U PIROTU JE MOGLO BITI JOŠ GORE: Evo šta je bila sreća u nesreći prilikom curenja amonijaka

V. Ćirić

26. 12. 2022. u 12:51

VANREDNA situacija u Pirotu, koja je proglašena nakon iskliznuća i curenja amonijaka iz jedne cisterne, čiji se miris u nedelju uveče osetio u Pirotu, ostaje na snazi i pomno se prati, a njeno ukidanje zavisiće od (ne)prilika na terenu.

V.Ć.

Gradske službe i bolnica funkcionišu normalno, deca su juče ostala kod kuće, a posle podne će za njih biti organizovana onlajn nastava. Građanima se preporučuje da bez preke potrebe ne izlaze iz kuća i stanova, ali ako ipak moraju napolje, preporuka je da koriste zaštitne maske M-95. Ekipe MUP-a, ZZJZ, Sektora za vanredne situacije su i dalje na terenu, zajedno sa predstavnicima vlasnika tereta, odnosno gasa koji još curi iz jedne cisterne i o svim detaljima će blagovremeno obaveštavati javnost, odnosno građane. Tokom prepodneva koncentracija amonijaka u vazduhu iznad Pirota juče je bila ravna nuli, dok je na mestu iskliznuća i dalje velika.

Ovo je suština zaključaka sa sednice pirotskog Štaba za vanredne situacije, kojem predsedava gradonačelnik Vladan Vasić, kome je prisustvovao i Goran Vesić, ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Srbije.

Sreća u nesreći

Jedina dobra stvar u celoj priči o ovom incidentu je činjenica da se nijedan od četiri iskliznula vagona, od ukupno 20, nije sručio u obližnju Nišavu, već su završili u jarku kraj pruge i iz jednog i dalje curi amonijak, dok iz preostala tri ne curi. Reč je o tehničkom, tačnije mehaničkom oštećenju vagona, koje je omogućilo curenje opasnog gasa.

Uz konstataciju da je postupanje pirotskog Štaba za vanredne situacije za primer kako se reaguje u ovakvim situacijama, Vesić je rekao da će se podrobno ispitati odgovornost nadležnih u ovom slučaju, odnosno da li je, na primer, vagon bio pretovaren ili ne i kako se dogodilo iskliznuće. Znamo da je ova trasa pruge veoma stara i da se nije dovoljno ulagalo u održavanje, ali i na takvim prugama postoje principi koje treba poštovati - kazao je pored ostalog Vesić i najavio rekonstrukciju pruge ka Bugarskoj, za koju su već obezbeđena sredstva.

Nakon iskliznuća kompozicije cisterni kojima je iz susedne Bugarske prevožen gas, curenje i isparavanje gasa izazvalo je pometnju i na obližnjem Koridoru 10, gde su usled isparenja amonijak udisali mnogi naši, ali i turski vozači. Neki su automobilima sleteli i u jarak, drugi su izazvali sudar ili nešto slično.

-Od trenutka iskliznuća, u pirotsku Opštu bolnicu primljeno je pedesetak pacijenata sa respiratornim problemima gornjih disajnih puteva - kaže Dr Vojkan Rančić, pomoćnik direktora Opšte bolnice. Oni su imali blage simptome nadražaja disajnih puteva i očiju i nakon intervencije gotovo svi su pušteni kućama.

- Među onima koji su udisali amonijak su i dvojica mališana od 8, 9 i tinejdžer od 16 godina. Jedan pacijent star 74 godine, sa mnogobrojim pridruženim bolestima i infarktom je nažalost preminuo - kaže dr Rančić. Pacijenti koji su prebačeni u Niš takođe imaju stabilne zdravstvene parametre.

Vodosnabdevanje u Pirotu je normalno, sa izuzetkom sela Staničenje, Sopot i Crvenčevo. Kaptaža vodovoda u Staničenju je na nekih 15 metara od mesta gde se desilo iskliznuće, pa će meštanima tog sela voda biti dopremana cisternama. Zbog iskliznuća vagona cisterne, putnički saobraćaj sa koridora 10 i dalje se odvija preko pirotskog sela Ponor i dalje ka Palanci, dok se šleperi sprovode u kolonama samim koridorom.

NIŠLIJE BEZBEDNE

NIŠLIJE su bezbedne, kada je reč o vodosnabdevanju, ali je za pohvalu njihov potez, da odmah nakon vesti o iskliznuću cisterne sa amonijakom odluče da isključe fabriku vode iz preventivnih razloga. Na svu sreću, cisterna sa amonijakom prevrnula se u jarak, a ne u korito Nišave.

BEZ PUTNIČKIH VOZOVA

ZBOG dotrajalosti pruge ka Bugarskoj, saobraćaj putničkih vozova je odavno ukinut. Već duže vreme ovde saobraćaju samo teretnjaci kojima se prevozi cement, gvožđe, građevinski materijal, hemikalije i slična robe iz Turske i Bugarske. Godišnje se do sada događalo po više iskliznuća teških teretnih vagona na trasi od Dimitrovgrada i Pirota do Bele Palanke.

Pogledajte više