Beogradske priče: Letovanje pre osam decenija

Zoran Nikolić

24. 04. 2019. u 12:53

Velike gužve i nervozni putnici bili inspiracija novinskim izveštačima i pre mnogo godina

Београдске приче: Летовање пре осам деценија

KRAJEM tridesetih godina prošlog veka u Beogradu je procvetao turizam. Dobrostojeći žitelji prestonice mogli su sebi da upriliče letovanja na destinacijama koje su im odjednom postale dostupne. Železnica je napredovala pa su putovanja u daleka mesta Jugoslavije postala dostupna, a avijacija je počela da daje veoma značajne turističke usluge. Tada je postojala veoma bitna aviokompanija "Aeroput", preteča posleratnog JAT, koja je uveliko prevozila putnike na primorje, ali i širom Evrope.

Beograd se opet, makar na kratko, osetio kao važan deo Starog kontinenta, a oni imućni sugrađani mogli su sebi da priušte kvalitet života koji je bio sličan onima koji su živeli u metropolama Evrope.


SVE ZA PUT

Reporteri lista "Vreme" ušunjali su se među duge redove u agenciji "Putnik". Nazivaju je "korisnom ustanovom", ali opisuju lošu organizaciju na šalterima i velike gužve, a istovremeno se podsmevaju neupućenosti domaćih korisnika koji su spremni da krenu na putovanje.

- Tamo možete da dobijete za put skoro sve, izuzev, možda, sendviča - pišu novinari 1939. godine.- Ako hoćete u Dubrovnik, Budvu, Makarsku, Bled, Skoplje, Sarajevo, onda izvolite na prvi šalter desno, gde piše "unutrašnjost". Želite li na Rivijeru, u Monte Karlo, Kan, Nicu, Karlove Vari? Tada izvolite malo ulevo, gde se iznad glave onog gospodina iznad šaltera ljulja tabla sa natpisom "inostranstvo".

Stil pisanja je ironičan, a tome očigledno ima razloga jer su se novinari dugo probijali kroz šaltersku gužvu, da bi potom izvestili čitaoce o tome.

- Kao i sve drugo kod nas, tako i "Putnik" ima nedostatak. Jeste li bili tamo? Ako ste bili da kupite kartu ovih dana, onda se kladim da znate da psujete, iako dotle možda niste pojma imali o tome. U onom malom prostoru za publiku, koji liči na neku tramvajsku čekaonicu, muvalo se oko stotinu ljudi. Jedan je tražio obaveštenja, drugi je hteo da zameni kartu, treći je molio da mu opišu kako izgleda Dubrovnik, četvrti je zahtevao da mu dadu u pola cene kartu za motorni voz... Stoti je zvao neke munje i gromove upomoć...


U ogromnoj gužvi koja se jasno ocrtavala na nestrupljenje okupljenih, novinari su lako mogli da izaberu svoje "favorite".

- Molim vas, da li znate gde da idem? - obratila se činovniku jedna damica.- Na more ili u Sloveniju? Gde je lepše?

- Idite vi lepo svojoj mami, pustite mene da izvadim kartu, pošto žurim, a i znam gde ću! - progurao se do šaltera jedan mladić.

STANICA I MARAMICE

Dabome, svaka turistička priča ima svoj deo o odlascima. Ni taj deo novinari nisu zanemarili, šetajući po peronima Železničke stanice, i prepričavajući prizore i delove dijaloga čiji su bili svedoci.

- Jovo, nemoj da zaboraviš da kupaš Fifiku svake subote!

- Ništa ti ne brini!

- I uzimaj redovno kapljice, nemoj da brinem!

- Pozdravi Milevu!

- Koju Milevu?

- Pa Milevu!

- A, Milevu!

- Zbogom!

- Zbogom! Misli na mene!

- Naravno, zato i ostajem, inače bih išao s tobom dušo!

Stanica. Voz odlazi. Maramice. Poneka lažna suza, i iskreni poljubac. Lažna žalost, što se rastaju. Maše se vrlo izdržljivo. Vrlo važno, može i to da se žrtvuje, još koji minut, dok voz ne zaokrene. A posle:

- Hvala Bogu, kad ode!

- Jedva je se otarasih.

- Mesec dana radosti!

A posle mesec dana, kad se vrati:

- Dušo, jedva sam izdržao bez tebe...


ČITALAČKE STRANE

TIH dana beograska štampa se bavila različitim fenomenima svog doba, pa je tako intervju "Vremenu" dala jedina žena rentgenolog kod nas dr Ljubica Kostić - Milutinović, obeležavana je slava Ognjena Marija, Pozorište udruženih glumaca davalo je predstavu "Hajduk Stanko" na Kalenića guvnu, a u bašti "Britanskog kralja" gospodin Životić je igrao svoju najbolju komičarsku ulogu u predstavi "Kokošarnik"...


"ODOL VODA"

OGLAŠIVAČI pažljivo određuju ciljne grupe, pa u oglasnom prostoru određenom za putnike i putovanja, propagator "Odol vode" posebno poziva svoje potrošače.

- Sa istom promišljenošću i brižljivošću, s kojom postavljate cilj Vašeg putovanja, birate i Vaš prtljag. Ništa se ne zaboravlja što služi iskusnom čoveku, koji je mnogo putovao. Tradicionalna odol-flaša, znak negovanog čoveka, prati vas... Odol-voda je u vrućim danima neophodno potrebna...

Tako je termos-boca dobijala svoje mesto na putničkom tržištu.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Gledam ove današnje

24.04.2019. 13:03

pa pomislim, kakvi li su bili ti koji su tridesetih išli na letovanje i kako je živeo ostatak...

Zato su i pobedili

25.04.2019. 15:35

@Gledam ove današnje - što su samo u periodu od 44-te do 80-te ljudi živeli k'o ljudi... Svi, a ne samo tajkuni i ostala bagra.