OŽIVLJAVANJE PRIVREDE POSKUPLJUJE NAFTU I GORIVO: Kakva su predviđanja stručnjaka o kretanju cene crnog zlata i derivata u svetu
DIZEL je pojeftinio tri dinara, a benzin je isto toliko poskupeo. Pumpadžije litar evrodizela od juče mogu da prodaju najviše za 194, a BMB 95 za 171 dinar. Ove cene se primenjuju do narednog petka u 15.00 časova, a definišu se u skladu sa Vladinom uredbom.
foto: I.Mitić
Na cene na benzinskim stanicama, koje država kontroliše kako bi zaštitila građane i privredu, utiču kretanja na tržištu nafte, kotacije derivata na berzi na Mediteranu, kao i troškovi uvoza samih kompanija. A do decembra, kako prognozira bankarska grupacija "Goldman Saks", nafta će postepeno poskupeti na 100 dolara po barelu. Juče se "brent" na berzama prodavao za oko 83, a američka WTI za oko 76 dolara po barelu. Zapadni mediju su izvestili da troškovi prevoza goriva tankerima naglo rastu nakon što je EU 5. februara uvela embargo na uvoz ruskih naftnih derivata. Sve to će u budućnosti uticati i na cene benzina i dizela na pumpama u Srbiji.
Pomoćnik direktora Sektora za strateške analize PKS Bojan Stanić objašnjava da će cena nafte i derivata u narednom periodu rasti kao posledica veće tražnje, na koju utiče oživljavanje privredne aktivnosti na globalnom nivou.
- Od početka godine tržište nafte je stabilno - kaže za "Novosti" Stanić. - U narednom periodu se može očekivati da dođe do poskupljenja crnog zlata, ali ne značajnog. Razlog za to je što se privreda na globalnom nivou otvara, a to se odražava na skok cena nafte, derivata i industrije metala. Procenjuje se da će privreda Kine ove godine rasti oko 5,5 odsto, a lane je oko tri procenta. To je značajan skok ekonomske aktivnosti, koji će se odraziti na tražnju za naftom i derivatima.
DOBRA SNABDEVENOST
SRPSKO tržište je dobro snabdeveno naftom i naftnim derivatima. Naftna industrija Srbije (NIS) ima modernu rafineriju u Pančevu i ima kapacitet da zadovolji potrebe srpskog tržišta za gorivom bez uvoza. Sankcije EU od 5. decembra, koje se odnose na zabranu uvoza ruske sirove nafte, nisu izazvale poremećaj na našem tržištu.
On ukazuje i da je Moskva najavila smanjenje proizvodnje nafte od sledećeg meseca, a da OPEK ne planira da plasira veće količine crnog zlata na tržište. Prema analizi "Goldman aksa", smanjena proizvodnja iz Rusije je ključni pokretač za rast cene nafte, zajedno sa povratkom kineske tražnje nakon ukidanja ograničenja za kovid u ovoj zemlji koja je najveći svetski potrošač robe.
Kako je objavio "Blumberg", čak 600 tankera pridružilo se tzv. floti brodova u senci, koji pomažu Rusiji da održi protok nafte. Posledica toga je da ima manje plovila i povećavaju se troškovi vozarina.
- Cene trasnporta rastu i zbog nedostatka transportnih sredstava - kaže Stanić. - Teže je doći do nafte i njenih derivata, ona se teže prevozi, rezultat je da veći troškovi transporta utiču i na rast njihovih cena.