PUMPADŽIJE PROTIV NOVOG "ZAMRZAVANJA": Razmatra se šta će biti posle važenja uredbe koja ograničava cenu derivata

E. B. TALIJAN

22. 04. 2022. u 09:55

ŠTA će biti od 1. maja kada ističe važenje uredbe kojom se ograničava najviša maloprodajna cena dve osnovne vrste motornih goriva još nije poznato. Građani se nadaju da će ovaj mehanizam "zamrzavanja" ostati na snazi, jer je kućni budžet već opterećen inflacijom. Jeftiniji evrodizel je značajan i transportnim preduzećima.

Foto N. Skenderija

S druge strane, trgovci derivatima se zalažu za slobodno formiranje cena kako se ne bi ugrozila snabdevenost tržišta, jer bi neisplativo poslovanje moglo da dovede do nestašica. Ukoliko se Uredba zadrži, onda, kako ističu, treba uneti određene izmene da pumpadžije ne bi bile na gubitku. U Ministarstvu energetike kažu da se u Vladi još razmatra šta će biti nakon 1. maja.

- Na berzama se pojavljuju nagli skokovi, pre svega, sirove nafte, što se reflektuje na cenu goriva i sve to kasnije utiče na njihovu maloprodajnu cenu - rekao je Raša Kojčić, pomoćnik resorne ministarke. - U poslednjih godinu dana obavezne rezerve nafte i derivata uvećane su za 30 odsto i sada su te količine dovoljne za oko 60 dana nesmetanog funkcionisanja na bazi prosečne dnevne potrošnje.

Počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković, ističe da se njihova organizacija uvek zalaže za slobodno formiranje cena na tržištu, jer je to bolje. On ukazuje i da ukoliko Uredba ostane na snazi treba naći način da se održi marža za pumpadžije, koja je ograničena na šest dinara, što do sada nije bio slučaj.

- Tokom ova dva i po meseca, dolazili smo u apsurdne situacije da nabavna i veleprodajna cena budu iste - navodi Atanacković za "Novosti". - Da bismo to izbegli trebalo bi ograničiti i veleprodajnu cenu. Tako bi se omogućilo da se održi marža maloprodavaca od šest dinara.

Prema njegovom mišljenju, sedmično utvrđivanje najviših cena suviše je dug rok. Zato bi, kako kaže, trebalo slediti iskustvo Severne Makedonije, koja ih na dnevnom nivou koriguje u skladu sa situacijom na tržištu. Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović, takođe, naglašava da cene goriva treba da kreira tržište, a ne da se administrativno uređuju. Niko ne može, kako navodi, dugoročno da obezbedi snabdevanje po nerealno niskim cenama. On ukazuje da Uredba, samo kao privremeno rešenje, daje efekte.

Zamenik predsednika Udruženja privatnih benzinskih stanica Srbije Bora Tatić kaže da male pumpadžije prodaju gorivo, ali sa blagim minusom.

- Ne znamo da li će Uredba ostati na snazi - navodi Tatić. - Ukoliko se njeno važenje produži, trebalo bi preispitati neka pravila.

Podsetimo, Vlada je Uredbu o ograničenim maloprodajnim cenama evrodizela i benzina BMB 95 donela 10. februara i produžila njenu važnost do 30. aprila. Da bi ovi derivati bili jeftiniji, država se odrekla dela prihoda tako što je smanjila akcize na gorivo za 20 odsto. Samo za poljoprivrednike, cena evrodizela je ograničena na 179 dinara po litru.

STABILIZACIJA

POJEDINI stručnjaci smatraju da su se stekli uslovi da se vrati tržišno određivanje cena, jer se vrednost sirove nafte stabilizovala na svetskim berzama u poslednje vreme, od 100 do 110 dolara po barelu. U četvrtak je crno zlato nastavilo uspon nakon nekoliko dana mešovitog kretanja. Cena fjučersa nafte "brent" na svetskim berzama u četvrtak je bila 107,48 dolara za barel.

Pogledajte više