RAMPA NA DIZEL PROTIV NESTAŠICE: Vlada Srbije produžila zabranu izvoza goriva za još dve nedelje

E. B. TALIJAN

15. 07. 2022. u 06:40

ZABRANA izvoza evrodizela EN 590 produžena je za narednih 14 dana, kako bi se sprečile nestašice tog naftnog derivata, prouzrokovane globalnim poremećajem na tržištu.

NIS stabilno posluje, Foto Tanjug

Ovu odluku juče je donela Vlada Srbije, a ta mera je bila na snazi i prethodne dve nedelje. Stručnjaci ocenjuju da se na ovaj način obezbeđuje sigurnost snabdevanja domaćeg tržišta i utiče na smanjivanje rasta cene goriva. Poslednjih dana zapadni mediji pišu da Stari kontinent čeka nestašica dizela, goriva koje pokreće prevoz robe i privredu.

Kako navode, razlog je manji uvoz iz Rusije, a očekuje se da će evropske rezerve ovog meseca pasti na najniži nivo od 2018.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je preksinoć da će država, ako bude morala, preuzeti Naftnu industriju Srbije od "Gasproma", kao većinskog vlasnika dok traju sankcije, a vratiti kad prođu. On je ukazao da pojedini posrednici i trgovci iračke nafte "kirkuk" ne žele da rade sa većinskim ruskim vlasnicima.

- Do sada smo taj problem rešavali, gledaćemo i ubuduće da razgovaramo sa Rusima, ako zatreba da napravimo ugovor da dok traju sankcije preuzmemo NIS i vratimo kad prođu - kazao je predsednik.

- Takav čvrst ugovor napraviće se samo ako bude neophodno, država neće ništa da otima.

Govoreći o crnom zlatu, Vučić je podsetio da je sva nafta u zemlji iz uvoza, kao i da rafinerija u Pančevu radi sa 100 odsto kapaciteta i proizvodi viškove za izvoz. On je istakao da već dve nedelje ne izvozimo dizel i najavio da će ta zabrana biti produžena:

- Ostalim uvoznicima tog goriva, zbog ograničene cene ne isplati se da ga uvoze, pa je potrebno da se snabde domaće tržište tim derivatom. Kada se kontroliše cena, niko neće da uvozi i gubi novac i svi čekaju da to gorivo nabave u rafineriji NIS.

Prema njegovim rečima, u robnim rezervama ima dizela za 77 dana i benzina za 65 dana.

Predsednik je ukazao na još jedan mogući problem, a to je pitanje da li će rafinerija moći da dođe do rezervnih delova ako je pod sankcijama.

Kako kaže Bojan Stanić iz Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije, povodom mogućnosti da Srbija preuzme NIS, dobro je da država ima strategiju za svaku potencijalnu situaciju. On je podsetio i da je već sprovedena iznuđena izmena vlasničke strukture u toj kompaniji, da bi se omogućio transfer nafte "Janafom". Time "Gaspromnjeft", koji je bio pod udarom briselskog embarga, više nije većinski vlasnik NIS.

- Evropska unija priprema sedmi paket sankcija protiv Rusije - rekao je Stanić.

- Ukoliko dođe do nekog dramatičnog događaja u Ukrajini, moguće je da odgovor EU u tom, ili nekom narednom paketu sankcija bude da se ukida svaka saradnja sa kompanijama koje su u ruskom vlasništvu. Takva odluka bi se odnosila i na NIS.

Zato je, kako navodi, važno da postoji plan i za takvu situaciju. On ukazuje da postoje dva rešenja. U dogovoru sa Rusima, može neka druga inostrana kompanija, koja je njima bliska da preuzme NIS, a druga mogućnost je da to uradi država.

SPREČENA EKSPLOZIJA CENA

BOJAN Stanić iz Sektora za strateške analize PKS ukazuje da je dizel skuplji od benzina i da se zabranom njegovog izvoza obezbeđuje sigurnost snabdevanja domaćeg tržita.

- Ovom merom utiče se i na smanjivanje rasta cena - ukazuje Stanić. - Kada se onemogući izvoz, povećava se ponuda na našem tržištu i sprečava se eksplozija cena.

Pogledajte više