"PANDA" NA STRUJU DONOSI PREOKRET: Proizvodnja električnog vozila u Kragujevcu doprineće rastu BDP

E.B.Talijan

20. 01. 2024. u 08:30

PRIVODE se kraju pripreme za proizvodnju nove električne "pande" u kragujevačkoj fabrici "Fijat", koja bi trebalo da počne u trećem kvartalu ove godine. U završnoj fazi je instaliranje opreme i modifikovana je proizvodna linija, a radnici su prošli obuku u zemlji i inostranstvu.

Foto D. Milovanović

Ekonomista Ivan Nikolić, u biltenu "Makroekonomske analize i trendovi", ocenjuje da je pozitivan preokret u srpskoj industriji u drugoj polovini ove godine moguć, ukoliko bi se pokrenula masovnija proizvodnja novog modela "pande". Ali, kako dodaje, o tome ne treba govoriti sada, već kada bude vreme. Stručnjaci su saglasni da će proizvodnja električnog automobila u Kragujevcu značajno uticati na podizanje ekonomske aktivnosti tog kraja, kao i srpskog BDP-a.

Pomoćnik direktora Sektora za strateške analize PKS, Bojan Stanić, ističe da je novi model "pande" potencijalno jedan od naših glavnih izvoznih proizvoda.

- Kao finalni proizvod poboljšaće strukturu našeg izvoza koja je u automobilskoj industriji sada bazirana na plasiranju nekih jednostavnijih, sitnijih delova - objašnjava za "Novosti" Stanić. - To će uticati na smanjenje spoljno-trgovinskog deficita.

On ističe da će prozivodnja električnog vozila u Kragujevcu doprineti poboljšanju prepoznatljivosti naše zemlje kao investicione destinacije. - To je podstrek za druge auto-kompanije da ulože u Srbiju i pokrenu operacije - kaže naš sagovornik. - Potencijalna šansa za našu zemlju je i što se deo proizvođača u auto-industriji povlači sa tržišta Azije, posebno iz Rusije. Oni bi deo proizvodnih procesa mogli da prenesu u Srbiju.

Proizvodnja novog modela, kako dodaje, podići će ekonomsku aktivnost u tom regionu, jer će biti angažovani dobavljači koji rade za "Fijatovu" fabriku, i zapošljavaće se ljudi. Za radnike koji budu radili u kragujevačkoj fabrici to će biti značajno, jer će sticati znanja i veštine, čime će se povaćavati kvalitet radne snage.

Direktor Automobilskog klastera Srbije Igor Vijatov ocenio je za "Blumberg" da je dobro je što će se kod nas praviti električni automobil zato što to donosi nove tehnologije, nova znanja i nove izazove. Biće nam potreban, kako dodaje, potpuno drugačiji tip radnika, biće potrebno mnogo više inženjera i IT stručnjaka. Prema njegovim rečima, proizvođači auto-komponenti su spremni, a oko polovine delova trebalo da se proizvede u Srbiji.

Kako za naš list kaže sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije, Petar Živković, mali gradski automobil koji će se proizvoditi u Kragujevcu je u segmentu modela koji će se najviše tražiti i sigurno će naći svoje mesto ne samo na našem, već i na inostranom tržištu. Nasleđuje, kako dodaje, legendarnu "pandu", dugo godina najprodavaniju u svojoj klasi.

- Imaće sve najsavremenije tehnologije koje se tiču bezbednosti i asistencije vozaču - objašnjava Živković. - Sigurno će biti najsavremeniji proizvod koji će se praviti u Srbiji, pa očekujem i dobro izvozne rezultate.

Novi model bi trebalo da bude predstavljen u julu ove godine. Kako se nezvanično navodi, očekuje se da će najjednostavnija hibridna verzija da košta oko 15.000 evra, dok bi cena električne, sa dometom do 200 kilometara, trebalo da bude oko 20.000 evra.

Fabrika u Kragujevcu, od januara 2021. godine posluje u okviru koncerna "Stelantis". Direktor "Stelantisa" , Karslos Taveres, istakao je krajem prošle godine da žele da se pozicioniraju i da svakome omoguće malo, jeftino i efikasno električno vozilo. Prodavaće se, kako dodaje, na svim kontinentima i sa bezbroj personalizacija za određena tržišta.

- Ovo će biti prva fabrika serijskih električnih vozila na Balkanu, a veći deo automobila su već osvojili radnici iz Kragujevca koji su bili na obuci - ističe Taveres. - Tako da 2024. izlaze prve "pande" iz fabrike u Šumadiji.

PRVO PROBA

PRE nego što se krene u serijsku proizvodnju nove električne "pande", obaviće se probna. Vozilo, mora da prođe sve provere, bezbednosne apsekte, kompletno ispitivanje i testiranje. U kragujevačkoj fabrici sada radi 500 radnika, a prema ugovoru o proizvodnji električnog automobila Vlade Srbije i "Stelantisa" predviđeno je zapošljavanje još 1.000 ljudi.

Pogledajte više