U PRVIH devet meseci ove godine Srbiju je posetilo više kineskih turista nego čitave prošle godine.

Kineski turisti su proteklog septembra treći mesec zaredom bili na prvom mestu po broju dolazaka stranih gostiju u Srbiju, a sa 202.000 noćenja u prvih devet meseci, premašili su i ostvareni broj noćenja iz cele prošle godine koji je iznosio - 179.000.
Gosti sa Dalekog istoka su globalno najveće turističko tržište oko kojeg se čitav svet otima, jer u inostranstvo putuje 160 miliona Kineza! Nagli porast srednje klase u Kini postao je pravi "rudnik zlata" za turističke zemlje, jer u inostranstvo iznesu 350 milijardi dolara!

Pročitajte još: Zašto Bugari vikendom okupiraju Srbiju? Kada dođu "počiste" štandove i napune budžet (VIDEO)

Tačnu količinu novca koju Srbija zaradi od kineskih gostiju nemoguće je izračunati, pa su tako i u godišnjoj anketi HORES-a jedino ovi gosti odbijali da kažu koliki im je budžet za vanpansionsku potrošnju.

- U Srbiju dolaze i bogati i siromašni kineski turisti - kaže Rade Jovanović, iskusni vodič sa znanjem kineskog.- Bogati odu u kockarnicu i troše ogromne pare, ali tačan iznos niko ne zna, jer idu o svom trošku i nose keš. To je drugačija kultura i nepristojno je pitati ih koliko troše.

Pročitajte još:
Dolaze avionom, biraju četiri zvezdice i vode partnerke: Šta stranci misle o Beogradu?

Ipak, približan broj prosečne potrošnje verovatno iznosi oko 130 evra po danu. Ova cifra se dobija ukrštanjem 23 miliona evra (bankarskih transakcija koje je zabeležila Narodna banka Srbije do avgusta), podeljeno sa brojem noćenja koje su ostvarili do ovog meseca.

- To je verovatno najbolji mogući podatak, jer najviše je pripadnika srednje klase koji dolaze sa spremnim i utvrđenim budžetom koji planiraju da potroše kod nas - ističe Jovanović.- Njih zanima Tito, interesuje ih Kusturica i tačno znaju sve šta žele da vide, jer su za to čuli od prijatelja. Problem Srbije je što nema dovoljno ponude za kinesko tržište. Pošto su se naglo obogatili srednja klasa insistira na luksuzu, a mi nemamo fantastične hotele koji će ih oduševiti, niti radnje sa poznatim markama gde bi čekali u redu. Oni su kod nas uvek u prolazu i nismo osetljivi za njihove prohteve i načine na koje možemo da zaradimo na kineskoj srednjoj klasi.

NEMA VODIČA NA KINESKOM


GORUĆI problem srpskog turizma je nedostatak vodiča koji govore kineski, pa im našu zemlju pokazuju vođe puta iz Tirane i Zagreba.
- Naš zakon ne dozvoljava da Kinezi koji godinama žive u Srbiji polažu i dobiju licencu, jer nemaju srpsko državljanstvo - ističe Jovanović.- Ukoliko polože za vodiča mogu da im se izdaju privremene licence, ali izuzetno sporo reagujemo i veoma smo inertni za zahteve tržišta.

BROJKE


65 % Kineza traži kombinaciju prirode, doživljaja i šoping
50 % Kineza putuje na prekookeanska putoavnja
34 % kineskih turista jede samo lokalnu hranu
50 % Kineza putuje individualno i plaćaju kešom