PUTOVAĆEMO I REČNIM LINIJAMA GRADSKOG PREVOZA: Prema planu saobraćaj na tri koridora po Dunavu i Savi

S. B. MILOŠEVIĆ

20. 09. 2020. u 07:13

SRPSKA prestonica polako silazi na reke. Uređuju se šetališta, prilazi Savi i Dunavu, a gradski čelnici najavili su i uvođenje rečnog javnog prevoza u budućnosti.

Foto Z. Jovanović

Izrada studije opravdanosti rečnog prevoza putnika je ubrzo po raspisivanju u januaru ove godine obustavljena, ali su nadležni najavili njeno ponovno raspisivanje. Da se o rečnom transportu uveliko razmišlja, potvrđuje i Plan održive urbane mobilnosti, koji je nedavno bio na javnom uvidu.

Razvoj javnog prevoza putnika na rekama, kao predlog, dali su Sekretarijat za javni prevoz, Agencija za upravljanje lukama, Direkcija za vodne puteve - Plovput.

TRASE Prva linija od Brankovog mosta do Ade Ciganlije, Foto Z. Jovanović

Navodi se da plovni potencijali Save i Dunava omogućavaju uspostavljanje svih vrsta putničkih linija: tranzitne, međugradske, prigradske, gradske i turističko-kružne. Imajući u vidu karakteristike tokova reka, nameću se, kako se navodi u strategiji, tri osnovna koridora gradskih rečnih linija.

Koridor 1, Zapadni savski, koji ide od Savskog pristaništa ili Brankovog mosta preko Sajmišta do Ade Ciganlije, zatim Bloka 70 i Bloka 45, pa do Ostružnice, Umke, Obrenovaca i Progara do Bojčinske šume.

ČETIRI GODINE ZA CEO PROCES

PROCENA je da je potrebno godinu dana za izradu studije opravdanosti i pretprojekata. Posle izrade studije usledila bi izrada urbanističke i tehničke dokumentacije za pristajališta, uspostavljanje gradske mreže linija plovidbi, a nakon izgradnje pristajalištnih mesta sa pratećom infrastrukturom i nabavke ili zakupa putničkih brodova. Taj proces trajao bi tri godine.

Koridor 2, Severni dunavski, vodi od Brankovog mosta preko Velikog ratnog ostrva, Zemunskog keja, Gornjeg Zemuna, Batajnice sa produžetkom Novi Banovci, Stari Banovci, Belegiš, Surduk do Slankamena.

Foto Z. Jovanović

Koridor 3, Istočni dunavski, prema planu vodi od Brankovog mosta, preko Dorćola do Krnjače (Borča), a onda ka Karaburmi, Višnjici, onda slede Veliki selski rit, Forkontumac, Pančevo, Vinča, Ritopek i Grocka.

- Kroz studiju potrebno je utvrditi transportne zahteve putnika, moguće lokacije za pristaništa, kategorije putovanja, kao i tipove plovnih objekata za prevoz putnika rekama. Na koridorima, obezbediti od pristajališta veze sa sistemima kopnenog javnog prevoza. Definisati raspored kretanja brodova na rečnim linijama u odnosu na period plovidbe - prolećni, letnji i jesenji. Prema planu, rečni saobraćaj bi u potpunosti trebalo da bude integrisan u jedinstveni sistem naplate prevoza - navodi se u strategiji.

Pogledajte više