INSPEKTORI NA ČEKANJU: Plan vlade o zapošljavanju u inspekcijama na dugom štapu

S. BULATOVIĆ

17. 08. 2020. u 13:00

ŽELEZNIČKI saobraćaj u čitavoj Srbiji, a on podrazumeva više od 4.000 kilometara pruga, kontroliše glavom i bradom - jedan inspektor.

Foto N. Skenderija

 Pod istim stepenom nadzora su podaci iz Fukcionalne analize republičkih inspekcija, i geodete, pošto u Srbiji radi ama baš samo jedan geodetski inspektor. On bi, ako se pita struka, u narednom periodu trebalo da dobije pojačanje - još deset kolega.

Pre godinu dana je Akcionim planom Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave predviđeno upošljavanje 1.272 republičkih inspektora do kraja 2021. godine. Sadašnjim tempom, plan će se teško ostvariti.

U Srbiji radi oko 2.400 republičkih inspektora i manje od 2.000 lokalnih. U Mreži inspektora Srbije kažu da je to tri, pa i četiri puta manje od evropskog proseka.

- Pre pet godina je počela reforma inspekcijskog nadzora, usvojen je novi zakon - objašnjava Dragoman Paunović, predsednik Mreže. - Urađeno je dosta po pitanju samog inspekcijskog nadzora, ali je ostalo još da se radi na aspektu kapaciteta. Dozvoljeno je zapošljavanje 1.200 inspektora, ali je birokratija, pa i korona, usporila taj proces. Ovo nisu normalni uslovi rada i potrebno je hitno pristupiti angažovanju novih. Država je dozvolila da se inspektori prevedu u zvanja samostalnih savetnika, što donosi nešto veći zaradu. Koliko znamo, dosad su sistematizacije i angažovanje novih uradili u Ministarstvu državne uprave, nešto je radilo i Ministarstvo prosvete. Sada na tome radi Ministarstvo građevinarstva. Pripremaju konkurs za 50 novih inspektora. Čekamo formiranje Vlade i odmah ćemo tražiti da se taj posao uradi.

PLATE

PROSEČNA plata inspektora, navode u Mreži, iznosi oko 52.000 dinara. Uz dobijanje statusa samostalnog savetnika, zarada će im biti u proseku oko 62.000 dinara, ali su i dalje njihova primanja često nekoliko puta manja nego ljudima koje nadziru. U Ministarstvu državne uprave ističu da su svi inspektori koji ispunjavaju uslove prevedeni u samostalne savetnike.

Do kraja prošle godine planirano je upošljavanje 300 novih inspektora. U inspekcije, međutim, nije stiglo toliko pojačanje.

- Plan za 2019. je delimično realizovan i primljeno je 120 novih inspektora, pre svega zbog spore administrativne procedure koja prethodi primanju u zvanje državnih služenika - objašnjavaju u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave. - Zato smo pokrenuli inicijativu za uspostavljenje novog službeničkog zvanja - inspektor. To bi, pored ostalih novih modela, omogućilo brži način regrutovanja u inspekcije. Novi inspektori su primljeni pre svega u inspekcije Ministarstva poljoprivrede, Ministarstava trgovine i turizma, manji broj u poresku i ostale inspekcije. Tokom 2020. godine sva ministarstva donela su nova akta o sistematizaciji koja podrazumevaju predviđeni broj inspektora. U toku su konkursi u nekoliko ministarstava i nadamo se uspešnoj realizaciji, uprkos vanrednoj situaciji koju imamo celu ovu godinu.

 
KONTROLA REALIZACIJE PLANA

TROGODIŠNjI plan za zapošljavanje novih inspektora usvojila je Vlada, a realizacija je na svakom pojedinačnom ministarstvu. U njih 13 postoje inspekcije.

- Koordinaciona komisija za inspekcijski nadzor, na čijem je čelu Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave, zadužena je za kvartalno praćenje realizacije ovog plana i o tome obaveštava Vladu kroz redovne godišnje izveštaje o radu. Za 2019. ovaj izveštaj je pripremljen i prosleđen u zakonskom roku.

Pogledajte više