U BUGARSKOJ ZAROBLJENO MILION TONA NAŠEG UGLJA: Plovni saobraćaj kod našeg suseda zaustavljen, a država Srbija u pomoć šalje mehanizaciju

E. B. TALIJAN

24. 08. 2022. u 09:15

ZBOG tronedeljne obustave plovidbe na Dunavu u Bugarskoj, na sektoru Belene, zarobljeno je više od milion tona uglja iz bugarskih rudnika koji treba da stigne u našu zemlju.

Dunav kod bugarskog Vidina može da se pregazi, Foto Shutterstock

Ovo je juče rekao pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević, dodajući da su u toku pregovori sa nadležnima u Bugarskoj da se na sporni deo spusti naša mehanizacija kako bi se omogućio prolaz brodovima.

Obustava vodnog saobraćaja u toj zemlji, kako navodi, mnogo utiče na našu ekonomiju, jer je zaustavljen i transport ka i iz luke Konstanca. Onemogućen je izvoz naših žitarica, i uvoz goriva i veštačkog đubriva, kao i sirovina koje koristi železara. Za transport kroz Bugarsku sve vreme se koriste drugi putevi, drumski i železnički, kako se ko snađe.

- Kada se naša mehanizacija spusti u sektor Belene, Srbija više neće zavisiti od prirodnih nepogoda, niti od bugarske administracije - istakao je Kovačević. - Kod nas su na snazi mere ograničenja, ali zasada nema obustave plovidbe na vodotokovima kroz našu zemlju.

Kako saznajemo, očekuje se da se srpski bageri za desetak dana upute na Belene, a onda bi bilo potrebno još 15 do 25 dana da se očisti plovni put. Agroekonomski analitičar Žarko Galetin kaže da je do prošle nedelje mnogo barži sa žitaricama iz Srbije ostalo zaglavljeno u Bugarskoj.

- Na luku Konstanca ide oko 50 odsto izvoza kukuruza i skoro jedna trećina pšenice - navodi Galetin.

- Više od milion tona tog rasutog tereta, žitarica, odlazi za ovu luku godišnje. Barže su nosivosti između 1.000 i 1.500 tona, što znači da oko 1.000 njih transportuje robu preračunato u broju barži koje odlaze za Konstancu. To je naša vrlo značajna izvozna destinacija.

Srbija, kako je naveo Galetin, izvozi žitarice u vrednosti od 900 miliona evra, a samo su kukuruz i pšenica u vrednosti od 700 miliona evra ukupnog izvoza.

Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije, ističe da je Dunav od strateške važnosti za našu zemlju, posebno prema Crnom moru i prema luci Konstanca.

- Tim putem uvozimo ugalj, naftne derivate i veštačko đubrivo, a izvozimo poljoprivredne proizvode, posebno žitarice - navodi Stanić. - Ne može sva roba da se prebaci na druge vidove transporta, poput kamiona i železnice.

Ministar saobraćaja Tomislav Momirović sastao se prošlog petka u Sofiji sa svojim bugarskim kolegom Hristom Aleksijevom i tom prilikom, u ime Vlade Srbije, ponudio mehanizaciju za čišćenje Dunava. Dogovoreno je i da njihova železnička infrastruktura da prednost našem kargo saobraćaju koji će nas snabdevati ugljem. Dve vlade su oformile zajedničku radnu grupu čiji je zadatak da koordinira radove na Dunavu i da obezbedi prioritetno snabdevanje EPS-a ugljem iz Bugarske železnicom.

JOŠ NEIZVESNO

POMOĆNIK ministra saobraćaja Veljko Kovačević ocenjuje da je, što se tiče stabilizacije vododstaja, situacija neizvesna iako je palo dosta kiše u poslednjih nekoliko dana, što je povoljno uticalo na srednji tok Dunava kod Mađarske.

- Potrebne su nam padavine malo duži vremenski period kako bi došlo do dugoročne stabilizacije, jer je Dunav ogromna reka - objašnjava Kovačević. - Nama je potrebna stabilizacija hidrološkog stanja od Nemačke do Bugarske da bi se podigao nivo vode.

SVE SKUPLjE I ZBOG SUŠE

AGROEKONOMSKI analitičar, Žarko Galetin, ukazuje da su cene transporta značajno povećane zbog poskupljenje energenata, goriva, rata u Ukrajini.

- Crno more je postalo jedno rizično područje, povećane su i cene osiguranja transporta, ne samo zbog rata, već i zbog ove elementarne nepogode - objašnjava Galetin.

- To opterećuje kalkulaciju izvozne cene naših žitarica, umanjuje njenu konkurentnost, i nama kao i drugima. Tako da nam, možda, preostaje da tražimo neke alternativne puteve za izvoz naših žitarica.

Pogledajte više