PUNE SVOJU KASU I POSLE NAGRADNE IGRE: Dragana je kupila kesicu "čipsija" i poslala poruku, a onda shvatila da je oštećena

E. B. T. - D. M.

01. 04. 2021. u 11:13 >> 12:39

ČITATELjKA Dragana M. iz Beograda, koja se obratila našoj redakciji, smatra da je oštećena, jer je uložila novac za kupovinu "čipsija" i za slanje SMS poruke putem mobilnog telefona misleći da učestvuje u nagradnoj igri, ali se ispostavilo da je ona nekoliko dana ranije već završena.

Arhiva

Postavlja se pitanje - koliko je kupaca napravilo ovu grešku i platilo proizvod, a onda i poslatu poruku da bi učestvovali u nagradnoj igri. U kompaniji "Marbo", koja je organizator ovog takmičenja kažu da ova firma i brend "čipsi" nemaju nikakve veze sa novcem od slanja poruka, već da je to trošak koji za svoju uslugu naplaćuje operater, a broj zakupljuje provajder. Mobilni operater VIP objašnjava da navedeni servis nije njegova usluga, već da je za to, kao i za trajanje usluge, odgovoran pružalac usluge - VAS provajder.

Dragana je, dvanaest dana nakon što je završena nagradna igra, kupila kesicu "čipsija" na kojoj se na žutoj promo-traci, reklamira ovo takmičenje. Krupnijim slovima je ispisano "svaki dan ajfon 12" iznad fotografije tog telefona. Ispod je nešto manjim fontom navedeno kratko uputstvo, da kod unutar kesece treba poslati SMS porukom na broj 6600. Na kraju je još sitnijim slovima napisano da takmičenje počinje 1. februara, a završava se 17. marta.

- Ne jedem čips, ali volim da učestvujem u nagradnim igrama i kada sam videla reklamu kupila sam kesecu - objašnjava Dragana. - Tek kada sam poslala SMS, kako je navedeno u uputstvu, dobila sam poruku da je igra završena. Iznervirala sam se kada sam videla da su mi tu uslugu naplatili. To je sitno, nešto manje od četiri dinara, ali sam se odmah zapitala koliko ljudi je napravilo istu grešku. Da li slučajno ili namerno nije ukinuta mogućnost slanja poruka. I zašto čips sa reklamom nije povučen iz prodaje?

Proveravali smo koliko su informacije o završetku nagradne igre vidno istaknute, jasne i razumljive, na sajtu chipsy.rs. Ukoliko se pretražuje redom i korisnik krene od početne stranice, a uz to ima i dovoljno strpljenja da sačeka da se izlista ponuda sadržaja, u jednom trenutku će videti oglas da je nagradna igra završena. Međutim, ako odmah otvori rubriku "promocije", gde kompanija oglašava svoje nagradne igre može da bude doveden u zabludu.

I POLICA ZBUNjUJE KUPCE

PROMOTIVNA polica na kojoj je oglašena nagradna igra za poznati brend čokolada još se nalazi u nekim prodajnim objektima, iako je 22. marta ovo takmičenje okončano, ukazao nam je čitalac Jovan R. Krupnijim slovima i većom fotografijom se oglašava nagradna igra, a sitnijim su ispisana pravila i datum njenog početka i završetka.

Arhiva

U tržišnoj inspekciji ističu da ukoliko je nagradna igra završena, proizvodi mogu da se prodaju do isteka zaliha isključivo ukoliko je uklonjen oglasni materijal sa porukama o postajanju tog takmičenja. Nikica Jovanović iz NOPS-a smatra da je to primer nepoštene poslovne prakse za koju odgovornost snosi trgovac.

U "Marbu" ističu da su sva pravila nagradne igre jasno navedena u pravilniku koji je javno dostupan i koji se dostavlja Ministarstvu finansija.

- Rok trajanja nagradne igre transparentno je naveden na promo-traci na pakovanju proizvoda - smatraju u toj kompaniji. - Odmah po završetku nagradne igre, to je objavljeno na naslovnoj strani sajta. Broj na koji se šalje poruka nije u našem vlasništvu, već se po potrebi zakupljuje od SMS provajdera koji je ovlašćen da ga dobije od mobilnih operatera. Ako se poruka pošalje po završetku nagradne igre, dobija se povratna informacija da je ona završena.

 

Arhiva

Šef pravnog tima NOPS Mladen Alfirović smatra da naplaćivanje usluge slanja poruke, nakon što je nagradna igra završena, može da se smatra nepoštenom poslovnom praksom.

- Informacije o uslovima, roku trajanja i završetka nagradne igre moraju da budu dostupne potrošačima na jasan i razumljiv način, na svim mestima na kojima se ona oglašava, a kada se takmičenje okonča, broj za slanje SMS poruka mora da bude deaktiviran, ili obustavljena naplata te usluge, a to su sve koraci koje kompanija mora da preduzme - objašnjava Alfirović. - Ukoliko to ne urade, dovode potrošače u zabludu, navode ih da kupuju čips i da šalju poruke, koje im se naplaćuju, što je nedopustivo.

VIP: ODGOVORAN JE VAŠ PROVAJDER

U kompaniji "VIP mobajl" kažu da oni nisu organizatori nagradne igre i da SMS servis i njegovo trajanje u ovom slučaju nije usluga mobilnog operatera, već odgovornost VAS provajdera koji je pružalac te usluge.

- VAS usluge, kao što su SMS glasanje, SMS horoskop spadaju u ponudu VAS provajdera - objašnjavaju u "VIP mobajlu". - Operateri, u skladu sa Pravilnikom, obezbeđuju tehničke uslove za pružanje usluge i naplaćuju, isključivo, upotrebu SMS resursa.

INSPEKCIJA: OBMANjUJUĆE OGLAŠAVANjE

U TRŽIŠNOJ inspekciji ističu da, ukoliko je obaveštenje o nagradnoj igri deo pakovanja robe i ne može da se ukloni, neophodno je da oglašivač, odnosno trgovac, nedvosmisleno ukaže potrošačima da je ona završena.

- Ukoliko potrošači nisu adekvatno informisani da je nagradna igra prestala, odnosno ako je oglašivač zadržao obeležja nagradne igre, a ona je istekla, možemo da govorimo o obmanjujućem oglašavanju koje je suprotno odredbama Zakona o oglašavanju - kažu u inspekciji. - Ono postoji i ako se SMS i dalje naplaćuje iako je istekao rok nagradnoj igri i potrošač zbog toga ne može da ostvari nagradu. Za ovaj prekršaj je predviđena novčana kazna od 300.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice.

Pogledajte više