?
Ovo pitanje zapravo lebdi nad izložbom radova petoro umetnika iz Japana Small Reboots koja će u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu u okviru festivala "Dunavski dijalozi" i zvaničnog programa "Novi Sad - Evropska prestonica kulture" trajati do 28. avgusta.
Izložba je rezultat saradnje kustosa iz Srbije i Japana - Ksenije Marinković i Tomohira Okade, a predstavljeni su raznovrsni radovi petoro umetnika - Hiroko Okada, Ai Hasegava, Sačiko Kodama, Takanori Išizuka i Hajaši Tomohiko.
Svi oni na veoma zanimljiv način koriste tehnologiju i znanja iz vizuelnih umetnosti. Na veoma živopisan način izražavaju provokativne teme, bave se pitanjem resetovanja ljudskog društva, koje treba da zastane i preispita vrednosti i nasleđe kojima raspolaže.
Inspirišu ih ekološke promene, natalitet i hibridni život između humanosti i novih tehnologija. Već su poznati likovnoj publici u prestižnim svetskim institucijama kao što su MOMA Njujork, Fondacija Louis Vuitton u Parizu, Ars Electornica u Lincu.
Tomahiro Okada, jedan od kustosa postavke, podsetio je da su se u poslednje dve decenije dogodile ogromne promene u svetu, a da je "veliki reset" danas jedna od najprisutnijih fraza na svim kontinentima. Jer čovečanstvo se upravo suočava sa problemima kao što su: prenaseljenost, otuđenost, loši međuljudski odnosi, nedostatak vizije budućnosti...
- Svi osećamo kako se težište ekonomije premešta i kako jača kineska ekonomija. Formiraju se kompanije koje ranije nisu postojale, sve se prebacuje na digitalno poslovanje jer tehnologije koje gotovo do juče nisu postojale, sada su svima u fokusu, velika su kretanja ljudi i novca na sve to došla je i izuzetno jaka pandemija. Koliko sam mogao da primetim, u Srbiji mladi ljudi deluju zdravo, ali u Japanu, zapadnoj Evropi i Americi dosta mladog sveta deluje izgubljeno - podelio je Okada sa novosadskom publikom svoje utiske o našoj zemlji.
Umetnica Hasegava Ai predstavila se multimedijalnim radom "Želim da rodim delfina". Delo je nastalo je 2013. godine kada se zapitala da li želi da postane majka.
- Tako jednostavna stvar u ovom novom vremenu prilično se zakomplikovala - otkriva Ai, a na pitanje: "Kada bi mogla, šta bi najpre zabranila?", ona odgovara da bi se zabrana odnosila na lov delfina radi ljudske ishrane.
Kodamin Morfotower je skulptura u pokretu koju od tečnog gvožđa stvaraju magnetna polja, a Okadin Engaded Body zapravo je nakit oblikovan 3D skenom u ljudsko telo. Likovni umetnik Išizuka nadahnut je japanskim folklorom kojim sam kreira likove životinja, a rad Tomohika je mali robot preko koga se može na daljinu razgovarati sa bliskim osobama.
Da li je vizija ovih petoro umetnika iz Japana pogodila suštinu budućeg vremena, tek treba da pokažu naredne reset - decenije.
Prijateljstvo dugo 140 leta
DIREKTORKA festivala "Dunavski dijalozi" Vesna Latinović najavila je da je ova izložba početak višegodišnje saradnje umetnika, kustosa i institucija Srbije i Japana u oblasti vizuelne umetnosti koji je podržala fondacija EU Japan fest.Postavka je i deo je zvaničnog programa obeležavanja 140 godina prijateljstva Srbije i Japana.