ZBOG NADNICE OSTANU BEZ OSMOLETKE: Osnovno obrazovanje, po zakonu obavezno, najčešće napuštaju deca iz siromašnih porodica
ĐACI se osipaju iz sistema osnovnog obrazovanja, iako je ono po zakonu obavezno. Prema podacima Ministarstva prosvete 2023. bilo je 450 škola koje primenjuju sistem za identifikaciju učenika pod rizikom od osipanja i pružanje podrške učenicima, a 2024. i 2025. - 466.
privatna arhiva
Tokom 2024. godine obukom o prevenciji osipanja obuhvaćeno je 227 učesnika iz 16 škola, u 2025. godini obuku je završilo još 255 zaposlenih, a ukupno je ovaj program do kraja 2025. godine pohađalo 2.942 zaposlenih iz 466 osnovnih i srednjih škola.
Rano napuštanje škole karakteristično je za niže društvene slojeve, a školu pre nego što je završe najčešće napuštaju deca iz romskih porodica i porodica na ivici egzistencijalnog opstanka, bez obzira na nacionalno poreklo.
Stručnjaci kažu da je za sprečavanje ove pojave važno da se na vreme prepoznaju rizične grupe i da se sa njima radi, a kao jedan od važnijih momenata navode određivanje profesionalne orijentacije i saradnju sa srednjim stručnim školama, kako bi se ova deca motivisala da ih upišu. Jer, kažu naši sagovornici, posao i plata mogu da budu dobar motiv da oni ostanu u školi. Takođe, važno je motivisati decu da izađu na malu maturu, pošto završni ispit ima i sertifikacioni karakter i bez ovog papira oni se "vode" kao osobe koje nisu završile osnovno školovanje. To je ponekad teško, jer matura traje tri dana, a deca iz siromašnih sredina možda baš tih dana imaju zakazanu nadnicu ili rade u polju.
Među školama koje primenjuju mere da se sipanje osnovaca iz školskih klupa spreči je i OŠ "Radoje Domanović" iz Niša. Direktorka škole Dušica Tričković i psiholog Ksenija Sekulić, kažu da se iz sistema obrazovanja osipaju deca iz prodica koje žive na rubu siromaštva i u kojima su roditelji ili bez ikakvog obrazovanja, ili imaju završenu nižu osnovnu školu, pa nemaju dovoljnu svest o značaju školovanja naslednika.
Ksenija Sekulić ističe da su to najčešće romske porodice, ali ima i srpskih porodica koje su obično određivanje profesionalne orijentacije i motivisanje dece da nastave školovanje u srednjim stručnim školama. Takođe, kada je u pitanju izlazak na malu maturu, škola organizuje čak i prevoz kako bi sva deca izašla na završni ispit.
Upis i starijih od 7,5 godina
SISTEM obrazovanja i vaspitanja, kažu u resornom ministarstvu, jedan je od sistema koji preduzima mere da bi siromaštvo imalo što manji uticaj na završetak osnovne i srednje škole. Među tim merama su obavezni i besplatni pripremni predškolski program, naknada troškova boravka u predškolskoj ustanovi, prioritetni upis dece iz osetljivih društvenih grupa u predškolsko vaspitanje i obrazovanje, mogućnost upisa dece starije od 7,5 godina u osnovnu školu. Bezuslovni upis dece u osnovnu školu, prema podacima ovog ministarstva, doprineo je da se za 15 odsto poveća procenat romske dece koja upisuju osnovnu školu.
- Već od drugog razreda radimo identifikaciju dece koja su u riziku od napuštanja škole, učitelji ili razredne starešine prave plan podrške kako ta deca ne bi iskliznula iz sistema, predmetni nastavnici prilagode plan i program za te đake ukoliko oni nemaju kapacitet da prate redovnu nastavu... -navodi naša sagovornica. - Veliki je značaj vršnjačke podrške u savladavanju gradiva i izgradnji socijalnih veština. Za roditelje se organizuju edukativne tribine u saradnji sa psihoterapeutima. Dosta toga smo postigli kroz projekat "Zajedno ka srednjoj školi - sprečavanje osipanja učenika iz sistema obrazovanja", jer je uprava škole prepoznala značaj angažovanja i uključivanja škole u projekte.
U okviru jednog od projekata desetoro dece iz ove škole boravilo je 15 dana u Dečjem selu Pestaloci u Švajcarskoj, a nakon povratka oni pomažu i prenose svoja iskustva.
Na problem osipanja učenika nedavno je ulazala i Državna revizorska institucija koja je u izveštaju navela da bi uspostavljanje centralne elektronske baze podataka i doslednija primena propisanih aktivnosti u oblasti sprečavanja osipanja učenika, doprinele unapređivanju pružanja podrške "rizičnim" učenicima. U izveštaju DRI se navodi da je bez adekvatnih statističkih pokazatelja i analitičkih izveštaja umanjena efikasnost nadzornih i savetodavnih nadležnosti Ministarstva prosvete, iako mere podrške ovog ministarstva doprinose postavljenim ciljevima u sprečavanju rizika od osipanja.
Iz resornog ministarstva, međutim, kažu da je u školskoj 2023/2024. godini, stopa osipanja iz školovanja u osnovnom obrazovanju iznosila svega 0,3 odsto, a da obuhvat osnovnim obrazovanjem iznosi 96,9 odsto, od čega 97,2 odsto otpada na žene i 96,7 odsto na muškarce.
Naši sagovornici iz resornog ministarstva ističu da su, pored siromaštva, razlog osipanja i migracije kojima su posebno podložne romske porodice koje odlaze u evropske zemlje.
- S obzirom na to da sve ili gotovo sve ove porodice vremenom budu vraćene u Srbiju po Sporazumu o readmisiji, za njihovu decu u školama se pripremaju posebne mere podrške kako bi se lakše uklopili u školsko okruženje i nadoknadili propušteno - navode u ovom resoru.