BRNABIĆ: U planu železnički projekti od šest milijardi evra

Tanjug

13. 09. 2021. u 10:05

PREDSEDNICA Vlade Republike Srbije Ana Brnabić izjavila je na otvaranju Zapadnobalkanskog železničkog samita 2021, u stanici Prokop, da su u Srbiji planirani železnički projekti vredni više od šest milijardi evra, kao i da je cilj da Srbija kompletno modernizuje železnički saobraćaj i prugama se poveže sa svim zemljama u regionu i sa EU.

Foto: Tanjug

Brnabić je istakla da je Srbija od 2014. godine, kada smo počeli ozbiljno da ulažemo u železnicu, u rekonstrukciju i modernizaciju pruga i nabavku vozova uložila više od 600 miliona evra.

Brnabić je poželela dobrodošlicu partnerima iz EK, Transportne zajednice, kao i predstavnicima EIB i EBRD i drugima iz EU, koji nam pomažu, kako je rekla, na tom izazovnom i ambicioznom putu - da potpuno rekonstruišemo i unapredimo naše železnice.

- Da srpske železnice postavimo kao primarni vid transporta, kako putničkog, tako i teretnog - naglasila je Brnabić.

Podsetila je da je 2021. godina železnice u EU, kao i da je godina železnice i u Srbiji, ali i godina Zelene agende.

- Ova dva cilja idu ruku pod ruku, železnički saobraćaj je pored vodnog saobraćaja najzeleniji vid transporta - naglasila je Brnabić.

Zahvalila je Evropskoj uniji što pomaže Srbiji i što je naša zemlja putem Transportne zajednice postala deo transevropske železničke mreže i EU i pre formalnog članstva u EU.

Kada je reč o železničkim projektima u vrednosti od šest milijardi evra, Brnabićeva kaže da se trenutno radi na potrebnoj dokumentaciji i studijama, uz podršku EU i evropskih finansijskih institucija.

Istakla je da je svakako najvažniji železnički projekat brza pruga od Beograda do Novog Sada, u koju ulažemo više od dve milijarde evra.

Brnabić je rekla da će i u železnički Koridor 10 biti uloženo oko dve milijarde evra, uz podršku EU , EIB i EBRD i drugih evropskih partnera i to bez dela od Niša do granice sa Severnom Makedonijom.

- Tako da samo u ova dva velika projekta planiramo nešto više od četiri milijarde evra - dodala je Brnabić.

Kako je rekla, Srbija je do 2014. godine bila gladna putne i železničke infrastrukture.

Odgovarajući na pitanja novinara, rekla je da su za nas jednako važna i putna i železnička infastruktura, kao i da je u prethodnom periodu prioritet bilo da se povežu veliki gradovi auto-putevima.

Brnabiće kaže da sada mogu više da se rade i železnički projekti i da ćemo sledeće godine imati brzu prugu od Beograda do Novog Sada.

- Krećemo u izgradnju, uz veliku podršku i bespovratna sredstva EU, kroz Investicioni fond ZB, od čak mislim 700 miliona evra u železnički Koridor 10 od Beograda do Niša. Niš postaje veliko železničko čvorište. Promeniće sve to način na koji živimo i biće moguće kao u naprednijim zemljama EU da živite u jednom gradu, a da radite u drugom gradu -  rekla je Brnabić.

Dolaskom voza "Connecting Europe Exprestrain" u železničku stanicu Prokop u Beogradu, zvanično je otvoren Železnički samit u Beogradu "Zapadnobalkanski železnički samit 2021" na kojem će govoriti državni, regionalni i evropski zvaničnici, kao i stručnjaci iz oblasti železničkog saobraćaja.

Traži se partner koji će Zrenjaninu isporučivati čistu vodu

Brnabić je izjavila da se traži partner koji će biti u mogućnosti da Zrenjanincima isporučuje čistu vodu, kao i da će ove ili sledeće sedmice biti urađena tehnička analiza koja će pokazati šta je sve potrebno investirati u već izgrađenu fabriku, da li od strane nekog drugog privatnog partnera ili grada Zrenjanina, uz podršku države.

Na pitanje novinara na koji način će vlada pomoći da Zrenjaninci dobiju pijaću vodu pošto je raskinut ugovor sa fabrikom vode u tom gradu, Brnabić je rekla da je Erste banka, koja je kreditirala taj posao, raskinula ugovor sa kompanijom koja je snabdevala čistom vodom Zrenjanince, jer nisu uspeli da isporuče vodu u skladu sa ugovorom i aneksom ugovora koji je urađen da bi se dalo nešto više vremena za isporuku čiste vode.

- Sada se traži sledeći partner koji će biti u mogućnosti da Zrenjanincima isporuči čistu vodu i radi se tehnička analiza šta je potrebno investirati u tu izgrađenu fabriku, da li od strane nekog drugog privatnog partnera ili grada Zrenjanina uz podršku države jer oni ta sredstva nemaju, da se ta izgrađena fabrika podigne i dodatno investira da bi se isporučila voda Zrenjincima.

Kako je rekla, ta tehnička analiza se sprovodi ove ili sledeće nedelje i onda će se znati šta su dalji koraci.

- Pratimo svaki dan šta se dešava tamo i ne odustajemo od toga da Zrenjanincima isporučujemo dobru i čistu pijaću vodu i da idemo na onu zabranu upotrebe vode. Radimo na tome i u Kikindi i još nekim gradovima u Vojvodini i važno je što ćemo rešiti višedecenijski taj problem - navela je Brnabić.

Pogledajte više