SRPSKI BAGERI "KOPAJU" DUNAV: Naša mehanizacija u bugarskom Svištovu, gde počinje bitka za plovnost evropske reke

E. B. T.

19. 09. 2022. u 08:00

SRPSKA mehanizacija danas stiže na prvu kritičnu tačku na bugarskom delu Dunava, Svištov, gde će krenuti sa radovima kako bi se obezbedila plovnost reke kroz ovu susednu zemlju.Kako kažu u Ministarstvu saobraćaja, planirano je da naši radnici bageruju sve do luke Ruse.

Foto: MGSI

U Bugarskoj je zbog rekordno niskog vodostaja blokirano više od milion tona uglja za našu Termoelektranu "Nikola Tesla" (TENT), kao i značajne količine goriva i veštačkog đubriva, a onemogućen je izvoz poljoprovrednih proizvoda iz Srbije. Ova reka predstavlja najvažniji koridor za teretni saobraćaj, i od strateške je važnosti za obe zemlje.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je u petak rekao da je sa Kinezima dogovoren uvoz dva miliona tona indonežanskog uglja, sa čim se već kreće, ali da Dunav zbog niskog vodostaja pravi probleme. On je istakao da ćemo, uz mnogo teškoća, uspeti sve da rešimo.

- Konvoj tehničke mehanizacije pod srpskom zastavom u sredu je napustio vode Srbije i danas stiže na prvu poziciju za bagerovanje u Bugarskoj - rekao je ministar saobraćaja Tomislav Momirović. - U međuvremenu je ekipa hidrografa iz naše zemlje obavila merenja u cilju utvrđivanja tačnog stanja plovnog puta i planiranja bagerskih radova.
Delegacija Ministarstva, kako je najavio Momirović, u toku ove nedelje obići će radnike i na licu mesta proveriti kako radovi napreduju.

POMOĆ I ZA BiH

SRBIJA će stručnu pomoć na uređenju kritičnih sektora za plovidbu pružiti i Bosni i Hercegovini u bagerskim radovima na Savi i Drini. Podsetimo, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture potpisalo je sporazum sa resornim ministarstvom u Bosni i Hercegovini 9. septembra, a sa Bugarskom nedelju dana pre toga.

Dugotrajna suša i visoke temperature uzrok su izuzetno niskog vodostaja u Evropi. Zato barže koje imaju dubok gaz ne mogu da plove ili moraju da smanje teret, a pojedine tačke na Dunavu su potpuno neprohodne, kao što je situacija kod našeg suseda. U jeku energetske krize kada se sve zemlje bore za nabavku što većih količina uglja da bi se obezbedila stabilna proizvodnja struje, onemogućen je uvoz ovog energenta u Srbiju preko rumunske luke Konstanca, jer delom Dunava u Bugarskoj ne može da se plovi.

Zbog niskog vodostaja smanjeno je i dopremanje naftnih derivata iz inostranstva, ali snabdevanje srpskog tržišta nije ugroženo. "Naftna industrija Srbije" radi punim kapacitetom i plasira veće količine goriva, a takođe su obezbeđene i operativne i strateške rezerve. Zbog problema sa nivoom Dunava, naftne kompanije koje uvoze derivate odmah su se okrenule drugim vidovima prevoza, ali svaka železnička kompozicija dovozi značajno manje goriva nego što mogu brodovi, a nema ni dovoljno vagona da bi mogao da bude zamenjen transport rekom. Derivati se uvoze i auto-cisternama, ali to je izuzetno skupo.

- Imajući u vidu specifičnost posla koju srpska mehanizacija treba da uradi u Bugarskoj, kako bi se obezbedilo uredno dopremanje uglja u TENT, uvoz evrodizela, veštačkog đubriva, kao i izvoz poljoprivrednih proizvoda, ostvarena je puna saradnja sa nadležnim državnim organima u Bugarskoj i nadamo se da ćemo i dalje imati sjajnu interakciju u ostvarivanju zajedničkog cilja za čitavu Evropu, a to je potpuna plovnost Dunavom, našim najznačajnijim plovnim koridorom - istakao je Momirović.

Pogledajte više