U RASKOŠI DVORSKE SVITE: Izložba "Umetnost zabave na dvoru dinastije Valoa" u dvorcu Fontenblo
PORTRET Katarine Mediči (1519-1589), francuske kraljice i majke tri francuska kralja, ulje na drvenoj ploči, malih dimenizija (23,9 puta 19,1 centimetar), čiji je autor Fransoa Klue (1520-1572) ili njenog sina Anrija Trećeg (1551-1589), rad Žana Dekura (1530-1585), samo su deo bogate aktuelne postavke (8. april-4. jul) u čuvenom dvorcu Fontenblo u okviru izložbe "Umetnost zabave na dvoru dinastije Valoa". Remek-dela nadohvat oka. Vrhunska umetnost na jednom mestu, istorija na dlanu.
Među izloženim eksponatima, nalazi se i knjižica Horae ad usum Romanum, poznata i kao "Sati Katarine Mediči", biser spisateljske baštine, s povezom u crvenoj koži, obogaćen krinovima i fino klesanim emajliranim zlatnim medaljonima. Svaki od reljefa ima isprepletana slova CC i H, monograme Katarine Mediči i njenog sina Anrija Drugog. Tu su, u malim dimenzijama, i njihove pozlaćene figure. Veći deo teksta čini molitvenik napravljen 1531. godine za njenog svekra Fransoa Prvog. Sadrži 256 listova uokvirenih bordurama i ukrašenih slikama, sa 58 portreta naslikanih na pergamentu prinčeva iz kraljevske kuće Orlean - Valoa i njihovih potomaka.
Izložba osvetljava vreme kada je Fontenblo bio mesto raskošnih proslava priređenih na dvoru dinastije Valoa, od Fransoa Prvog do Anrija Trećeg. Stotinak dela iz najvećih evropskih muzeja u Evropi, izloženih u Salonu lepog kamina, oživljavaju ovaj period, omogućavaju da se pronikne u tok tih svečanosti i otkrivaju sav njihov sjaj.
U 16. veku dvorac Fontenblo je bio nezaobilazno mesto za zabave, sa maskaradama, turnirima i banketima. Najveći umetnici renesanse, kao što su Roso Fjorentino, Frančesko Primatičo, Filiber Delorm ili Antoan Karon, radili su na dizajniranju scenografija, programa i kostima, od najsvečanijih do najekstravagantnijih. Prikazani su slike, tapiserije, paradno oružje, kostimografija i dokumenti koji otvaraju kulise proslava 16. veka. Uz slike i skice, izložene su i laute, ali i štitovi, topuzi, oklopi, šlemovi, sablje. Izložba pokazuje i centralno mesto koje je Katarina Mediči zauzimala u uspostavljanju diplomatije kroz zabavu.
Među eksponatima koje publika ima priliku da vidi je i slika "Koncert" Frančeska Primatiča iz 1556. godine ili ulje na platnu "Prijem za budućeg Anrija Trećeg na lidu 1574" Andree Vičentina. Posetioci mogu da osmotre i sliku Novog mosta u Parizu, prvog kamenog, koji je sada i najstariji u prestonici, iz 1588. godine, rad anonimnog autora.
Ili, crtež zlatne posude podarene Anriju Drugom povodom njegovog ulaska u Pariz 1549, tuš sa smeđim mastilom i akvarelom Žana Kuzena - oca, a sve u raskoši Fontenbloa čijim se dugim lavirintom nakićenih odaja stiže do izložbenog prostora.
Na listi Uneska
KRALjEVSKI dvorac Fontenblo nalazi se na šezdesetak kilometara južno od Pariza i svrstan je na Listu svetske baštine Uneska. Izuzetno je važno mesto francuske istorijske i kulturne baštine. Tu je živelo više francuskih suverena, od Fransoa Prvog do Napoleona Trećeg. Prvi tragovi dvorca potiču iz 12. veka, a Fransoa Prvi je 1528. godine započeo opsežno i dugo zidanje zdanja u renesansno-klasičnom stilu na mestu feudalne tvrđave.