SKOPLjE

OD STALNOG DOPISNIKA "NOVOSTI"


NIŠTA u vezi sa dolaskom pape Franje u Skoplje ne bi bilo sporno da pre desetak godina nije odbijen zahtev Pravoslavne ohridske arhiepiskopije da Makedoniju i vernike poseti srpski patrijarh. E, to se zove verska diskriminacija.

Ovo, u ekskluzivnom intervjuu za "Novosti", kaže arhiepiskop ohridski i mitropolit skopski Jovan (Vraniškovski), poglavar Pravoslavne ohridske arhiepiskopije (POA). Mitropolit dodaje da ta verska diskriminacija postoji i sada u Severnoj Makedoniji, jer sud još nije registrovao POA, uprkos pravosnažnoj presudi Evropskog suda za ljudska prava iz aprila prošle godine:

- Mi smo poslednji put pre mesec dana bili u kontaktu sa Drugim osnovnim sudom u Skoplju. Odgovorili smo učtivo na izraze dobre volje sudije, kojoj je raspoređen predmet, da nas registruje ali, pritom, da promenimo ime u Ohridska arhiepiskopija. Zahvalili smo joj na njenoj dobroj volji, ali i odgovorili da ne možemo da prihvatimo promenu imena, pod kojim smo i dobili slučaj pred Evropskim sudom i pod njim jedino možemo da budemo registrovani.


Pročitajte još: DO PRAVA NA SLOBODU VERE PREKO STRAZBURA: Ohridska arhiepiskopija SPC očekuju registraciju delovanja od Makedonije


* Kako vi ocenjujete dolazak pape Franje 7. maja u Skoplje i pozadinu poziva kataločkom poglavaru?

- Još od 19. veka ovde postoje unijati, ili, kako se još i sami nazivaju, katolici istočnog obreda koji su u jedinstvu sa Vatikanom. Ima i rimokatolika, uglavnom naseljenih iz Hrvatske za vreme SFRJ. Njih u Severnoj Makedoniji zajedno ima malo, ali nema ništa sporno u želji da ih poseti njihov verski poglavar. Što se tiče pitanja pozadine posete, samim tim što će papa boraviti ovde samo 10 sati, pokazuje njegov izuzetno mali interes da se rimokatolička propaganda obnovi na ovoj teritoriji.

* Uz razgovore sa makedonskim zvaničnicima, predviđeni su i susreti sa verskim liderima. Kojim?


* Da li mislite da je nakon dogovora Grčke i Severne Makedonije moguće i priznavanje nekanonske MPC?

- Bilo je pokušaja po pitanju toga. Pored pisma MPC za priznavanje kao autokefalne, upućenog konstantinopoljskom patrijarhu, pismo u vezi sa tim uputio je i predsednik Vlade RSM. Ali, Sabor arhijereja prvotrone crkve konstantinopoljske, ili Sveti sinod, koji je zasedao od 29. avgusta do 2. septembra prošle godine, doneo je nedvosmislenu odluku da je teritorija današnje Severne Makedonije pod jurisdikcijom Srpske pravoslavne crkve. To je i sam vaseljenski patrijarh nedavno potvrdio.

GRCI NE PRIZNAJU PRAVOSLAVNO sveštenstvo u Grčkoj ne prihvata naziv Severna Makedonija? - Novo ime nije prihvatilno gotovo nijedno crkveno lice u Eladi, a ne samo Mitropolitelinska Makedonija, a koji su članovi i jerarsi Konstantinopoljske patrijaršije.

* Molba nekanonske MPC Patrijaršiji u Sofiji za prihvatanje statusa "druge majke crkve" još je na čekanju?

- Po našim informacijama, već su odgovorile i Bugarska pravoslavna crkva, i Vaseljenska patrijaršija, da im neće priznati autokefaliju. Međutim, raskolnici to kriju od javnosti, da ne bi pukla najveća bruka koju su doživeli u poslednjih 17 godina.

* Znači, Bugarska crkva je odbila MPC?

- MPC se obrukala i kada je uopšte tražila od Bugarske pravoslavne crkve da joj bude "majka". Kao da se majka može menjati. Drugi put je pogrešila što je tražila od Vaseljenske patrijaršije da joj prizna autokefaliju, jer ona više ne bi mogla sama da daje autokefalije, bez saglasnosti sa drugim crkvama, a pri tome da ne izazove veliki raskol.

Pročitajte još: Srpski jezik i kultura u programu devetoletki u Severnoj Makedoniji

* Da li je to "taktičko odlaganje" u iščekivanju zvaničnog stava Vaseljenske patrijaršije?

- Episkopi u raskolničkoj MPC su potpuno neinformisani šta se dešava u Pravoslavnoj crkvi. Konstantinopoljska patrijaršija se na velikom saboru 2016. bila saglasila da pri dodeli autokefalije, budu saglasne i sve pomesne autokefalne crkve. Zato ovo priznanje raskolničke Ukrajinske pravoslavne crkve ne može ni biti prihvaćeno.