FRESKA NEMANJINOG SABORA U ARILJU: Istoričar Mlađan Cunjak razrešio poruke živopisa u Crkvi Svetog Ahilija

V.N.

29. 10. 2022. u 22:30

U ZADUŽBINI Svetog kralja Dragutina, crkvi Svetog Ahilija u Arilju, nalazi se freska Nemanjin sabor koja zauzima severni zid prvobitne priprate, iznad kompozicije Uspenje episkopa Merkurija.

Foto: Muzej fresaka Beograd, Arhiv pravoslavne crkve, privatni arhiv Gorana Komara, muzej Herceg Novi i Vikipedija

O njoj istoričar Mlađan Cunjak u "Teološkim pogledima" 1981. godine piše: "Na fresci je u centralnom planu prikazan Nemanja kako sedi na tronu u svečanom odjejaniju. Levo i desno od njega prikazani su Sv. Sava i Stevan Prvovenčani. U drugom planu, ali u zoni niže, tj. sa desne Nemanjine strane prikazana je grupa pravoslavnih episkopa, blago podignutih glava i ruku. Episkopi su takođe prikazani u svečanim odeždama, a njihove podignute glave i ruke naglašavaju određenu dinamiku. U istoj zoni, ali sa leve Nemanjine strane, prikazani su episkopi u sličnim odeždama, nešto pognutih glava dok položaj ruku jasno pokazuje njihovu bojaznost i usplahirenost, što je strogo vezano za skupinu cele freske. Episkopi sa desne strane imaju oreol oko glave, za razliku od prikazanih episkopa na levoj strani, pored kojih se nalazi signirani natpis `poluverni`."

Foto: Muzej fresaka Beograd, Arhiv pravoslavne crkve, privatni arhiv Gorana Komara, muzej Herceg Novi i Vikipedija

Nemanjin sabor, freska iz Crkve Svetog Ahilija u Arilju, oko 1290. godine

MLAĐAN CUNjAK nas podseća na punu istinu ove freske: "Mnogi su mislili da je Nemanja održao sabor protiv bogumila i da ih je proterao iz svoje države. Ovakva tvrdnja nema nikakvih osnova, a šgo uveliko potvrđuje i signirani natpis pored osumnjičenih episkopa "poluverni ". Sam natpis, kao i ikonografija prikazanih episkopa, jasno govore da se ne radi o bogumilima nego o poluvernima. Sada možemo postaviti pitanje ko su ti "poluverni". Na ovakvo pitanje nije teško dati odgovor, jedino ako se pred sobom ima učenje "bogumila" i njihovo shvatanje krsta kao i ostalih dogmi vezanih za spasenje. Pod terminom poluverni mogu se shvatati vernici koji prikazuju krst i njegovu spasiteljsku moć, za razliku od bogumila, koji prezaju od krsta. Krst je za bogumile bio kamen spoticanja, tj. osnovno sredstvo đavolske moći. Imajući ovo u vidu, teško je poverovati da episkopi na čijim se odeždama nalazi prikazan krst predstavljaju bogumile, te nam se čini mnogo verovatnije da oni predstavljaju rimokatolike. U prilog ovoj konstataciji idu i vremenske prilike iz perioda gradnje crkve, tj. kada je Crkva imala dominantnu ulogu u državi, i kada su crkvene vlasti strogo vodile računa ne samo o mestu i načinu gradnje nego i o samom živopisanju."

I u Sopoćanima je prikazano kako Nemanja na saboru osuđuje nove bogumile - latinske poluverne, koji su pokušavali da pokatoliče Srbe u srednjem veku.

Pogledajte više