ZA SPAS TARE TREBA I PARA I VREMENA: Ministarstvo ekologije još ne zna kakav je plan za revitalizaciju "suze Evrope"

I. D. STOJADINOVIĆ

03. 04. 2021. u 08:38

DA bi se reka Tara vratila u nekadašnje stanje, i opet sa pravom mogla ponosno nositi naziv "suza Evrope" biće neophodno da država ili kineska komapnija CRBC koja izvodi radove na auto-putu, uloži značajna novčana sredstva, ali i nekoliko godina.

Mutna Tara / Foto KOR

To je ocenio državni sekretar za ekologiju Ministarstva ekologije, prostornog planiranja i urbanizma Danilo Mrdak, istakavši da u tom resoru ne znaju još na koji način je planirano da se reka vrati u prvobitno stanje. Da li su za ekološki zločin odgovorni Kinezi, trenutno razmatra crnogorsko tužilaštvo.

- Prethodno Ministarstvo pokušavalo je da nas ubedi u ono što svojim očima vidimo - da reka nije devastirana. Ko god je prošao uzvodno rekom Tarom od Mateševa jasno mu je da se radi o užasnoj devastaciji - naglasio je Mrdak.

Kako je kazao, ministarstvo će od Vlade zahtevati da se skine oznaka tajnosti sa dokumenata vezanih za izgradnju auto-puta, pošto na leto ističe dvogodišnji period na koji su dokumenta proglašena tajnim.

- Da se vidi šta u njima piše i kako je planirano da se ravitalizuje korito reke Tare i da vidimo da li je to dobar i smislen plan ili da vidimo možemo li da delujemo u smislu revizije tog projekta i da smislimo bolji i ekološkiji način za tu revitalizaciju. Siguran sam da je to rađeno po principu najlakšeg inženjerskog dela - svu vodu sakupiti u betonsko korito i to nazvati saniranje. To nije saniranje, to je kao da imamo rešavanje problema poplavnih voda - naglasio je Mrdak i dodao da se betonskim koritom uništava kompletan rečni ekosistem, i da to neće dozvoliti. - Žestoko ćemo da se borimo da to bude tako vraćeno i da opravdamo ono što smo i rekli kad smo došli na čelo Ministarstva da će Crna Gora biti ekološka država i ovo neka nam bude jedan od većih testova.

Zbog devastacije korita Tare, Crna Gora je prošlog meseca podnela tužbu protiv kineske kompanije CRBC. Naime, Osnovno državno tužilaštvo u Kolašinu podnelo je optužnicu protiv kineske firme zbog građenja bez dokumentacije i oštećenja životne sredine. CRBC je glavni izvođač radova na izgradnji prioritetne deonice auto-puta Bar - Boljare, koju su iz nevladinog sektora u više navrata optuživali da je tokom gradnje devastirala korito reke, deo zaštićenog područja Uneska.

TAJNI SPISI SPREČAVAJU SANIRANjE

KOALICIJA za održivi razvoj nedavno je Vladi uputila zahtev da hitno skinu oznaku tajnosti sa projekata i ugovora koji se odnose na izgradnju auto-puta Bar - Boljare, jer svaki dan odlaganja ugrožava reku Taru i njen status u Unesku.

Pogledajte više