PUTNICI PREKO REKE BEZBEDNI: Uprava za sposobnost brodova za plovidbu kontroliše rečni javni saobraćaj, inspekcija i policija pomažu

G. NOVAKOVIĆ

13. 07. 2021. u 09:46

IAKO se čini da su nebezbedna zbog starosti, rečna plovila koja prevoze putnike preko Save i Dunava prolaze strogu kontrolu Uprave za sposobnost brodova za plovidbu.

Foto P. Milošević

Jednom godišnje je provera obavezna, dok Inspekcija plovidbe i Rečna policija vanredno pregledaju da li prevoznici imaju neophodne dozvole za rad, i svu opremu kako bi putnici bez straha mogli da pređu sa Novog Beograda na Adu Ciganliju, ili od Zemunskog keja do plaže Lido. Ukupno četiri prevoznika na obe reke trenutno se bave ovim poslom.
Prema rečima komandanta policijske ispostave za bezbednost na rekama Saše Kneževića, postoje pravila od kojih se ne odstupa kada je reč o javnom rečnom prevozu.

- Pre svega, prevoznici moraju imati registrovanu firmu u Agenciji za privredne registre, a obuka čamdžija je u ovom slučaju rigoroznija nego za građane - kaže Knežević. - Plovilo takođe mora da se overava redovno u Kapetaniji, a stručni tim Uprave za sposobnost brodova za plovidbu obavlja preglede vozila. Vanredno i mi iz Rečne policije idemo u kontrolu, kao i nadležna inspekcija.

Prevoznici se sankcionišu u slučajevima kada delatnost obavljaju van vremena obdanice, što je strogo zabranjeno. S druge strane, ukupan broj putnika u jednom čamcu ne može biti veći od 12, a za svakog od njih potrebno je da se obezbede prsluci za spasavanje.

- Prvu pomoć i protivpožarni aparat svaki čamac mora da poseduje. Čak i prsluci treba da ispunjavaju određene standarde, jer prevoz preko reke koriste i neplivači - izričit je Knežević.

Kako kaže naš sagovornik, bezbednost putnika zavisi od ponašanja svih učesnika u ovoj vrsti saobraćaja, koji se u istom trenutku nađu na vodama. Veliki problem na rekama čini značajno veći broj glisera i čamaca sa jačim motorima. U Bloku 70 ova plovila prave gužvu, a mnogi sugrađani glisiraju u zoni grada, što nije po pravilima, i prave talase koji po putnike na reci mogu biti nezgodni. Takođe, i po one koji imaju privatna plovila.

- Nažalost, nismo na dobrom nivou ponašanja na rekama - iz iskustva dužeg od tri decenije priča Knežević.

- Ljudi su opušteni, često i pod dejstvom alkohola. Pre desetak dana na Dunavu se dogodilo prevrtanje čamca. Četiri osobe su upale u reku, jer su se nagli na jednu stranu plovila. Srećom, nisu povređeni.

Ipak, otkriva nam Knežević, početkom ovog meseca dogodila se nezgoda zbog koje je jedan sugrađanin završio na odeljenju reanimacije sa teškim povredama. Gliser je stvorio talas, pa je čovek ispao iz čamca. Zadobio je prelom rebara i kontuziju pluća.

Inače, u odnosu na prethodnu godinu, primetno je povećanje broja plovila na Savi i Dunavu od oko 60 odsto, zbog nemogućnosti većine sugrađana da negde otputuju. Na beogradskim rekama ima oko 1.000 glisera i čamaca sa jakim motorima, a značajno manje metalnih čamaca.

Dugo godina unazad, kaže Knežević, taj je odnos "snaga" bio obrnut.

KAZNE DO DVA MILIONA

PREVOZ putnika na Savi i Dunavu proverava se redovnim ili vanrednim inspekcijskim nadzorom, tako što se izvrši uvid u isprave za čamac i isprave lica, koja upravljaju čamcem - rekli su nam iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. - Kazne za fizičko lice su od 10.000 dinara do 100.000 dinara, za pravno od 200.000 do 2.000.000 dinara, za preduzetnika od 50.000 do 500.000 dinara, dok je za odgovorno lice u pravnom licu od 30.000 do 150.000 dinara.

NA ADI PO JAVNOM POZIVU

PREVOZ čamcima na Adi Ciganliji, koji saobraćaju od jezera do obale Save obavlja se decenijama unazad. Kako su nam rekli iz JP "Ada Ciganlija", javni poziv za privez u okviru obavljanja delatnosti prevoza putnika plovilima, aktivan je od 2018. godine, a ugovor se sklapa na pet godina. Ova oblast uvek je bila predmet javnog konkursa.

Pogledajte više