KORIDORI ŠTEDE MILIONE I VREME: Prošle godine 500.000 kamiona iskoristilo ubrzani prelazak granica

S. BULATOVIĆ

15. 03. 2021. u 13:00

NAJTRAŽENIJA roba kroz Zapadni Balkan, nepunih godinu dana, putuje "zelenim koridorima", zahvaljujući inicijativi CEFTA i Transportne zajednice. Određene namirnice i medicinska sredstva lakše prelaze granice.

Arhiva

Tokom prošle godine, podaci su CEFTA, prioritetni prolazak i pojednostavljene procedure iskoristilo je pola miliona kamiona. Ekonomije regiona sada rade na proširenju spiska robe koja može ubrzano da putuje, ali i na produžetku samih koridora preko granica sa Evropskom unijom.

Ranije studije Svetske banke pokazale su da na prelazima Zapadnog Balkana prevoznici provedu čak 26 miliona sati godišnje. Transportni sektor Zapadnog Balkana, ali i same države, zbog toga gube između 250 i 300 miliona evra godišnje. Logistički troškovi u ekonomijama regiona dvostruko su veći nego u državama EU.

- Moramo da iskoristimo dobre rezultate "zelenih koridora" i oni moraju da se održavaju i proširuju - smatra Matej Zakonjšek, direktor Transportne zajednice. - Ideja je da najpre budu prošireni kako bi se odnosili i na kvarljivu robu, voće i povrće, žive životinje i poverljive ekonomske operatere, koji će imati prioritetni tretman. Treba da se prošire i na druge granične prelaze. Trenutno radimo na proširenju "zelenih koridora" na granice sa EU. Tako bi se dva koncepta, onaj unutar EU i drugi unutar zemalja Zapadnog Balkana, susrela na zajedničkim graničnim prelazima, a određena roba bi imala prioritet na njima.

Razvoj ovog koncepta bi, napominje Zakonjšek, osigurao da se dalje ne nameću ograničenja ni za jednog od vozača i ostalih transportnih radnika prilikom ulaska u EU.

- Analiza "zelenih koridora" je identifikovala uska grla i pokazala da je vreme čekanja privrednika bilo približno dva puta kraće na prelazima unutar CEFTA, nego sa EU - ističe Emir Đikić, direktor CEFTA sekretarijata. - Nesmetan protok medicinske opreme trenutno je prioritet. Dalje ćemo raditi na proširenju liste dobara i proširenoj saradnji između CEFTA članica sa državama članicama EU, što će rasteretiti pritisak sa kojim se granične službe često nose.

Cilj je da se smanji vreme čekanja na prelazima za najmanje 30 odsto, dodaje Đikić i naglašava da su postupke učinili efikasnijim:

- Utvrđivanje prepreka i smanjenje trgovinskih troškova u okviru proširenja "zelene" inicijative naš je ključni prioritet. Neke prognoze pokazuju da bi region "zelenim koridorima" mogao da uštedi čak i do 800 miliona evra. Milioni sati godišnje provedeni u čekanju na prelazima utiču i na životnu sredinu. Verujemo da su naši napori za ubrzanje trgovine i transporta snažno povezani sa zelenom agendom.

CILj BRŽI PROTOK ROBE

- SARADNjA sa EU ogleda se u potrebi da se osigura brzi protok osnovnih dobara - ističe Matej Zakonjšek. - Pored toga želimo da promovišemo poboljšane modele upravljanja granicama, kao što su zajedničke kontrole. Uz infrastrukturne intervencije na prelazima i uvođenje novih modernih uređaja i digitalnih tehnologija, verujem da će strane imati koristi od bolje povezanosti u regionu i EU.

Pogledajte više