NAMERNICI ZAMENILI PREVOZNIKE: Do pojedinih gradova putnici mahom izbegavju autobuse i vozače nalaze na aplikaciji

S. B. 03. 05. 2023. u 12:00

KREĆEM za Vranje danas u 13 časova. Dolazak je u 16.50, a cena 1.800 dinara. Nije oglas ni za kombi, niti autobuski prevoz, već aplikacija preko koje već nekoliko godina građani nude automobilski prevoz do mesta u koje putuju nekim svojim poslom. Cene su povoljnije od autobuske karte, pa je i sve više putnika koji biraju ovaj malo intimniji, doduše ne sasvim legalni prevoz. Prevoznici s druge strane, upozoravaju da su moderne tehnologije, uz koronu i komercijalne uslove poslovanja dovele u pitanje opstanak pojedinih međumesnih linija. Nadležnima predlažu da, poput većine zemalja u okruženju, razmisle o podršci linija i u ovom vidu saobraćaja.

Foto N. Fifić

Studenti i mladi na pojedinim trasama uveliko biraju slučajnog putnika. Glavni motiv im je cena.

- Već neko vreme ne idem uopšte autobusom - kaže nam Marija L. koja makar jednom mesečno iz Beograda ide za rodno Vranje. - Više niko od mog društva ne koristi autobuski prevoz. Ovako plaćam najčešće 1.500 dinara, nekad i 1.800, ali autobuska karta u jednom pravcu mi je viša od 2.000 dinara. Ne žele svi ovako da putuju.

Prevoznici odgovaraju da je legalno poslovanje uvek skuplje od nelegalnog, a "građanski prevoz" im nekad uzme i čitav autobus putnika. S druge strane, padu prometa i profitabilnosti, doprinela je i korona. Sličnu muku muče njihove kolege i u drugim državama.

- Ne samo u Srbiji, već i u ostalim delovima Evrope, pada broj putnika u autobuskom saobraćaju - kaže Mirko Vučinić iz Udrženja "Panona". - Izuzetak je gradski i prigradski prevoz. Linijski prevoz u Srbiji se odvija po komercijalnim uslovima. Zbog novih tehnologija, aplikacija, korone, profitabilnost je na minimumu. Prevoznici sada iz linijskog beže u kompanijski prevoz, voze radnike. Tako je i Sloveniji i Hrvatskoj. U Sloveniji su rešili problem tako što su zemlju proglasili za jednu komunalnu jedinicu, propisali su potreban broj linija i dotiraju ih. Da se ne bi desilo da neko iz Murske Sobote dođe u Ljubljanu da živi, jer ne može da putuje na posao. U Hrvatskoj to rade na nivou županija. Mi to predlažamo za Srbiju. Realno u 100 kilometara ulaze dnevni migranti. Oni koji putuju na posao, u školu i kod lekara. Moraju da imaju prevoz da ne bi napustli ta mesta i iselili se. U Titelu, koji je 40 kilometara od Novog Sada jeftinije su nekretnine nego u Bačkoj Palanci, jer je loše povezan. Komercijalne cene prevoza ne mogu svi da izdrže. Može da se desi da je porodici povoljnije da se preseli u neki grad, nego svi da putuju.

Nedostajaće i vozila

PREVOZNICI upozoravaju da bi uskoro mogli da se suočimo sa nedostatkom autobusa.

Dugo mi znamo i upozoravamo na nedostatak vozača - kaže Mirko Vučinić. - Sada se dešava, međutim, da neće biti ni autobusa. Licencirano ih je oko 9.000 u Srbiji. Polovina se koristi za gradski, prigradski i kompanijski prevoz. Znači da za linijski ostaje svega oko 4.000 do 4.500 autobusa.

Pogledajte više